• 1
  • 2
2017-05-02, 19:00
Medlem
mainfurers avatar
Hittade ingen tråd konstigt nog men ändå:
(Brott?, kemi?, Terror? jag vet inte)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...riestad-utrymt

Badhuset i Mariestad har utrymts och en person har förts till sjukhus efter ett utsläpp av farlig gas.
– En person blandade klor och saltsyra och det bildades en kraftig gas som inte är bra att andas in, säger Peter Knutsson, inre befäl vid Östra Skaraborgs räddningstjänst.
En person har förts till sjukhus för vård efter att ha andats in den giftiga gasen.
– Vi har utrymt badhuset och håller på att ventilera ut gasen.
Är det någon fara för folk som befinner sig i närheten?
– Det ska det inte vara men de som jobbar i de hårdast drabbade zonerna inne i badhuset använder rökskydd, säger Peter Knutsson.

Fråga: Hur i helsicke fick de tag i saltsyra (antagligen saltpetersyra) och varför blandade de denna med klor? Kan inte mycket om Kemi men lärde mig nog ändå lite i högstadiet att detta inte var en bra kombo.
Citera
2017-05-02, 19:11
Medlem
franges avatar
Känns som ett fall av Allmänfarlig vårdslöshet iallafall.

Men å andra sidan, är ju inte saltsyra någonting man går runt med i byxfickan varje dag - eller tar med sig till badhuset varje gång - så det är nog uppsåt bakom. Antagligen åt terror-hållet, vad fan anledningen annars skulle vara till att göra en sån sak kan man ju fråga sig...
Citera
2017-05-02, 19:21
Medlem
xitunos avatar
Är det inte bara vanligt pool-underhåll?

Exempelvis används saltsyra för att sänka ph-värdet.
Citera
2017-05-02, 19:47
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Är det inte bara vanligt pool-underhåll?

Exempelvis används saltsyra för att sänka ph-värdet.

Nja gör det verkligen det? isf krävs det rätt stora mängder antar jag av både klor o saltsyra i koncentrerade för att skapa gas som kan vara farlig.

Hur ser kemhanteringen ut på badhus? Någon som vet?
Känns som att det inte är direkt lättillgängliga grejer även i små koncentrat av en outbildad, antar det går åt 20 kilos säckar för en pool som renas, filtreras och byts ofta!

Hur ser badhuset ut i övrigt?, en källare eller en större inrättning?

Edit: Poolrengörning gör man väl inte när stället är fullt av folk?
Citera
2017-05-02, 19:49
Moderator
blomvattnares avatar
Olycka.

Citat:
Enligt Ulf Seglert, räddningstjänsten i Östra Skaraborg, ska mannen ha andats in klorgas efter att av misstag blandat natriumhypoklorit och saltsyra med varandra.

– Det finns två behållare för respektive ämne och mannen hällde fel ämne i fel tank vilket gjorde att det blev en blandning och klorgas bildades, sa Ulf Seglert.

http://mariestadstidningen.se/maries...sfall-i-badhus

Aktuella brott och kriminalfall --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2017-05-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Nja gör det verkligen det? isf krävs det rätt stora mängder antar jag av både klor o saltsyra i koncentrerade för att skapa gas som kan vara farlig.

Hur ser kemhanteringen ut på badhus? Någon som vet?
Känns som att det inte är direkt lättillgängliga grejer även i små koncentrat av en outbildad, antar det går åt 20 kilos säckar för en pool som renas, filtreras och byts ofta!

Hur ser badhuset ut i övrigt?, en källare eller en större inrättning?

Edit: Poolrengörning gör man väl inte när stället är fullt av folk?

Oftast finns det stora tankar nere i källarna med olika kemikalier, vissa har förråd bara för dem.
Saltsyra används för ph värdena och det är inte ovanligt att vaktmästarna ändrar,blandar och pillar nere i källaren medans det finns badgäster. Någon måste tagit för stor dos eller slarvat med något.

Det krävs inte jätte stora mängder för att något ska gå snett tror jag, dock aldrig hört talas om gasbildning innan
Citera
2017-05-02, 20:15
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Olycka.

http://mariestadstidningen.se/maries...sfall-i-badhus

Aktuella brott och kriminalfall --> Olyckor och katastrofer
/Moderator

Väl jobbat blomvattnare

Men åter till frågorna, ser det ut så på badhus då? Är det verkligen så enkelt?
Citera
2017-05-02, 20:19
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapt0s
Oftast finns det stora tankar nere i källarna med olika kemikalier, vissa har förråd bara för dem.
Saltsyra används för ph värdena och det är inte ovanligt att vaktmästarna ändrar,blandar och pillar nere i källaren medans det finns badgäster. Någon måste tagit för stor dos eller slarvat med något.

Det krävs inte jätte stora mängder för att något ska gå snett tror jag, dock aldrig hört talas om gasbildning innan

O fy böveln
Man tycker det mesta borde vara automatiserat nuförtiden, framförallt när mycket folk är inblandat. Ph osv borde kunna mätas automatiskt. Hur är utbilldningen för dessa "vaktmästare" när vi alla vet hur farligt det är att blanda. För jag antar att vi alla gick i grundskolan
Citera
2017-05-02, 20:25
Medlem
Citat:
Väl jobbat blomvattnare

Men åter till frågorna, ser det ut så på badhus då? Är det verkligen så enkelt?

Ja det är så enkelt.
Här i stan gör de kloret själva. minns ej vad de hade i, men det är ju starka saker och lätt att feldosera så det är enbart utbildad personal som får göra det
Citera
2017-05-02, 20:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
O fy böveln
Man tycker det mesta borde vara automatiserat nuförtiden, framförallt när mycket folk är inblandat. Ph osv borde kunna mätas automatiskt. Hur är utbilldningen för dessa "vaktmästare" när vi alla vet hur farligt det är att blanda. För jag antar att vi alla gick i grundskolan
pH (alltid litet p och stort H) mäts och regleras automatiskt i alla större badanläggningar. Med större menar jag allt från bubbelpoolen i något hotell och uppåt, de enda som kan ha manuell pH-reglering är privata minipooler. pH sänks ofta med koldioxid men för vissa vatten hjälper inte det utan det krävs starkare grejer och då är det saltsyra som gäller. Att det mäts och doseras automatiskt innebär inte att man inte hanterar grejerna manuellt i något steg, t ex att fylla på tankar och då öppnas dessvärre en möjlighet för misstag. Det skulle möjligen vid ogynnsam konstruktion av anläggningen kunna blandas för koncentrerade kemikalier helt automatiskt utan mänskligt misstag om flera saker knasar ur samtidigt men jag känner inte till att det hänt några sådana olyckor.

Det är ju meningen att grejerna ska blandas, det får bara inte ske vid för hög koncentration.

Tyvärr är det ju så att det frigörs klorgas om man blandar natriumhypoklorit med något som är starkt surt och det händer sådana här olyckor då och då i simhallar, det har hänt massvis med gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Ja det är så enkelt.
Här i stan gör de kloret själva. minns ej vad de hade i, men det är ju starka saker och lätt att feldosera så det är enbart utbildad personal som får göra det
Det är väldigt vanligt att simhallar producerar natriumhypoklorit (samma form av klor som i Klorin) själva genom elektrolys av vanligt jäkla koksalt i vatten. Inga starka grejer alls just till klorproduktionen alltså och den processen är alltid automatisk, bara att fylla på salt och se till att strömmen är på så sköter det sig självt.
Citera
2017-05-03, 20:51
Medlem
Citat:
O fy böveln

Vet faktiskt inte hur utbildningen ser ut, det finns ju olika typer av badutbildningar där de går igenom de kemiska processerna osv. I vårt badhus så har vi bara en automatisk mätare som känner av de olika värdena. Den fick vi för ca 6månader sedan. De flesta badhusen är ju små by badhus där tekniken är säkerligen minst 50 år gammal, och det pumpas inte in pengar i badhus för de går i princip aldrig plus. Minimal underhållsbudget kan jag tänka mig!
Citera
2017-05-03, 21:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapt0s
Vet faktiskt inte hur utbildningen ser ut, det finns ju olika typer av badutbildningar där de går igenom de kemiska processerna osv. I vårt badhus så har vi bara en automatisk mätare som känner av de olika värdena. Den fick vi för ca 6månader sedan. De flesta badhusen är ju små by badhus där tekniken är säkerligen minst 50 år gammal, och det pumpas inte in pengar i badhus för de går i princip aldrig plus. Minimal underhållsbudget kan jag tänka mig!
En mätare med flera mätparametrar antar jag i så fall för ni mäter väl inte bara en parameter? pH och fritt klor brukar ju vara ett minimum vad gäller kontinuerlig mätning i badanläggningar som är större än för villabruk.

Jag vet inte en enda anläggning där pH-justering sker manuellt så att man blandat för mycket eller så är uteslutet i en kommunal simhall. Däremot att ta fel dunk och hälla där det inte ska vara kan ju hända om man är klumpig även om man egentligen vet om att man inte ska göra det. (Jämför att i tankspriddhet missa väjningsplikt i en gatukorsning trots att man genomgått fläckfri körkortsutbildning, shit happens...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in