2017-05-03, 04:10
Medlem
Jacksaviers avatar
Hej!
Har lst en del om att Curcumin ska vara bra fr mycket, dvs de antiinflammatoriska egenskaperna, bra fr att motverka cancer, hjlper hjrnfunktionen osv..
Det jag undrar r, tror ni p detta? En del studier har gjorts ja, men frgan r om det r s pass bra som det lter? (googla s kommer en del upp)
Sedan undrar jag ocks om ngot som heter Ar-turmerone, ett annat mne i gurkmeja som ocks visar sig vara riktigt bra fr hjrnan, men terigen, r det kanske lite fr mycket hype om de?
Vet ni frresten ngra fler naturliga rter eller liknande som ska vara bra fr just hjrnan?
Det knns som om dom flesta rterna pverkar hjrnan p det sttet att dom frbttrar syretillfrseln, men inte mycket annat.

Mvh Jack
Citera
2017-05-08, 13:31
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksavier
Hej!
Har lst en del om att Curcumin ska vara bra fr mycket, dvs de antiinflammatoriska egenskaperna, bra fr att motverka cancer, hjlper hjrnfunktionen osv..
Det jag undrar r, tror ni p detta
Ja, det finns tusentals studier p Pubmeds databas om curcumin.
Det r en antiinflammatorisk substans, det gula frgmnet i gurkmeja.

Du kan ta ren gurkmeja, istllet fr att kpa dyra preparat. Upptaget av curcumin i kroppen kar markant om du samtidigt ter svartpeppar (som innehller piperin). Curcumin utsndras ganska snabbt ur kroppen via urinen s vissa menar att det r bst att ta curcumin var 6e timma.
Citera
2024-08-29, 15:36
Medlem
Jag ter curcumin varje morgon sedan ca 6 mn och tycker verkligen det har hjlpt mitt minne och gjort mig mindre trtt.

Det som r konstigt r att jag inom loppet av 4 mn har haft tv infektioner som krvt antibiotika - jag har tidigare i princip aldrig tit antibiotika (kanske tv gnger p 25 r). Tror ni det finns ett samband mellan gurkmeja och nedsatt immunfrsvar, eller r det helt enkelt slumpen? Ngon som upplevt liknande?
Citera
2024-09-10, 23:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag ter curcumin varje morgon sedan ca 6 mn och tycker verkligen det har hjlpt mitt minne och gjort mig mindre trtt.

Det som r konstigt r att jag inom loppet av 4 mn har haft tv infektioner som krvt antibiotika - jag har tidigare i princip aldrig tit antibiotika (kanske tv gnger p 25 r). Tror ni det finns ett samband mellan gurkmeja och nedsatt immunfrsvar, eller r det helt enkelt slumpen? Ngon som upplevt liknande?

Jag har tit gurkmeja varje dag sedan 2008 och har vid ett tillflle 2014 (tror jag det var) tit antibiotika efter ett fstingbett.

Du kanske brjade med gurkmeja fr du har dlig hlsa och nr din dliga hlsa ledde till infektioner och antibiotika, d hittade du en syndabock i gurmeja.

Men gurkmeja varken stimulerar eller hmmar immunfrsvaret, det har andra effekter.

Gurkmeja r antiinflammatorisk och har positiv effekt p lederna.

Det finns studier dom talar fr positiv effekt p hjrnan och att det frlnger livslngden hos frsksdjur, men de studierna r omstridda.

Jag ter gurkmeja fr leder och fr dess (kontroversiella) effekt p livslngden.
Citera
2024-11-23, 13:16
Medlem
Curcumin extrakt(som r biotillgnglig, allts bde piperin och lst i en fettklla/tagen ihop med en fettklla) har frutom anti-inflammatoriska ven antidepressiva/humrstabiliserande egenskaper men har negativa effekter p mannens hormoner s jag rekommenderar enbart att konsumera det till och frn om du r en man.
Citera
2024-11-23, 14:12
Medlem
Strre studier av normalt INTE naturmedicinfolk brjade av att de underskte mjliga orsaker till varfr det var s mycket bttre gllande Alzheimer i ett omrde. Det enda speciella de hittade var att det ts mer gurkmeja som krydda dr.
Kommer inte ihg hur lnge men studier fr LNG tid har pgtt ganska lnge nu. Vet inte om det har kommit ngon delrapport n.

SE UPP. Om man VERdoserar kan det bli samma sorts dliga levervrden som vid lngre bruk av "doktors"-smrtpiller.
Citera
2024-12-27, 05:40
Medlem
Lilisweetapples avatar
Har tit gurkmeja i perioder men borde ge det ett lngre frsk. Nn som haft framgng?
Citera
2024-12-27, 06:41
Ekologisk kta gurkmeja finns att kpa p Willys.
Brukar skra ngra mindre bitar samt skala lite ingefra ven den ekologisk (finns ocks p Willys), pressa en citron och kra allt i blendern.
Varje morgon.
Vldigt gott. ven ingefran r ju antiinflammatorisk..

https://www.willys.se/produkt/Gurkmeja-Eko-101269304_ST

https://www.willys.se/produkt/Ingefara-Eko-101235422_ST
Citera
2024-12-27, 06:51
Medlem
Lilisweetapples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo909
Ekologisk kta gurkmeja finns att kpa p Willys.
Brukar skra ngra mindre bitar samt skala lite ingefra ven den ekologisk (finns ocks p Willys), pressa en citron och kra allt i blendern.
Varje morgon.
Vldigt gott. ven ingefran r ju antiinflammatorisk..

https://www.willys.se/produkt/Gurkmeja-Eko-101269304_ST

https://www.willys.se/produkt/Ingefara-Eko-101235422_ST

Blir inspirerad😀
Anvnt vid frkylningar ihop med chilli o vitlk. Mixa mngder i stor flaska o drick.
Man vaknar ju definitivt till.
Citera
2024-12-29, 16:48
Medlem
GertBennys avatar
Jag har tit gurkmeja ett tag, men dligt p det sista. Jag tycker i alla fall att jag knner mig bttre i leder och liknade. Jag styrketrnar en del och tungt och blir ju inte yngre med ren direkt och har d och d haft som en slags inflammationsknsla i kroppen. Jag tror den beror p dlig kost och tung trning, men i alla fall s upplever jag att "inflammationen" frsvinner om jag ter gurkmeja regelbundet. Gurkmeja ska som redan skrivits intas med svartpeppar, men ven med fett d gurkmejan tas upp bttre d. S t grna er gurkmeja i samband med mltid som innehller fett eller med en sked olivolja, torskolja, linfr osv.

PS: Kisset fr en vldigt speciell doft av gurkmeja, nstan lite staktig eller vad man ska sga hehe. Kan vara ingefran jag kr i mig ocks.
Senast redigerad av GertBenny 2024-12-29 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in