2017-05-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Definitivt! AMEX SAS Eurobonus Elite kostar 4000 kr/år och ger dig en t/r i SAS Plus för två personer till USA eller Asien per år gratis om du spenderar 200 000 kr per år (det motsvarar 40 000 Eurobonus-poäng). Detta eftersom att en resa i SAS Plus till USA eller Asien kostar 80 000 poäng/pers (eller 60 000 poäng i SAS Go), men du får 50% rabatt på 1 resa/år och dessutom så får ni åka 2 för priset av 1. T/r för två personer till ex. New York från Stockholm i september kostar 15 000 kr i SAS Plus bara så att du vet!

Tack för mycket bra info! Skulle det isåfall vara mer fördelaktigt än gold eller platinum?
Citera
2017-05-03, 17:04
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag sammanfattar: Ett Amex har man för att man vill verka rik samtidigt som man är så snål att man vill snika ihop en resa till NY mha ett poängsystem.

Ungefär som ett gammaldags bonuskort på Coop? Man samlar poäng och så får man nåt när man når en viss nivå.

Låter rätt osexigt faktiskt.
Det kan också vara så att man får gott ställt om man tänker till lite vad gäller sin ekonomi och har fördelaktiva lösningar på saker och ting. Det är ju rätt sällan någon ser kortet överhuvudtaget och varför skulle man bry sig om vad snubben på bensinstationen tycker om ens kort?

Allt handlar ju om att om man är en bra kund som omsätter en del så får man fördelar av det. De som t ex flyger sällan kommer betala mer än jag gör för samma flyg.

Och ja, det är ju exakt samma mekanism som Coop-kortet eller alla andra lojalitetsprogram som finns. I Amex fall är det t ex att de kan visa att kunder som har ett Amex-kort spenderar mer pengar i t ex en klädaffär eller på en restaurang vilket gör att de då ställer lite motkrav på klädaffären eller restaurangen som gör att båda vinner på det.

Sedan har ju de bra korten ofta en väl fungerande conciergeservice, reseförsäkringar osv som man kan utnyttja. Men har man ingen nytta av sånt så är det klart att det inte blir en speciellt bra affär.
Citera
2017-05-03, 17:52
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Tack för mycket bra info! Skulle det isåfall vara mer fördelaktigt än gold eller platinum?

Ja, AMEX SAS Eurobonus-korten är extremt mycket mer fördelaktiga! 250 000 kr spenderat på Elite-kortet är sweet-spot:en då det ger dig en t/r resa i Business-class för två personer till USA eller Asien som är vanligtvis kostar 50 000 kr under lågsäsong!
Senast redigerad av JohnRoe 2017-05-03 kl. 17:56.
Citera
2017-05-03, 17:55
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vet inte exakt vad du menar med vardagslyx (hotell och restauranger kan vara en OK deal med exempelvis AMEX). Ett bättre alternativ för dig är kanske typ Preems kreditkort (eller annan kedja). Då får du rabatt på drivmedel och bonus på alla andra inköp (1 % så på 200 tkr om året får du 2 000 kr i bonus (kanske inget som kullkastar din värld, men alltid något..)).

Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag sammanfattar: Ett Amex har man för att man vill verka rik samtidigt som man är så snål att man vill snika ihop en resa till NY mha ett poängsystem.

Ungefär som ett gammaldags bonuskort på Coop? Man samlar poäng och så får man nåt när man når en viss nivå.

Låter rätt osexigt faktiskt.

För 250 000 kr spenderat/år så får man en resa värd 50 000 kr med Elite-kortet! Det är en ganska rejäl cash-back med andra ord! Detta beror givetvis på att AMEX tar extremt höga avgifter från handlarna.
Citera
2017-05-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Ja, AMEX SAS Eurobonus-korten är extremt mycket mer fördelaktiga! 250 000 kr spenderat på Elite-kortet är sweet-spot:en då det ger dig en t/r resa i Business-class för två personer till USA eller Asien som är vanligtvis kostar 50 000 kr under lågsäsong!

Oj, det var inte dåligt. Vad får man på de andra korten? Var hittar man villkor som går att förstå för bonussystemet?
Citera
2017-07-18, 16:11
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Jag skulle gissa att jag spenderar ca 20.000:- per år utöver räkningarna på diesel och nöjen. Det innebär alltså att jag efter 6 (!) år kan flyga tur och retur till Australien? Låter ju rätt värdelöst i mina öron.

Varför har man detta kort? Varför har du det? Funderar på platinum eller gold om jag nu skulle finna incitament till att skaffa det.

Låter som du inte tjänar speciellt bra eller har speciellt höga utgifter och därmed kommer inte vinna på att skaffa något kort som har bonussystem alls.

Jag har AMEX Platina. Det jag nyttjar mest är flygplanslounger, exempelvis är AMEX Lounge på Arlanda (Pontus in the Sky) riktigt trevlig, bättre än SAS som har blivit lite som ett dagis.

Finns också en hel del förmåner, du kan få hjälp med att boka bord i Paris då du och din man/fru/kompis kom på att ni skulle ta en weekend. Vill du bli inskriven på VIP listan på en krog? Inga problem

Det finns redan 1000 trådar här om varför man ska ha AMEX och jag svarar på samma sätt - Varför ska du ha en BMW för 500.000? Du kommer inte till jobbet snabbare.
Citera
2017-07-18, 16:15
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
AMEX är bra om du behöver kunna få obegränsad limit, exempelvis Visa Infinite brukar många banker ha en max kredit limit på runt 50-100k EUR motsvarande. Skiljer hel del mellan länder / banker.

AMEX tillämpar individuell kreditlimit om du är ny kund, så du kan inte bara skaffa ett amex och springa iväg och köpa första bästa BMW.. Normalt är det 10% av årsinkomsten. Dessutom så är AMEX "rullande" och inte fasta kalendermånader så har du en faktura som inte förfallit från föregående månad räknas den in, av naturliga anledningar i din totala skuldexponering.
Citera
2017-07-18, 16:21
Medlem
Eftersom valuta påslag är högre än på master card så går det inte att tjäna nåt på bonus med Amex om man inte bara handlar i sek. Dessutom har det extremt dålig täckning i europa
Citera
2017-07-18, 16:25
Medlem
Jag är också mest ute efter lounge access. Kör eurocard för 1500 per år o får två priority pass. Ingen bonus men utnyttjar lounge för kanske 12000 om året.

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Låter som du inte tjänar speciellt bra eller har speciellt höga utgifter och därmed kommer inte vinna på att skaffa något kort som har bonussystem alls.

Jag har AMEX Platina. Det jag nyttjar mest är flygplanslounger, exempelvis är AMEX Lounge på Arlanda (Pontus in the Sky) riktigt trevlig, bättre än SAS som har blivit lite som ett dagis.

Finns också en hel del förmåner, du kan få hjälp med att boka bord i Paris då du och din man/fru/kompis kom på att ni skulle ta en weekend. Vill du bli inskriven på VIP listan på en krog? Inga problem

Det finns redan 1000 trådar här om varför man ska ha AMEX och jag svarar på samma sätt - Varför ska du ha en BMW för 500.000? Du kommer inte till jobbet snabbare.
Citera
2017-07-18, 17:32
Medlem
studioxswes avatar
Citat:

Såg nu att det var 20k per månad, inte år. Då tycker jag nog det är värt pengarna. Poängen kan man dessutom göra en massa saker med, även om SAS kortet är väldigt bra.
Citera
2017-07-19, 08:10
Medlem
Citat:
Såg nu att det var 20k per månad, inte år. Då tycker jag nog det är värt pengarna. Poängen kan man dessutom göra en massa saker med, även om SAS kortet är väldigt bra.

Ja, det stämmer. Då det var ett tag sedan tråden skapades har jag faktiskt skaffat ett kort. Ett AMEX Gold blev det. Mycket nöjd såhär långt.
Citera
2019-05-20, 00:34
Medlem
Hej.
En fråga.

Ser att man har gratis acces till lounger på flygplatser. Får man bättre pris på mat dryck och sprit i dessa eller är priserna samma som på övriga flygplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in