2017-05-03, 08:43
Medlem
Finns det regler för takhöjd om man bygger om källaren till en lägenhet?
Senast redigerad av berryberry 2017-05-03 kl. 08:52.
Citera
2017-05-03, 08:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Enligt BBR

"3:311 Rum att vistas i mer än tillfälligt
3:3111 Bostäder
Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden
i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade
delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där
ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella
delar av tak eller 1,90 meter under snedtak."
Citera
2017-05-04, 01:58
Medlem
"Vistas i tillfälligt"

Med andra ord räcker det kanske att ha 2,30m i sovrummet och vardagsrummet?
Citera
2017-05-04, 06:17
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berryberry
"Vistas i tillfälligt"

Om dessa ligger på vinden eller i källaren och det handlar om en villa eller ett radhus, ja.
Citera
2017-05-04, 08:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
"Vistas i tillfälligt"

Som sagt det beror på vilket typ av hus du menar. Är det redan ett hyreshus med fler lägenheter så krävs full höjd i hela lägenheten är det ett enfamiljshus och du tänker hyra ut källaren som en lägenhet så räcker 2.30 räkna dock med att det krävs överallt utom i typ garderober och biutrymmen. vardagsrum, sovrum, kök och badrum räknas som boyta.
Citera
2017-05-05, 02:10
Medlem
Tvåfamiljshus med 2,10m takhöjd i källaren. Betong golv och betong tak, luktar bilning långa vägar.
Någon som vet mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta att bila och gjuta om 100kvm?
Citera
2017-05-05, 02:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tvåfamiljshus med 2,10m takhöjd i källaren. Betong golv och betong tak, luktar bilning långa vägar.
Någon som vet mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta att bila och gjuta om 100kvm?

Dyrt. Och inte bra,då du kan underminera grunden. Om du och din familj tänker bo där själva, är det ingen som bryr sig om takhöjden. Det är bara att inreda källaren! Tänker du hyra ut källaren, kalla den då för källare i hyreskontraktet, då kan inte hyresgästen klaga.
Citera
2017-05-05, 09:36
Medlem
Tänker hyra ut den.
Om jag hyr ut en lägenhet tillsammans med källaren, låt säga en familj med tonåringar.
"Och utan att jag vet" sover tonåringarna i källaren medans föräldrarna bor i lägenheten.

Har jag ryggen fri på så sätt?
Citera
2017-05-05, 10:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Tänker hyra ut den.
Om jag hyr ut en lägenhet tillsammans med källaren, låt säga en familj med tonåringar.
"Och utan att jag vet" sover tonåringarna i källaren medans föräldrarna bor i lägenheten.

Har jag ryggen fri på så sätt?

Om källaren är inredd som bostad så kommer du inte att ha ryggen fri, nej. Det är dessutom något som kräver bygglov.
Citera
2017-05-05, 11:19
Medlem
Utveckla inredd som bostad. Låt säga att det bara är tomma rum, ev en toalett men inget kök.
För att få bygglov är jag fullt medveten om att jag måste öka takhöjden.
Citera
2017-05-05, 19:41
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Utveckla inredd som bostad. Låt säga att det bara är tomma rum, ev en toalett men inget kök.
För att få bygglov är jag fullt medveten om att jag måste öka takhöjden.

Tomma rum som uppenbarligen inte är menade som förrådsutrymmen är självfallet till att vistas i. Därför har du inte ryggen fri. Nu kan du förstås klara dig undan ändå, men det är en annan sak.
Citera
2017-05-05, 23:06
Medlem
Hyr ut den som lokal istället. Sedan bryr du dig inte om vad dom gör där. Du kan ha kök och badrum i lokalen om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in