2017-05-04, 18:57
Medlem
Hej!

Har nyligen köpt en bil av en bilhandlare, körde hem den och bokade direkt besiktning. På besiktningen visade det sig att allt var bra, förutom att en av fjädrarna fram var brusten. Bilhandlaren tog på sig att reparera utan några konstigheter men vill att jag kör dryga 6 mil dit och lämnar den till dom, vilket inte bilprovningen rekommenderade. Har laddat upp bild här nedan, tror ni att det är lugnt att åka 6 mil på E4:an med denna fjäder? Finns det risk att den hoppar av och in i däcket?

Bild på fjädern
Citera
2017-05-04, 19:07
Medlem
MyLittleTonys avatar
Ajfan! Håll dig ifrån höga hastigheter och grusvägar, och ta det lugnt över farthinder. Det ska nog gå.
Citera
2017-05-04, 19:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollporr
Hej!

Har nyligen köpt en bil av en bilhandlare, körde hem den och bokade direkt besiktning. På besiktningen visade det sig att allt var bra, förutom att en av fjädrarna fram var brusten. Bilhandlaren tog på sig att reparera utan några konstigheter men vill att jag kör dryga 6 mil dit och lämnar den till dom, vilket inte bilprovningen rekommenderade. Har laddat upp bild här nedan, tror ni att det är lugnt att åka 6 mil på E4:an med denna fjäder? Finns det risk att den hoppar av och in i däcket?

Bild på fjädern

Problemet är väl just att du säger E4:an. Du bör inte köra mer än 40-50 km/h för att minimera riskerna och det lär inte vara populärt på E4:an.
Citera
2017-05-04, 19:10
Moderator
tobess avatar
Körde du samma sträcka hem med den, med brusten fjäder, bör du rimligen också kunna köra den tillbaka utan problem.

Ta det jävligt lugnt i eventuella farthinder och låt försök köra i jämn hastighet bara så ska det (troligen) inte vara någon fara.
Citera
2017-05-04, 19:11
Medlem
Westra Aross avatar
oj, den där är ju redan ur läge så risken att den fortsätter finns ju.
JAG skulle inte våga köra med den.
Citera
2017-05-04, 19:15
Medlem
Tripportreats avatar
Ser vanskligt ut men måste du köra bilen så kan du inskaffa den kraftigaste slangklämma som får plats och försöka fästa fjädern i fjäderbensskålen så gott det går.

Ta det jäkligt lugnt och kör så långsamt du kan till verkstaden. Inga hastiga svängar, inbromsningar osv.

//Tripportreat
Citera
2017-05-04, 19:25
Medlem
Får ta ett snack med dem imorgon så att de är helt klara på att ta hand om det om det går åt helvete. Om de är envisa får jag köra bredvid E4:an så jag kan köra långsamt, sen är det väl bara att hoppas på det bästa! Tack för svaren!
Citera
2017-05-04, 20:03
Medlem
Det där är nog stor risk att den fortsätter vrida sig och punkterar däcket.
Citera
2017-05-04, 20:36
Medlem
Xer0s avatar
Äh det går att köra på stötdämparen. Körde själv typ ett år med fackad fjäder bak på bmw e36.

Den trillade ur på besiktningen när han lyfte upp bilen.
Citera
2017-05-04, 21:03
Medlem
Beror på vart fjädern har gått av? Är det bara nått varv längst ner i skålen som saknas så är det ingen fara. Har den däremot gått av på mitten så skulle jag nog avråda från att köra.
Citera
2017-05-04, 21:12
Medlem
borrasss avatar
kör inte! Det är mycket stor risk för att den går in i däcket
Citera
2017-05-04, 21:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nja, det där ser lite vanskligt ut.
Fjädern har slitit sig ur skålen, och då vet man inte riktigt vad den kan hitta på om den rör sig ytterligare.

Sex mil vet jag inte om jag hade vågat mig på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in