Citat:
Ursprungligen postat av
Triremer
Vaxholm är fint men det är väldigt off. Är det inte bara ett budgetalternativ till Lidingö och Djursholm?
Nej det är två helt olika saker. Vaxholm är betydligt mer av en skärgårdsstad än Lidingö och Djursholm. Jag tror folk som flyttar dit jämför mer med Ekerö eller Norrtälje som är mer likvärdiga. Det är också en väldigt speciell miljö som jag som har bott på många ställen runt hela landet inte riktigt liknar någon annan. Sedan är det såklart att det är ett budgetalternativ ur ett ekonomiskt perspektiv till Djursholm och Lidingö (vilket de flesta orter är, i varje fall om vi pratar huspriser) vilket jag ser som positivt.
Lidingö och Djursholm passar ju verkligen inte alla. Som barnfamilj skulle dom orterna inte passa mig likaväl som jag skulle undvika orter på andra sidan av spektrat också.
När det gäller avstånd så tänkte jag precis som dig förut. Men i mitt fall har det inte varit så farligt och milslångt bättre än alternativen som vi var inne på också som tex Norrtälje. Ekerö är närmare men har det väldigt körigt med trafiken vilket man också måste ta hänsyn till.
För Vaxholm beror på vad man jobbar, pluggar eller vart man nu behöver åka till av olika skäl. Täby och Danderyd samt norra sidan av stan är relativt lätt att ta sig till både kollektivt eller via bil. Med buss tar det 30 min till Danderyd och lite längre till Östra station/tekniska högskolan. Man passerar också Universitetet. Bussen åker ofta och vägen är med Stockholmsmått lite trafikerad.
Man kan också pendla med båt vilket tar en timma till Stockholm. Du kommer via den vägen snabbt till Värmdö och Nacka och kan lätt båtpendla dit om du jobbar där. Båten stannar vid slussen också innan du kommer till Strömkajen. Fördelen med båten är att du kan käka frukost där och jobba där eller lätt sova där beroende på vad man föredrar. Sl periodkort går att använda på båten under mesta delen av året under pendlartider.