2017-05-02, 10:33
Medlem
Hejsan!

Jag registrerar mig för enskild firma, men hittar inte vilke SNI-kod jag ska välja. Jag är YouTuber, jag gör alltså videos på social media.
Citera
2017-05-02, 10:54
Medlem
Soluss avatar
59.110 Filmning, produktion av filmer, videos och TV-program (TV-serier, dokumentärprogram o.d.) eller TV-reklam. (ej i TV studio)

Denna kanske kan fungera?
Citera
2017-05-02, 11:17
Medlem
Jag kör på den, tack så mycket!
Citera
2017-05-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
59.110 Filmning, produktion av filmer, videos och TV-program (TV-serier, dokumentärprogram o.d.) eller TV-reklam. (ej i TV studio)

Denna kanske kan fungera?

Nu å andra sidan läser jag att det räcker med att ansöka om F-skatt, att man inte behöver registrera något företag. Som för övrigt kostar någon tusenlapp. Jag ska ju inte ta betalt av någon kund, måste jag registrera mig som företag då? Jag tänker att momsregistreringen är det man inte kan göra om man endast ansöker om F-skatt?

Är helt ny i allt det här...
Citera
2017-05-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simdor
Nu å andra sidan läser jag att det räcker med att ansöka om F-skatt, att man inte behöver registrera något företag. Som för övrigt kostar någon tusenlapp. Jag ska ju inte ta betalt av någon kund, måste jag registrera mig som företag då? Jag tänker att momsregistreringen är det man inte kan göra om man endast ansöker om F-skatt?

Är helt ny i allt det här...
Du behöver strängt taget inte registrera EF (enskild firma), men i så fall får du betala in och redovisa dina sociala avgifter som privatperson och det är garanterat krångligare. Och det kostar inget att registrera en EF så länge du inte vill ha namnskydd.

Är du momsregistrerad får du möjlighet att dra av moms för inköp och material vilket kan vara trevligt. Det finns sällan anledningar att avstå från momsregistrering.

Jag är grön på försörjning via youtube, men dina kunder är rimligen de reklam- och annonsnätverk du använder och får betalt från. Kostnaden för ev. medlemskap i nätverken blir avdragsgill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in