Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 04:10
  #1
Medlem
Jacksaviers avatar
Hej!
Har läst en del om att Curcumin ska vara bra för mycket, dvs de antiinflammatoriska egenskaperna, bra för att motverka cancer, hjälper hjärnfunktionen osv..
Det jag undrar är, tror ni på detta? En del studier har gjorts ja, men frågan är om det är så pass bra som det låter? (googla så kommer en del upp)
Sedan undrar jag också om något som heter Ar-turmerone, ett annat ämne i gurkmeja som också visar sig vara riktigt bra för hjärnan, men återigen, är det kanske lite för mycket hype om de?
Vet ni förresten några fler naturliga örter eller liknande som ska vara bra för just hjärnan?
Det känns som om dom flesta örterna påverkar hjärnan på det sättet att dom förbättrar syretillförseln, men inte mycket annat.

Mvh Jack
Citera
2017-05-08, 13:31
  #2
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksavier
Hej!
Har läst en del om att Curcumin ska vara bra för mycket, dvs de antiinflammatoriska egenskaperna, bra för att motverka cancer, hjälper hjärnfunktionen osv..
Det jag undrar är, tror ni på detta
Ja, det finns tusentals studier på Pubmeds databas om curcumin.
Det är en antiinflammatorisk substans, det gula färgämnet i gurkmeja.

Du kan äta ren gurkmeja, istället för att köpa dyra preparat. Upptaget av curcumin i kroppen ökar markant om du samtidigt äter svartpeppar (som innehåller piperin). Curcumin utsöndras ganska snabbt ur kroppen via urinen så vissa menar att det är bäst att äta curcumin var 6e timma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback