Citat:
Ursprungligen postat av
deman
Tja
En snabb fråga. Har precis fått fiber och en nod uppsatt på väggen med ett flertal uttag i.
Tänkte köra kabel till datorn för att få snabbare och säkrare uppkoppling, men sen tänkte jag även ha en simpel router för att kunna använda chromecast och mobilen i hemmet. Trodde att man kunde sätta både kabel och routerkabeln parrallellt i noden på väggen (finns ju uttag för det iaf), men när jag gogglar så svarar de flesta att kabeln ska in i routern?! Jag vill inte ha det så, men kommer det inte att funka om jag sätter kabeln i LAN1 och routern i LAN2 på noden?
Det
bör inte vara några problem att sätta datorn i LAN1 och routern i LAN2 på switchen som stadsnätet kommer in i. Det beror framför allt på om internetleverantören ger ut mer än 1 publik ip-adress till dig, i vilket fall det inte ska vara något problem.
Ett alternativ är att sätta kabeln från datorn i WIFI-routern, du bör förlora i princip ingen hastighet den vägen heller och
då får du "säkrare" uppkoppling i det att din dator är skyddad bakom routern.
Medan kabelburen anslutning inte lika lätt kan avlyssnas har du nackdelen med att köra "rakt ut på Internet" med att datorn lämnas öppen för angrepp.