• 1
  • 2
2017-05-03, 14:29
Medlem
Får ju endast csnbidrag under terminerna. Det tillsammans med bostadsbidrag har gjort att jag överlevt och kunnat betala hyran. Bor i Stockholm. Hur är det menat att jag ska överleva till nästa termin?
Citera
2017-05-03, 14:32
Medlem
RadikalFails avatar
Svaret är sommarjobb. Men det skulle du nog tyvärr tänkt på redan i början av året.
Citera
2017-05-03, 14:33
Medlem
DrPwgyms avatar
Jobba när du inte pluggar? Tex kvällar och helger. Man måste ju inte sitta hemma, eller gå ut och festa
Citera
2017-05-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Får ju endast csnbidrag under terminerna. Det tillsammans med bostadsbidrag har gjort att jag överlevt och kunnat betala hyran. Bor i Stockholm. Hur är det menat att jag ska överleva till nästa termin?

Vissa studentboenden har hyresfria månader under sommaren för att underlätta för studenten.

Alternativ 1: Spara pengar under terminerna så att du har råd att leva under sommaren.
Alternativ 2: Deltids/Sommarjobba så att du har råd att leva under sommaren.
Alternativ 3: Sök försörjningsstöd hos din kommun.
Citera
2017-05-03, 14:34
Medlem
mikkelbergs avatar
det skriker efter sommarvikarier inom vården..

så vad är problemet?
Citera
2017-05-03, 14:39
Medlem
I den här tråden: "Vadå, skaffa jobb, är ju inte så svårt". trött man blir.
Citera
2017-05-03, 14:39
Medlem
Citat:

Det är din inställning som är problemet.

Arbeit macht frei!

Hör med vänner och kontakter, begränsa dig inte geografiskt.

Hitta sommarjobb såhär sent är inte omöjligt om du är lite positiv och vågar sänka din standard. Se det som ett äventyr, en utmaning eller en bossfight.

Att bara ha bollarna till att gå fram till någon, presentera sig, ögonkontakt, fast handslag och fråga om de behöver hjälp under sommaren kan generera ett jobb eller goda råd.

Man är sin egen lyckas smed. Inget att förlora.
Citera
2017-05-03, 14:44
Medlem
Citat:

Vad var fel med alternativen spara eller gå på försörjningsstöd om du nu är arbetsskygg?

Eller du vill ha mer kreativa, ond spiral-lösningar?

- Låna pengar
- Sälj droger
- Sälj din röv
- Sälj stöldgods

...men de förslagen duger kanske inte heller?
Citera
2017-05-03, 14:52
Medlem
Struisvogels avatar
Du kan ju även hyra ut din lägenhet i stockholm under sommaren och bo hos familj eller vän. Bor de inte i Stockholm så borde du kunna spara en slant att leva på om du inte hittar något jobb.
Citera
2017-05-03, 15:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det finns mängder av sommarjobb. Om man inte kan/vill få sommarjobb får man förstås spara ihop en buffert under terminerna så att man klarar sommaren..
Citera
2017-05-03, 15:02
Bannlyst
Flytta till Danmark. Här ger staten studiebidrag 12 månader varje år + boligsäkring til hyran.
Citera
2017-05-03, 15:21
Medlem
Pretorian1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
Flytta till Danmark. Här ger staten studiebidrag 12 månader varje år + boligsäkring til hyran.

Hur stort är studiebidraget i Danmark, det får man ju i Sverige också och motsvarar väl 30-40% av det totala beloppet som man får ut varje månad.

Men som sagt, hur stor bidragsdel får man i Danmark?

När jag läser en trådstart som TS så blir jag förbannad, då man i sommar ska införa trippelt studiebidrag för invällare som har varit arbetslösa i 6 månader. Jag ser poängen i att dom får det här bidraget men det borde TS också få i sin situation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in