• 1
  • 2
2017-05-03, 03:35
Medlem
merlin2s avatar
hoppas detta är rätt avdelning annars får någon snäll mod ändra det.

livet har inte varit snällt mot mig när det gäller jobb.
så när jag fick ett jobb nyligen, ett bra jobb, tänker jag nu på min framtid, pensionen. enligt vad jag kan läsa mig till så har jag grundpension samt tjänstepension via jobbet men vill man så måste man själv satsa på "privat pensionssparande". (isk tror jag det heter)

men kruxet är, jag hittar ingenstans om det är värt att privatspara eller inte. överallt på nätet står det båda "gör det" och "gör det inte".

frågar er lite nu istället, ska man privat spara? sparar redan på ett bankkonto som inte har någon ränta så detta är ju rena skit.
efter lön har jag ca 15k, tänkte själv per månad till en början 500 kr för att sedan höja till 1k och göra det via avanza.

era tankar ...?
Citera
2017-05-03, 06:57
Medlem
Oldberrys avatar
Det är aldrig fel att spara. Öppna ett Isk på Avanza som du föreslår och lägg undan så mycket som du känner att du klarar. 500 :- är en jättebra start och mer än vad de flesta sparar.
Citera
2017-05-03, 07:12
Medlem
Fenjal888s avatar
Man ska alltid spara, och det är för olika anledningar. Att det bara står "gör det" tycker jag själv är självklart, men behöver ju inte vara det för alla. Ställ istället dig själv frågan, "är det värt att slösa bort hela lönen varje månad?". Gör ett excelark eller ladda ner en app eller vad som helst så du får en överblick över dina kostnader varje månad. Sedan kan du börja med en sparande varje månad och säkert strama åt pengatjuvar du inte tänkt på.

Sparande kan gå till pension såklart, men även om du skulle behöva en ny bil, reparera huset eller vad som helst. En buffert gör livet MYCKET enklare. När du kommit en bit och har en buffert kan du börja investera och då börjar det i framtiden bli riktigt mycket bekvämare när du har lön + avkastning på dina investeringar, samt har en buffert för din egen säkerhet.
Citera
2017-05-03, 07:14
Medlem
svampgaffels avatar
De som skriver att det är dåligt gör det nog av två anledningar:
- Att det är dumt att låsa upp pengarna i en pensionslösning (däremot bra att spara generellt och i annan form)
- Att man bör ha lite kul under tiden också, så att man inte sparar allt och sedan inte har ork att använda pengarna.

Så bind inte upp pengarna och spara inte ihäl dig, men spara ändå en hyfsad summa.
Citera
2017-05-03, 07:52
Medlem
Med tur kommer du få ut 60-65% av din slutlön i pension från statlig pension plus tjänstepension. Kan/vill du leva på det? Svaret bestämmer om du behöver spara privat. Svårare än så är det inte.
Citera
2017-05-03, 09:59
Medlem
Med tanke på hur lite pengar man kommer få ut i pension jämfört med lönen så är det självklart att man behöver spara lite privat! Börjar med att lyssna på några avsnitt av podden #pratapengar så kommer du få en helt annan bild av lite sparande varje månad kan göra och vad ränta-på-ränta kan göra med dina pengar. Det kommer motivera dig att försöka spara lite extra, varje hundring i månaden kommer göra stor skillnad på 20-40 år. Det viktigaste med sparandet är att börja!
Citera
2017-05-03, 11:44
Medlem
Det är alltid bra med en buffert för oförutsedda utgifter. Har du 15-20 tusen på ett konto klarar du dig även om du (som jag) råkade ut för att tvättmaskinen och frysen pajade med några månaders mellanrum. Välj hur mycket du vill ha, jag brukar rekommendera det du behöver för att klara alla utgifter under en månad utan inkomster.

Vill du spara mer – grattis, bra val! ISK på Avanza har jag själv och jag lägger en tusenlapp varje månad på Avanza Zero. Kom ihåg att du kan få loss kontanter för dem på några bankdagar om du vill resa eller köpa något större. (En gång om året tar jag utdelning från mitt företag och köper på mig lite aktier).

Den stora fördelen med eget sparande är att pengarna inte är låsta – du kan ta ut och sätta in pengar när du vill – och att de är frikopplade från pensionssystemet, vars utbetalningar kan förändras utanför din kontroll (beroende på hur mycket svenska löntagare som helhet betalar in). Oavsett om du sparar till något eller inte så är nästan alla värdepapper och fonder bättre än bankkonto på sikt.

Eftersom fondpengar tar lite tid att få ut är det inte heller lika frestande att använda dem för några extra onödiga öl på krogen...

Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
hoppas detta är rätt avdelning annars får någon snäll mod ändra det.

livet har inte varit snällt mot mig när det gäller jobb.
så när jag fick ett jobb nyligen, ett bra jobb, tänker jag nu på min framtid, pensionen. enligt vad jag kan läsa mig till så har jag grundpension samt tjänstepension via jobbet men vill man så måste man själv satsa på "privat pensionssparande". (isk tror jag det heter)

men kruxet är, jag hittar ingenstans om det är värt att privatspara eller inte. överallt på nätet står det båda "gör det" och "gör det inte".

frågar er lite nu istället, ska man privat spara? sparar redan på ett bankkonto som inte har någon ränta så detta är ju rena skit.
efter lön har jag ca 15k, tänkte själv per månad till en början 500 kr för att sedan höja till 1k och göra det via avanza.

era tankar ...?
Citera
2017-05-04, 18:50
Medlem
merlin2s avatar
en följd fråga då,
om jag skulle nu spara 1k per månad till pensionen, blir det att jag får ut också 1k i pension av dessa sparade pengar eller räknas det annorlunda?
tex 1k + avkastningen eller blir det bara rakt av 1k
Citera
2017-05-04, 19:28
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
en följd fråga då,
om jag skulle nu spara 1k per månad till pensionen, blir det att jag får ut också 1k i pension av dessa sparade pengar eller räknas det annorlunda?

Om du väljer att spara i ett ISK så är det bara till att plocka ut det sparkapital som finns, antingen som helt uttag eller månadsvis/kvartalsvis/årsvis, beroende på vad som passar för dig och din risknivå.

Om du sparar 1k/mån till pensionen så finns det inga garantier att du får tillbaka det satsade kapitalet (Om du väljer att placera i fonder/värdepapper). Väljer du att spara riskfritt på ett sparkonto så är det en helt annan sak.

Du kan se ekvationen som följande;
Sparande +/- avkastning

Om du väljer att placera i fonder så välj en som passar din riskprofil;
Hur lång tid är det kvar till pensionen?
Är det viktigt att kapitalet ökar, eller nöjer du dig med att det inte minskar?
Hur aktiv kommer du att vara? Dvs hur regelbundet kommer du att se över ditt sparande och göra ändringar beroende på marknadsläge?

Beroende på ovan faktorer så finns det en uppsjö av olika fonder. Generationsfonder kan vara väl värt att se över om du inte vill vara aktiv, dem brukar vikta över tillgångarna från värdepapper till räntebärande ju närmare pensionen du kommer. (Lite som Ap7, om du känner till den)
Citera
2017-05-05, 00:46
Medlem
Banned.s avatar
Är det bättre att skaffa ett ISK i Avanza än sin egen bank (swedbank) Vad är skillnaden? Att man betalar mer i swedbank förstår jag men något mer? Och vad gör det i långa loppet? Tänker att det kanske är bra att ha ett sparande i swedbank om man tänker sig att ta ett lån i banken tex?
Citera
2017-05-05, 02:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
en följd fråga då,
Av det du skrivit i tråden framgår att du behöver skaffa mer kunskap om sparande, inte bara pensionssparande, utan generellt sett. Skaffa depå hos Avanza och/eller Nordnet (och senare Degiro) och öppna ISK. Börja både spara och läsa på om sparande. Finns en hel del info i anslutning till deras hemsidor och utöver det hur mycket som helst på nätet. Aktiespararna är en bra början. http://www.aktiespararna.se/utbildning

Vad gäller din fråga, gör du precis vad du vill när du vill med de pengar du har på en ISK.
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Är det bättre att skaffa ett ISK i Avanza än sin egen bank (swedbank) Vad är skillnaden? Att man betalar mer i swedbank förstår jag men något mer? Och vad gör det i långa loppet? Tänker att det kanske är bra att ha ett sparande i swedbank om man tänker sig att ta ett lån i banken tex?
ISK är nog kostnadsfritt hos alla banker. KF tar en del betalt för, bland andra Swedbank. Fördelen hos Avanza och Nordnet är att det till en början är courtagefritt att handla på Stockholmsbörsen (upp till 50 resp 80 K i depåvärde), att dom har ett långt större utbud av produkter, hemsidor som är av ett helt annat slag än dom trötta storbankerna (Avanzas hemsida är bäst). Sen finns Degiro, sämre hemsida men courtagefritt upp till en miljon i depåvärde.

Sen är det ju så, att det är gratis med ISK, så vill du ha en hos Swedbank också, så finns inget som hindrar det. Förstår dock inte fördelen som du lyfter fram, alltså eventuellt bolån. Om du ska ta ett bolån så traskar du väl inte bara in på Swedbank och lånar där, du skaffar väl info från ett stort antal banker för att få veta vilken som erbjuder billigaste lånet/bästa dealen?
Citera
2017-05-05, 07:55
Medlem
Citat:
en följd fråga då,

Skulle rekommendera ett ISK på Avanza och Nordnet. De har bättre plattformar för handel och har även ett mycket större utbud av fonder, vilket ger dig mer att välja på och gör det lättare att hitta något som passar till en lägre avgift än hos storbankerna som oftast bara har de egna fonderna. Som det verkar med din kunskapsnivå så skulle jag säga att du riktar in dig på indexfonder med låga avgifter, det har bevisats att det är otroligt svårt att slå index över tid och för att inte behöva lägga ner en massa tid så är dessa typer av fonder kanon. Så sikta in dig på ett antal olika indexfonder och börja spara i dessa, får du mer intresse för sparande och aktier är det bara att börja titta på mer aktiva alternativ som aktier.

Om du vill se vad ett månadssparande på 1k gör fram tills pensionen kan jag rekommendera att kolla på Sparlabbet för iOS eller Sparmixaren för Android. Där kan du räkna och se vad varje procent i avkastning per år kommer göra för dina pengar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in