Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-02, 07:08
  #1
Medlem
trewqs avatar
Man ha ju sett i otaliga filmer hur tuppfäkningar, hundslagsmål, illegal street fights hur två ställs mot vandra. Bra så! Men sen då?

Hundra killar lurvar fram 3000 riel på tuppen, hunden eller gubben med stora chanser att vinna. Nästan lika många satsar motsatsen.

Hur i helvete har bookmakern koll på, vem som vunnit vad?
Citera
2017-05-02, 07:53
  #2
Medlem
trewqs avatar
Det moraliska vidkommer inte mig, men det spelmässiga! Hur klarar bookmakersen av det hela!
Citera
2017-05-02, 08:10
  #3
Medlem
MyLittleTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Hur klarar bookmakersen av det hela!

Penna och papper.
Citera
2017-05-02, 08:17
  #4
Medlem
trewqs avatar
När hundra gulingar skriker 1000 riel,nästa tvåtusen på motståndare. Sen nästa: tvä kakor riel den andra och so vi dare ia ll evighet..
Citera
2017-05-02, 08:19
  #5
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittleTony
Penna och papper.
Du kan glömma all notation när femhundra människor skriker dig i örat...
Citera
2017-05-02, 16:24
  #6
Medlem
Nu är jag inte speciellt insatt i ämnet men skulle nog tippa på att det inte går till som på film då det trots allt utspelar sig i verkligheten?

Antagligen samlar de nog in betten under mera kontrollerade former i förväg. Sedan kan det nog vara så att människor gör privata bet sinsemellan under pågående slagsmål.

I övrigt när det nog knappast en speciellt ren bransch och jag kan tänka mig att många blir ålagda att betala bet de i verkligheten inte placerat.
Citera
2017-05-04, 14:33
  #7
Medlem
BigDongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Nu är jag inte speciellt insatt i ämnet men skulle nog tippa på att det inte går till som på film då det trots allt utspelar sig i verkligheten?

Antagligen samlar de nog in betten under mera kontrollerade former i förväg. Sedan kan det nog vara så att människor gör privata bet sinsemellan under pågående slagsmål.

I övrigt när det nog knappast en speciellt ren bransch och jag kan tänka mig att många blir ålagda att betala bet de i verkligheten inte placerat.

TS tror antagligen att folk står på New York Stock Exchange och skriker "sälj!" när de vill sälja .
Citera
2017-05-04, 20:27
  #8
Medlem
hesons avatar
Nu räknar jag bara ut hur jag skulle göra, jag vet inte hur de gör.

Blå ringhörna som vinnare, höger hand.
Röd ringhörna som vinnare, vänster hand.

De som satsar 1000 mellan tummen och pekfingret, de som satsar 2000 mellan pekfingret och långfingret och så vidare. Dvs det existerar bara 4 bettstorlekar.

Bookmakern behöver komma ihåg vem som satsat hur mycket på vem, men det är inte en omöjlig färdighet. Vill man förenkla så lägger man med en lapp med sitt namn bland sedlarna.

Sedan är det lätt att räkna pengarna i händerna och dela upp så att alla får det de skall ha utan att det blir fel.
Citera
2017-05-06, 11:35
  #9
Medlem
prizs avatar
Jag var på tuppfäktning i Filippinerna och fattade inte mycket. De visar upp tupparna sen skriker folk som galningar sina bets sen fick man pengarna efteråt. Tror de har allt i minnet.


Vann dock mer än 2k kr
Citera
2017-05-07, 08:40
  #10
Moderator
vhes avatar
Rollspel och Sällskapsspel --> Poker, spel och dobbel
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback