• 1
  • 2
2017-05-04, 17:32
Bannlyst
Min fru brukar sola 15 minuter i solarium utan att bränna sig, men var i ett nytt idag och.brände sig så in i helvete.

Hon kan inte röra sig och gråter och skakar i hela kroppen. Jag köpte aloe Vera gel och lagt i frysen men verkar inte hjälpa jätte mycket. Vad kan man mer göra? Hon har tagit 2 panocode med för att lindra smärtan.

Detta hände vid 11 tiden idag. Finns det risk att det blir värre ikväll/natt imorgon?

Snälla skriv inte hon får skylla sig själv. Alla gör misstag
Citera
2017-05-04, 17:36
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Min fru brukar sola 15 minuter i solarium utan att bränna sig, men var i ett nytt idag och.brände sig så in i helvete.

Hon kan inte röra sig och gråter och skakar i hela kroppen. Jag köpte aloe Vera gel och lagt i frysen men verkar inte hjälpa jätte mycket. Vad kan man mer göra? Hon har tagit 2 panocode med för att lindra smärtan.

Detta hände vid 11 tiden idag. Finns det risk att det blir värre ikväll/natt imorgon?

Apoteket har väl en kräm som svalkar när man har bränt sig pga av solen... borde hjälpa något.
Annars fuktgivande hela tiden på huden.
Och när brännan lagt sig. Kolla upp hos Vårdcentral om brännan vållat någon hudskada.

Citera
2017-05-04, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Apoteket har väl en kräm som svalkar när man har bränt sig pga av solen... borde hjälpa något.
Annars fuktgivande hela tiden på huden.
Och när brännan lagt sig. Kolla upp hos Vårdcentral om brännan vållat någon hudskada.

Har redan köpt kräm som svalkar på Apoteket, men den verkar inte hjälpa jätte mycket :/
Citera
2017-05-04, 17:39
Medlem
Sn0o0oZs avatar
är hon så förstörd efter 15 minuter ska ni kontakt stället som hon solade sig på och även solariefabrikatet! något är fel!
Citera
2017-05-04, 17:42
Medlem
Asklords avatar
Lider med henne När dom satt in nya rör/nytt solarium så är det starkare, vilket man får ta i beräkning när man ska lägga sig. Men ring 1177 och fråga dom. Om inte så gör som förra talaren föreslog och dra till apoteket och köp en salva som är gjord för solbränna/brännsår.

Hoppas det löser sig snabbt för henne.
Citera
2017-05-04, 17:48
Medlem
Bizmarcks avatar
Alkohol bedövar på kropp och själ. Ta er en rejäl fylla tillsammans och skratta bort eländet...så är det bättre tills imorgon. Hon kommer inte kunna sova annars, och sömn behöver kroppen för att läka.
Citera
2017-05-04, 17:49
Medlem
Pretorian1s avatar
Knappast hennes fel att det jävla solariet inte fungerar som det ska, det låter illa, jag hade kontaktat vården. Aloe vera är ju det minsta man bör applicera på brännskadad hud... Jag hoppas det ordnar sig!
Citera
2017-05-04, 17:54
Medlem
bombthesystems avatar
Var det säkert skyddsglas framför rören? Nya rör brukar inte påverka kroppen på det sättet som du beskriver om det inte är så att ni fru är extra UV-känslig... Håll koll på huden så att den inte börjar spricka eller bubbla upp, se till att åka in till sjukhus isåfall!
Citera
2017-05-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm

Om solariet ifråga inte har en timer, och om besökare inte uttryckligen informeras (skyltar räcker inte; det finns personer som inte kan läsa text!) att en tidscykel är max borde hon ha ett gott underlag för en stämning... (i alla fall om det varit i USA!)
Citera
2017-05-04, 18:09
Medlem
321js avatar
http://www.metro.se/artikel/br%C3%A4...%C3%B6r-det-xr

"Vid allvarligare brännskador kan det bildas blåsor i huden och då kan det vara dags att bege sig till vårdcentralen, där en läkare kan skriva ut recept till en starkare kortisonkräm.

Men Carin Sandberg rekommenderar att man skyddar sig ordentligt när man vistas i solen, så att man slipper att bränna sig.

– Vi vet att det ger en ökad risk för cancer att bränna sig. Det bästa sättet att skydda sig är med kläder och minst 30 i solskyddsfaktor, säger hon.

Kortisonkräm: Har en läkande effekt genom att den minskar rodnaden och inflammationen i huden.

Kylbalsam: Kyler och dämpar hettan, men lindar inte brännan på något annat sätt.

Aloe vera – sägs kunna minska svedan och mjuka upp torr, solbränd hud: Rekommenderas inte av sjukvården. Vissa menar att det minskar inflammation, men samtidigt finns det många som är överkänsliga och som kan få en allergisk reaktion.

Yoghurt – påstås kyla huden och kunna läka huden snabbare tack vare att den stabiliserar pH-värdet: Det stämmer att yoghurt svalkar, men den har ingen läkande effekt.

Gurka – rekommenderas främst för solbränd hud i ansiktet: Kan vara svalkande, men inte mer än så.

Vinäger – sägs kunna lindra brännan och förhindra infektion i huden: Oklart om det kan ha någon verkan på solbränd hud. Däremot kan det hjälpa lite grand vid brännskador av maneter."

Källa: Carin Sandberg, hudläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...ador-pa-huden/

När ska jag söka vård?

Du bör kontakta vårdcentralen om du får svåra soleksem. Det gäller också om du får en kraftig solskada med blåsor på huden och om det skadade hudområdet är större än en handflata.

Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.
Senast redigerad av 321j 2017-05-04 kl. 18:13.
Citera
2017-05-04, 18:57
Bannlyst
Har frågat folk om solariet nu, ( är nyflyttad till Gbg) och dom har varnat att det är Extemt starkt. Folk som är riktigt melanotan bruna klarar Max 8 minuter. Så förstår att hon blivit rejält skadad nu.

Finns det risk att det blir värre imorgon? Jobbigt att se någon lida såhär. Trodde ärligt talat inte det kunde bli såhär
Citera
2017-05-04, 19:02
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Alkohol bedövar på kropp och själ. Ta er en rejäl fylla tillsammans och skratta bort eländet...så är det bättre tills imorgon. Hon kommer inte kunna sova annars, och sömn behöver kroppen för att läka.

Kanske inte världens bästa idé att rekommendera någon som tagit kodeinpreparat att ta sig en "rejäl fylla". Den kombinationen kan leda till att smärtan försvinner, permanent
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in