• 1
  • 2
2017-05-02, 10:38
Medlem
Trigraphs avatar
Behöver testa ett par apparater som vill ha 240 volt vid max 30 ampere, se etiketten:

http://piclair.com/data/ulf1r.jpg

Har bara trefasuttag, om jag gör en adapter från ett sådant till ett enfasuttag kommer allting gå åt skogen eller? Om apparaten bara drar ~600 watt så bör det väl fungera?

Vad är rätt sätt att lösa detta på?
Citera
2017-05-02, 10:47
Medlem
Soluss avatar
Om det är avsäkrat med 10 A per fas så kan du ju plocka ut 2 300 W, 230 V på en fas. Är det avsäkrat med 30 A per fas så kan du plocka ut 6 900 W, 230 V på en fas. Det kommer inte vara några problem alls hur det än ligger till. Jag vet dock inte hur en sådan adapter skulle fungera då jag själv bara skulle kopplat en av faserna och nollan till det jag skulle bruka. Jorden kan också vara av intresse lite beroende på applikation.
Senast redigerad av Solus 2017-05-02 kl. 10:49.
Citera
2017-05-02, 11:10
Medlem
Beror på om det är kopplat nolla fram i trefasen.
I så fall har du fasspänning, dvs vanlig 230 V mellan en fas och nollan.
Spelar ingen roll vilken fas du tar.

Dock ska du ha koll på grundläggande el innan du får för dig att pilla.
Citera
2017-05-02, 11:27
Medlem
Kehins avatar
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Ele...as-2000021321/
Citera
2017-05-02, 11:47
Medlem
Trigraphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Ele...as-2000021321/
Fel uttag

När jag sätter i en sån här..
https://www.jula.se/globalassets/cat...ges/401077.jpg
..så får jag ut 230v ur de blå utan problem

Har kollat upp uttagen och det är 3x 16A. Jag har nu meckat ihop följande kabel, första fasen från trefas till ett enfasuttag:
http://piclair.com/data/ql08v.jpg
Så med den bör jag ju få ut 16A eller 3680W i en fas om jag inte tänker helt fel.

Det verkar som att angiven effekt på apparaterna är den som dras under max belastning, så för att bara ladda batterier bör den inte dra mer än 600 watt ändå (är UPS-enheter)
Senast redigerad av Trigraph 2017-05-02 kl. 11:51.
Citera
2017-05-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trigraph
Behöver testa ett par apparater som vill ha 240 volt vid max 30 ampere, se etiketten:

http://piclair.com/data/ulf1r.jpg

Har bara trefasuttag, om jag gör en adapter från ett sådant till ett enfasuttag kommer allting gå åt skogen eller? Om apparaten bara drar ~600 watt så bör det väl fungera?

Vad är rätt sätt att lösa detta på?

Du vet väl att ett trefasuttag är detsamma som tre enfasuttag. Det finns två sätt att ta ut enfas-spänning. Dels mellan nollan och en fas. Det normala sättet. Men även mellan två faser, får man ut "enfas" växelspänning, - dock med högre spänning.

Om du har ett vanligt 400 Volt trefasuttag, är det alltså 400 volt mellan två faser. Och 230 volt mellan fas och nolla.

Din apparat får dra max 30 Ampere så du kan alltså testa den upp till max 16 Ampere om dina säkringar är på 16A.
Citera
2017-05-02, 13:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigraph
Fel uttag

När jag sätter i en sån här..
https://www.jula.se/globalassets/cat...ges/401077.jpg
..så får jag ut 230v ur de blå utan problem

Har kollat upp uttagen och det är 3x 16A. Jag har nu meckat ihop följande kabel, första fasen från trefas till ett enfasuttag:
http://piclair.com/data/ql08v.jpg
Så med den bör jag ju få ut 16A eller 3680W i en fas om jag inte tänker helt fel.

Det verkar som att angiven effekt på apparaterna är den som dras under max belastning, så för att bara ladda batterier bör den inte dra mer än 600 watt ändå (är UPS-enheter)

Har du röd 32A uttag? Isåfall funkar en sån sladd som är kopplad med en fas och nolla med den blå 32A uttaget. Vi har använt sådana hemmekade kablar i vår datorhall för sådana ändamål eftersom vi hade för många 3-fas uttag (hallen var tillverkad för stordatorer, men de minidatorer vi använde hade 16A eller 32V 220V anslutningar).

Om det finns ett rött 32A uttag så kan du försöka skaffa en övergångsadapter som man pluggar in i uttaget och som ger ett blått 32A uttag. Blåa 32A uttag är dock ganska sällsynta (används dock till en del elbilar som bara har 1-fas snabbladdare)

Nu vet jag inte hur står effekt UPSen är på, men en online-UPS kan i korta ögonblick dra mer än dubbla den effekt som de skall driva vilket ställer en hel del krav på matningen (bla att man får använda tröga porslingssäkringar eftersom automatsäkringar ofta är för snabba)
Senast redigerad av Megaforce 2017-05-02 kl. 13:51.
Citera
2017-05-02, 18:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du vet väl att ett trefasuttag är detsamma som tre enfasuttag. Det finns två sätt att ta ut enfas-spänning. Dels mellan nollan och en fas. Det normala sättet. Men även mellan två faser, får man ut "enfas" växelspänning, - dock med högre spänning.

Det senare är tvåfas, inget annat. Det är inte enfas och inte heller "enfas".
Citera
2017-05-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det senare är tvåfas, inget annat. Det är inte enfas och inte heller "enfas".

Så kallad tvåfas är inte fasförskjuten. Om den ska vara fasförskjuten måste man även ha med nollan.

I ett trefassystem är varje fas 120 grader förskjuten från någon av de två andra. Om man endast tar ut ström eller spänning mellan två faser är den inte fasförskjuten.
Men om du tar ut ström mellan en fas och nollan SAMT en annan fas och nollan - DÅ är dom fasförskjutna 120 grader i förhållande till varandra.
Därför är det oegentligt att kalla ström som enbart tas ut mellan två faser för tvåfasström, eftersom det inte finns någon fasförskjutning i ett sådant system.
Det är väl bra att vara tydlig. Så kanske vi också kan ligga i fas..
Citera
2017-05-03, 07:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Så kallad tvåfas är inte fasförskjuten.

Det är alltid lika roligt när någon tror att de måste förklara saker för en som de tror man inte vet.

Det handlar inte om fasförskjutning. Använder du två faser är det tvåfas, absolut inte enfas. Enfas 400V existerar inte.

Att du tycker det är oegentligt att kalla tvåfas för tvåfas är ditt problem. Använder man två faser är det inte enfas. Period.
Citera
2017-05-03, 07:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Därför är det oegentligt att kalla ström som enbart tas ut mellan två faser för tvåfasström, eftersom det inte finns någon fasförskjutning i ett sådant system.
Tvåfas i det här fallet syftar på att 2 faser används.
Citera
2017-05-03, 07:25
Medlem
woofers avatar
Citat:
Så kallad tvåfas är inte fasförskjuten. Om den ska vara fasförskjuten måste man även ha med nollan.

I ett trefassystem är varje fas 120 grader förskjuten från någon av de två andra. Om man endast tar ut ström eller spänning mellan två faser är den inte fasförskjuten.
Men om du tar ut ström mellan en fas och nollan SAMT en annan fas och nollan - DÅ är dom fasförskjutna 120 grader i förhållande till varandra.

Terminologin är huvudspänningar och fasspänningar. Tvåfas innebär att man plockar ut huvudspänning mellan två faser i ett flerfassystem. I sverige har vi ett trefas system. I norge exempelvis kör dom tvåfas på några ställen. Vad gäller fasförskjutning så ligger alla fasspänningar i ett helt symetriskt friskt system förskjutna med 120 grader gentemot varandra. Det är fortfarande sant om man plockar ut huvudspänningar. Dock är huvudspänningarna förskjutna med 30grader relativt fasspäningarna. Man skulle inte kunna plocka ut någon ström ur ett tvåfassystem om det inte fanns en fasförskjutning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in