2017-05-04, 22:04
Medlem
killawifes avatar
Jag hade inte heller kört med fjädern stickande ut så där. Ta bilen på kärra eller låt verkstaden hämta den. Det bör ligga under deras ansvar.
Citera
2017-05-04, 23:00
Medlem
orvarens avatar
Lite svårt, även med bilden..

Sitter den utstickande delen lös, eller är det 'själva' fjädern?

Se om du kan lirka loss den, kör sedan vettigt till verkstan!
Citera
2017-05-04, 23:23
Medlem
Quintos avatar
För 2 veckor sen var jag i exakt samma sits, fjädern låg exakt sådär också. Men jag chansade och det höll dom 6 milen jag körde efter besiktningen. Dom på bilprovningen gav inge körförbud eller sa något. Vet ju inte hur länge fjädern varit brusten heller... Jag kanske bara hade tur dock
Citera
2017-05-05, 06:36
Moderator
Hade det varit omedelbar fara hade du fått körförbud, jag hade fortsatt med försiktighet, men det är jag och jag lovar inte att det inte händer något. Troligtvis har ju bilen redan rullat en bra bit med trasig fjäder, kanske hundratals mil.
Jag tycker det ser ut som att det inte är den stora delen av fjädern som sticker ut, är det det trasig varvet som ligger där och skramlar måntro?
Citera
2017-05-05, 17:08
Medlem
killawifes avatar
Så är det nog. Ett alternativ är ju att hissa upp bilen och sen försöka skruva upp fjädern med handkraft. Ibland går det, ibland inte. På en bil jag köpte hade fjädern brustit så tidigare ägare hade dragit fast den med en slangklämma. Det höll fint.
Citera
2017-05-06, 14:42
Medlem
OrakelSpektakels avatar
jag har kört dag efter dag med brusten fjäder på en Octavia MEN.... som HerrDittling redan sagt så ligger återstoden av din fjäder inte kvar inom skålen. HILFE! Om du kör ändå så är det efter att ha rekat alternativa vägar utan järnvägsövergång o.dyl.
Citera
2017-05-06, 14:52
Medlem
Bilhandlaren försäkrade om att de skulle ta på sig allt om det hade gått dåligt, så jag chansade och körde småvägar till deras verkstad, och som tur var höll det hela vägen.

Hade dock nog inte gjort det om jag inte hade haft garantin från bilhandlaren i ryggen.

Tack för alla svar!
Citera
2017-05-06, 20:48
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollporr
Bilhandlaren försäkrade om att de skulle ta på sig allt om det hade gått dåligt, så jag chansade och körde småvägar till deras verkstad, och som tur var höll det hela vägen.

Hade dock nog inte gjort det om jag inte hade haft garantin från bilhandlaren i ryggen.

Tack för alla svar!
HAHA

om det hade rasat, skulle bilskojaren dp ha kommit ihåg att vad det var han garanterade?
Citera
2017-05-07, 06:05
Medlem
toby79s avatar
Kör lugnt och försök att inte hoppa för långt när du passerar farthinder så löser du transporten. Den där fjädern kommer inte ens nudda däcket om den skulle rotera.

Däremot måste du fixa det. (läs fattiglapp som har liknande problem som läser tråden, men inte har fått nedslag hos besiktningen ännu)

*edit* ser nu att det gick bra att köra.
Citera
2017-05-07, 06:16
Medlem
kraftfoders avatar
Det var ju bra att det gick bra för TS. Jag ser på bilden "Made in Turkey" på stötdämparen. Verkar vara kvalitetsgrejor!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in