2017-05-04, 12:51
Medlem
crippledmfs avatar
https://unvis.it/aftonbladet.se/a/Pb...bor-har-en-vit

Citat från dagens krönika av Malin Wollin

Citat:
Men vad ingen av dem nämnde och som jag förundrats över sedan starten är hur otroligt vitt detta program är.
SVT har lyckats få med både män och kvinnor, spridda åldrar, barnfamiljer, ensamstående och vitt (VITT!) skilda yrken.

Citat:
Det är vita människor med vita hem.
Hittills i årets säsong har tjugofem personer visat upp sina hem.
Av dessa tjugofem personer har tre ”icke-svenskklingande” namn. Hur är det ens möjligt att få till ett så uruselt tvärsnitt av Sveriges befolkning?
Har bara vita människor med vita hem anmält sitt intresse?

Citat:
Vill SVT få oss att tro att utomeuropeiska människor bor i trånga lägenheter med inredning från ”deras kultur” och att det därför blir alldeles för lätt att gissa vem som bor var? Har alla en get på sin balkong och hummus på spisen, eller vad är problemet?

Vet knappt vad man ska säga.. Går det ens att diskutera kring sådan här idioti?
Det känns för mig väldigt uppenbart att Malin anser att vithet är någonting fel, åtminstone inget man bör tycka om. Ganska ironiskt att hon själv säger att hon och alla i hennes bekantskapskrets inte la märke till det faktum att "alla" var vita på direkten. Stackars Malin kommer på sig själv med att inse detta, och får panik för att hon har tänkt onda rasistiska tankar. Hon upptäckte inte denna rasism vid första anblick och får dåligt samvete och känner sig tvingad o skriva en krönika om det här så att alla ska förstå att hon FAKTISKT insåg detta och självklart förstår hur allvarligt det här faktiskt är. ETT PROGRAM MED VITA MÄNNISKOR LIKSOM??!

Hennes sista kommentar är ju asrolig däremot, för det är väl typ exakt så jag hade tänkt.
MEN jag är ju rasist och förutsätter att människors etniska bakgrund rent generellt ofta påverkar människors kulturella livsstil..

Men ja, drygt 21.5% av befolkningen är utrikesfödda (exakt data och div tolkningar är inte det jag vill diskutera). Om vi talar om de med utomeuropeiska namn (det Malin syftar på) så kanske siffran trots allt landar på drygt 15%. Om 3 av deltagarna har sådana namn så får jag det till att ungefär 12% av deltagarna har varit utomeuropéer, vilket alltså ger en relativt sanningsenlig representation av befolkningen.. Undra om Malin tycker det är lika problematiskt att typ 40% av alla deltagare i melodifestivalen 2016 hade utomeuropeiska namn..

Ne men lite allvar, precis som hon själv skriver så handlar det troligtvis främst om att utrikesfödda och personer med utomeuropeisk bakgrund inte har sökt till programmet i lika stor grad som Svenskar. Jag skulle nästan vilja påstå att ämnet hör hemma i antropologi då frågan också handlar om varför det eventuellt blivit såhär. Socioekonomiska faktorer, sociokulturella faktorer, geografiska faktorer, olika gruppers tillgång till TV/Media och segregationsfaktorer är nog nyckeln om du frågar mig. Att SVT troligtvis letat frenetiskt för att ens få med tre utrikesfödda i ett sånt här program är inget konstigt scenario enligt mig.

Men vad vill Malin uppnå med sin Krönika?
Varför fråga hon bara inte sina "kollegor" på SVT hur det blev såhär?
Varför är "så få" av deltagarna utlänningar?
Hade det inte varit roligt med en Afghan som bara ägde en bäddsäng och en kamel?
Citera
2017-05-04, 12:55
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf

Vet knappt vad man ska säga.. Går det ens att diskutera kring sådan här idioti?
Det känns för mig väldigt uppenbart att Malin anser att vithet är någonting fel, åtminstone inget man bör tycka om. Ganska ironiskt att hon själv säger att hon och alla i hennes bekantskapskrets inte la märke till det faktum att "alla" var vita på direkten. Stackars Malin kommer på sig själv med att inse detta, och får panik för att hon har tänkt onda rasistiska tankar. Hon upptäckte inte denna rasism vid första anblick och får dåligt samvete och känner sig tvingad o skriva en krönika om det här så att alla ska förstå att hon FAKTISKT insåg detta och självklart förstår hur allvarligt det här faktiskt är. ETT PROGRAM MED VITA MÄNNISKOR LIKSOM??!

Hennes sista kommentar är ju asrolig däremot, för det är väl typ exakt så jag hade tänkt.
MEN jag är ju rasist och förutsätter att människors etniska bakgrund rent generellt ofta påverkar människors kulturella livsstil..

Men ja, drygt 21.5% av befolkningen är utrikesfödda (exakt data och div tolkningar är inte det jag vill diskutera). Om vi talar om de med utomeuropeiska namn (det Malin syftar på) så kanske siffran trots allt landar på drygt 15%. Om 3 av deltagarna har sådana namn så får jag det till att ungefär 12% av deltagarna har varit utomeuropéer, vilket alltså ger en relativt sanningsenlig representation av befolkningen.. Undra om Malin tycker det är lika problematiskt att typ 40% av alla deltagare i melodifestivalen 2016 hade utomeuropeiska namn..

Ne men lite allvar, precis som hon själv skriver så handlar det troligtvis främst om att utrikesfödda och personer med utomeuropeisk bakgrund inte har sökt till programmet i lika stor grad som Svenskar. Jag skulle nästan vilja påstå att ämnet hör hemma i antropologi då frågan också handlar om varför det eventuellt blivit såhär. Socioekonomiska faktorer, sociokulturella faktorer, geografiska faktorer, olika gruppers tillgång till TV/Media och segregationsfaktorer är nog nyckeln om du frågar mig. Att SVT troligtvis letat frenetiskt för att ens få med tre utrikesfödda i ett sånt här program är inget konstigt scenario enligt mig.

Men vad vill Malin uppnå med sin Krönika?
Varför fråga hon bara inte sina "kollegor" på SVT hur det blev såhär?
Varför är "så få" av deltagarna utlänningar?
Hade det inte varit roligt med en Afghan som bara ägde en bäddsäng och en kamel?

Är inte hon gift med en svensk fotbollsgrabb eller är jag helt fel ute? Kanske lite olika åsikter mellan de två och därav dessa "rants" som hon kör ibland. Svenska fotbollsgrabbar brukar inte vara 100% PK.

Mvh
Citera
2017-05-04, 13:00
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Är inte hon gift med en svensk fotbollsgrabb eller är jag helt fel ute? Kanske lite olika åsikter mellan de två och därav dessa "rants" som hon kör ibland. Svenska fotbollsgrabbar brukar inte vara 100% PK.

Mvh

Så kan nog va fallet! Får känslan av att hon innerst inne är ganska rasistisk och detta är en ogenomtänkt krönika som genomsyras av ointelligenta tankebanor och påståenden. Något som är skrivit i hast och grundar sig i personliga syften och inget annat..
Citera
2017-05-04, 13:02
Medlem
franges avatar
Hmmm.... Är det inte lite lukten utav Hets Mot Folkgrupp jag anar här? Eftersom det är just hudfärgen - etniciteten - hon blir upprörd över?

Hur hade det låtit - rent juridiskt - om det istället var en artikel skriven om "För många judar och judiska hem här!" eller "För många svarta människor och svarta hem här!"?

Läge att lägga in en anmälan, kanske? Även om den likt förbannat lär läggas ner snabbare än den hinner tas emot...
Citera
2017-05-04, 13:28
Medlem
Nu förstår jag inte riktigt, jag trodde att hudfärg och etnicitet inte spelade någon roll? Vi är väl alla svenskar?
Citera
2017-05-04, 13:36
Medlem
Hur långlivet skulle TV-programmet varit om man börjat filma "Vem bor här" och varanna är en somalisk eller arabisk familj från Rinkeby eller liknande och möblerat med madrasser på golvet? Det är väl upp till programansvariga att välja vem man tycker platsar i programmet, samt att de gör tv så att programmet har tittare och de själva har jobb.
Citera
2017-05-04, 13:37
Medlem
FittJannes avatar
Folkgruppen Svenskar finns bara när vänsterliberaler vill ge uttryck för sitt svenskhat. I övrigt skall dess existens ifrågasättas.
Citera
2017-05-04, 13:47
Medlem
Vonraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf

Ne men lite allvar, precis som hon själv skriver så handlar det troligtvis främst om att utrikesfödda och personer med utomeuropeisk bakgrund inte har sökt till programmet i lika stor grad som Svenskar.

Håller med till fullo.
Malin verkar inte riktigt ha insett att utlandsfödda både är i minoritet i Sverige, och dessutom med stor sannolikhet söker till programmet i mycket lägre grad än svenskfödda.

Men jag tror inte att Malin skulle vara nöjd om fler utlandsfödda var med, för folk från Finland/Norge/Tyskland/USA är ju ändå hemska vita människor. Hon verkar istället vilja att SVT genom sitt program ska skapa en felaktig bild av "tvärsnittet" av Sveriges befolkning genom att aktivt ta med människor som inte är just vita - bara på grund av deras hudfärg.

Intressant att det är så okej att klaga när det är för många vita på TV, skulle vara intressant att se reaktionerna om någon offentlig person gick ut med att denne tyckte att det var för många svarta... (Men dubbla måttstockar är väl helt okej idag, verkar det som).

Citat:
Eller finns det inga svenska somalier, svenska thailändare, svenska eritreaner, svenska kineser eller svenska indier med hem vackra nog att visa upp?

Kanske är det rasistiska SVT, som med sina nazistiska, främlingsfientliga och högerextrema kopplingar aktivt upprätthåller denna skadliga vithetsnorm och väljer bort utlandsfödda som söker till programmet?
Citera
2017-05-04, 13:51
Medlem
Jag har inte full på koll på avsnitten, men nummer tre såg jag och där var nån snubbe som hette Arash, räknas han verkligen som vit? Menar den där Malin att det är just svartingar, negrer, hon saknar?

https://www.svtplay.se/video/1314751...t-3?start=auto
Citera
2017-05-04, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Nu förstår jag inte riktigt, jag trodde att hudfärg och etnicitet inte spelade någon roll? Vi är väl alla svenskar?

Ja svenska medborgare är väl snart hela världen. Men antalet svenskar är väl typ 8 milj. Men om vi nu skall diskutera svt och deras etno/normering så tror jag nog att Malin kan andas ut...

Brukar se med ungarna ett program på barnkanalen (kan ev heta fixarrummet) där en sneögd kvinnlig fetknopp far runt och fixar till barnrummen, där kör dom varannan, huckleflicka ena gången, bortskämd långhårig blond odräglig skånsk unge nästa osv...
Citera
2017-05-04, 14:01
Citat:
Eller finns det inga svenska somalier, svenska thailändare, svenska eritreaner, svenska kineser eller svenska indier med hem vackra nog att visa upp?

En "svensk somalier" -- ett rätt intressant koncept det där.

Testa att säga en "svensk dansk", en "svensk tysk", eller en "svensk amerikan".

Eller för den delen en "dansk svensk".

Nu har jag inte riktigt koll på programmet, men det kunde kanske vara en skojig idé att göra det med en somalisk familj med kvinnan i full spökmundering, och med sju barn, och ingen som kan tala korrekt svenska. Tror de vet att detta skulle verka så avstötande och chockerande på folk att de inte vågar ha det.

Sen kan jag till viss del hålla med om att det kan vara eftersträvansvärt att ge en, i viss mån, representativ bild av dagens Sverige. Alla är ju inte vita. Vad gäller den ekonomiska spridningen, däremot, alltså vilka som har råd att bygga ett hus (det är väl det det handlar om?) är det väl betydligt vitare än samhället i övrigt.
Citera
2017-05-04, 14:09
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Att visa upp och inreda sitt hem så det ser "fint" och opersonligt ut är en väldigt svensk sport. Alla som kommer in till mig kommer konstatera att det är gamla böcker överallt, följaktligen har jag inte gått i svensk skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in