Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-02, 21:43
  #1
Medlem
Hej flashbackare!

Är det någon av er som har gjort slutprovet i Kemi 1 antingen för denna terminen, eller någon föregående och som kan dela med sig av vad man bör fokusera på? Var frågorna svåra?
Citera
2017-05-02, 22:54
  #2
Medlem
UnknownKivis avatar
Mycket focus låg på atomens funktioner, elektroner, protoner, neutroner osv. Även grundämnenerna togs upp en del. Syror och baser läste vi även om, ph värden.

Vilken klass går du i?
Citera
2017-05-02, 23:04
  #3
Medlem
Mitt prov var för kanske två år sen så jag kommer inte riktigt ihåg någonting, men jag minnas ganska klart en uppgift där jag misslyckades helt. Man skulle beskriva vad som händer med ammoniak i ett kylskåp och varför kylen fungerar som den fungerar...
Citera
2017-05-02, 23:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownKivi
Mycket focus låg på atomens funktioner, elektroner, protoner, neutroner osv. Även grundämnenerna togs upp en del. Syror och baser läste vi även om, ph värden.

Vilken klass går du i?

Ok, tack. Var det någonting om organisk kemi, galvaniska celler och/eller redox/oxidationer?

Läser på komvux
Citera
2017-05-02, 23:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allthegreenapples
Mitt prov var för kanske två år sen så jag kommer inte riktigt ihåg någonting, men jag minnas ganska klart en uppgift där jag misslyckades helt. Man skulle beskriva vad som händer med ammoniak i ett kylskåp och varför kylen fungerar som den fungerar...

Vilket fail Minns du hur många rätt man var tvungen att ha? Var det många frågor ni fick?
Citera
2017-05-02, 23:58
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FagraCharlie
Vilket fail Minns du hur många rätt man var tvungen att ha? Var det många frågor ni fick?

Jag gjorde kemiprovet (huvudprovet på vårterminen) i första ring på 1980-talet. Man skulle ha 50% rätt för att få en trea i betyg, motsvarande godkänt. Kommer inte ihåg mer än att det var mer eller mindre ÅK9 i grundskolan man skulle kunna för att klara 50%. (Dvs. var man hyfsat bra i nian, klarade man provet ett år efteråt i första ring..). Joner, elektroner och oxidation minns jag att man skulle kunna förklara hyfsat okej för att inte bli kuggad. Fick en trea, kemi har aldrig varit min grej.
Citera
2017-05-03, 00:27
  #7
Medlem
UnknownKivis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FagraCharlie
Ok, tack. Var det någonting om organisk kemi, galvaniska celler och/eller redox/oxidationer?

Läser på komvux

Ej vad jag vet, det där låter nästan lite överkurs för kemi 1. Eller jävligt höga A poäng
Citera
2017-05-03, 00:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag gjorde kemiprovet (huvudprovet på vårterminen) i första ring på 1980-talet. Man skulle ha 50% rätt för att få en trea i betyg, motsvarande godkänt. Kommer inte ihåg mer än att det var mer eller mindre ÅK9 i grundskolan man skulle kunna för att klara 50%. (Dvs. var man hyfsat bra i nian, klarade man provet ett år efteråt i första ring..). Joner, elektroner och oxidation minns jag att man skulle kunna förklara hyfsat okej för att inte bli kuggad. Fick en trea, kemi har aldrig varit min grej.

Wow, jag är imponerad.

50% (eller mer) är duktigt jobbat av dig! Ännu duktigare är du som fortfarande minns de kemiska "termerna". Till skillnad från mig som har läst kemi 1 denna terminen och knappt kan minnas vad fan en jon och elektroner är för något ännu mindre de kemiska termerna
__________________
Senast redigerad av FagraCharlie 2017-05-03 kl. 00:43.
Citera
2017-05-03, 00:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownKivi
Ej vad jag vet, det där låter nästan lite överkurs för kemi 1. Eller jävligt höga A poäng

Gott. Då skiter jag i att plugga det
Citera
2017-05-03, 00:57
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FagraCharlie
Wow, jag är imponerad.

50% (eller mer) är duktigt jobbat av dig! Ännu duktigare är du som fortfarande minns de kemiska "termerna". Till skillnad från mig som har läst kemi 1 denna terminen och knappt kan minnas vad fan en jon och elektroner är för något ännu mindre de kemiska termerna

Tackar för komplimangen! Det är ju ändå över 30 år sedan. Om jag vore du skulle jag fråga din lärare vad som kommer med på provet, vad som är viktigast att kunna/vad som tyngdpunkten är i provet.. Så har jag gjort hela mitt plugg-liv, och oftast fått hyfsade svar

Här är provet du ska göra förresten: https://bp.skolverket.se/web/bs_gy_k...execution=e1s1

(Tyvärr är det inte exakt samma, om din lärare inte är otroligt lat)
Citera
2017-05-03, 09:40
  #11
Medlem
Galvaniska celler var med på mitt! Det var också ganska mycket E-poäng som baserades på typ att man ska kunna formler som "m=n*M" eller hur bindningar mellan atomer/molekyler fungerar. Jag kan ingenting om bindningar och tappade skitmycket "lätta" poäng på det.

Tänkte det var ganska lätt faktiskt, jag läste bara den andra hälften av kursen (bytte skola) men ändå fick ett B på provet utan att behöva plugga särskilt mycket - total pluggade jag typ tre timmar och det var bara videor från khanacademy.
Citera
2017-05-06, 23:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tackar för komplimangen! Det är ju ändå över 30 år sedan. Om jag vore du skulle jag fråga din lärare vad som kommer med på provet, vad som är viktigast att kunna/vad som tyngdpunkten är i provet.. Så har jag gjort hela mitt plugg-liv, och oftast fått hyfsade svar

Här är provet du ska göra förresten: https://bp.skolverket.se/web/bs_gy_k...execution=e1s1

(Tyvärr är det inte exakt samma, om din lärare inte är otroligt lat)

Varsågod 😊 Jo tack, det har jag gjort vid ett flertal tillfällen men fick tyvärr inga vettiga svar!

Det ska jag kika på. Tackar och bockar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback