Citat:
Ursprungligen postat av
mainfurer
O fy böveln
Man tycker det mesta borde vara automatiserat nuförtiden, framförallt när mycket folk är inblandat. Ph osv borde kunna mätas automatiskt. Hur är utbilldningen för dessa "vaktmästare" när vi alla vet hur farligt det är att blanda. För jag antar att vi alla gick i grundskolan
pH (alltid litet p och stort H) mäts och regleras automatiskt i alla större badanläggningar. Med större menar jag allt från bubbelpoolen i något hotell och uppåt, de enda som kan ha manuell pH-reglering är privata minipooler. pH sänks ofta med koldioxid men för vissa vatten hjälper inte det utan det krävs starkare grejer och då är det saltsyra som gäller. Att det mäts och doseras automatiskt innebär inte att man inte hanterar grejerna manuellt i något steg, t ex att fylla på tankar och då öppnas dessvärre en möjlighet för misstag. Det skulle möjligen vid ogynnsam konstruktion av anläggningen kunna blandas för koncentrerade kemikalier helt automatiskt utan mänskligt misstag om flera saker knasar ur samtidigt men jag känner inte till att det hänt några sådana olyckor.
Det är ju meningen att grejerna ska blandas, det får bara inte ske vid för hög koncentration.
Tyvärr är det ju så att det frigörs klorgas om man blandar natriumhypoklorit med något som är starkt surt och det händer sådana här olyckor då och då i simhallar, det har hänt massvis med gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av
mimikremerad
Ja det är så enkelt.
Här i stan gör de kloret själva. minns ej vad de hade i, men det är ju starka saker och lätt att feldosera så det är enbart utbildad personal som får göra det
Det är väldigt vanligt att simhallar producerar natriumhypoklorit (samma form av klor som i Klorin) själva genom elektrolys av vanligt jäkla koksalt i vatten. Inga starka grejer alls just till klorproduktionen alltså och den processen är alltid automatisk, bara att fylla på salt och se till att strömmen är på så sköter det sig självt.