2017-05-02, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Mycket fett och släng i massa såser från fabriken med tillsatt socker i sig i kombination med pommes, vitt bröd och läsk. Junkfood!

Visst att äta bara kebabköttet är inte så värst ohälsosamt.. men vem äter bara köttet? Det är som att gå till Mcdonalds och be om en big mac utan bröd,sallad och dressing.
haha har faktiskt en polare som gör det, likadant med tacos, där är det bara pita och köttfärs som gäller, sjukt.
Citera
2017-05-02, 06:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag äter kebab två gånger i veckan. Jag menar jag mår fysiskt bra av det. Vet ej om det är protein eller fetterna i kebaben som gör det.

Största nackdelen med kebab: Jag menar är transfetter på ca 1 gram som en normal kebab innehåller är på toleransnivån för vad kroppen bör hantera på en dag, det är inom rimliga gränser med 1 gram transfett...

Eller vad är er åsikt om kebab ur ett hälsoperspektiv?
Vart kommer dessa transfetter ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
I det här fallet föredrar jag sharialagens krav på lammkött i kebaben. Missförstå mig inte, jag avskyr islamister. Men när deras mat ska tillagas, så ska det vara islamister som behärskar den rätta halalslakten - för smakens skull.
Nu är det inte nödvändigt att det måste vara lammkött i en kebab, då kebab betyder grillat kött och inget annat.
Så nått krav på lamm existerar inte, om nu man inte är muslim.
Men då är det religionen som styr köttet och inte rättens namn som endast betyder grillat kött.
Citera
2017-05-02, 08:40
Medlem
Basens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Här kan ni se fördelningen av energin i kebabkött.

http://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/k...k%C3%B6tt.html

Citerar från livsmedelsinfo.nu gällande hur hälsosamt kebabköttet är:

Hälsoprofil

Kebabkött är ett ganska näringstätt livsmedel, 100 g ger ca 15% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Positiva och/eller negativa hälsofaktorer:
- Kebabkött innehåller ganska mycket salt, ca 1,8 g per 100 g. För mycket salt kan ge högt blodtryck vilket kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar.
- Kebabkött innehåller mycket mättat fett. Även om det inte finns några bevis för att mättat fett är skadligt så kan det vara bra att hålla ner mängden mättat fett till förmån för enkelomättade och fleromättade fetter.

Sett till hälsofaktorerna så verkar Kebabkött sammantaget vara ett något hälsosamt livsmedel som kan ge vissa hälsovinster.
Citera
2017-05-02, 14:50
Medlem
Bertil85s avatar
Kött; Sallad och bröd är nog inte farligt ?
Citera
2017-05-02, 18:16
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Inga problem broshchan, så om du själv får välja skott i pannan eller halsen avskuren, så väljer du halsen avskuren.

Finns säkert någon vänlig själ som hjälper dig med det.
Allt blod måste ju bort så det är ju samma metod, det äckliga är att det står en imam och joddlar Allahu kebab på slakteriet.
Citera
2017-05-02, 18:24
Medlem
Dåligt och dåligt passar det in i din kaloribudget så äy vad du vill.
Citera
2017-05-02, 19:03
Medlem
Jag föredrar hund-kebab. När jag äter kött alltså.
Jag gillar inte hundar, och dom är inte lika intelligenta som grisar, så det känns helt enkelt bättre.
Sen har dom huggtänder, vilket gör att det känns mer som att jag äter ett jagat byte än grisen som är mer som oss människor.
Gällande nyttigheten så är det nog aldrig hälsosamt att äta mördade djur, men hundköttet är inte lika fett och sliskigt som gris-köttet.
Såsen är viktigast för smaken. Och Ja, jag veeet att den är ohälsosam.

Edit: Nu bor jag iofs i Kina sedan jag var 5 år så här är det vanligare med hund-kebab än i Sverige gissar jag?
Har testat katt-kebab också, men det var så dyrt.
Senast redigerad av eyecreate 2017-05-02 kl. 19:08.
Citera
2017-05-02, 19:14
Medlem
Mer-Pillers avatar
Citat:
Jag äter kebab två gånger i veckan. Jag menar jag mår fysiskt bra av det. Vet ej om det är protein eller fetterna i kebaben som gör det.

Största nackdelen med kebab: Jag menar är transfetter på ca 1 gram som en normal kebab innehåller är på toleransnivån för vad kroppen bör hantera på en dag, det är inom rimliga gränser med 1 gram transfett...

Fortsätt och ät.
Jag klipper med ett par i veckan och är rippad året om och mår perfekt.
Citera
2017-05-02, 19:17
Medlem
Citat:

Håll dig borta från det ur ett hälsoperspektiv. Visst du kan unna dig det någon gång om du annars äter allsidigt och bra. Kebab i sverige är skit. Kebab på en bättre restaurang i Indien tex är kanonmat såväl smak som nyttighet. Det kan tex vara en bit lam marinerat i yoghurt och kryddor.
Citera
2017-05-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mer-Piller
Fortsätt och ät.
Jag klipper med ett par i veckan och är rippad året om och mår perfekt.

Ja fortsätt!
I Sverige mördas 3 miljoner (!) grisar varje år (om vi håller oss till den "svenska" kebaben).
Det är ungefär som att en tredjedel av vår befolkning slaktas årligen för att göda våra magar.

Har någon funderat på vart dessa 3 miljoner offer bor? Vi ser dem ju aldrig? Förutom i kött-disken då.
Eller tror folk i sin enfald att detta är grisar från vanliga bondgårdar? 3 miljoner per år alltså...

Vart är Janne Josefsson undrar jag.

Här i Kina föredrar vi hund-kebab. Mycket bättre!!
Citera
2017-05-02, 19:42
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Och vad fan vet vi om vad fan det är på den där jävla pinnen som snurrar, än mindre vet de där kebabteknikerna själva vad fan de får.

Är det verkligen 100% svensk nötkött när allt kommer omkring.....?

Håller med fullständigt!!

Jag har blivit riktigt jävla magsjuk av Kebab 3 gånger, på samma jävla när pizzeria oxå! Dum som man är trodde man ju att dom bättrat sig när dom bytte Kebabtekniker, men nej......

Bojkottar skitstället nu och uppsöker stans bästa pizzeria vid Kebab köp.

Köper dock nummera sällan kebab av ovan orsak.
Köttet är ju sönderdelat vilket ökar risken mångfaldigt att det skall smittas av något sjukdomsalstrande. är det dessutom dåligt tillagat så.....

Sjukdoms kebab haket jag nämnde, där såg jag att Kebabteknikerna hyvlade av kött och förvarade det i en rostfri skål, vete fan om denna skål stod i varmt vatten eller det var kallt. Om detta förfarandet ökar sjukdomsrisken? vem vet.
Bästa är väl om dom hyvlar av kött direkt enbart för respektive beställning.
Citera
2017-05-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Hur ka kebab vara så dåligt? det är ju bara kött?

Kebab är processat kött:
https://en.wikipedia.org/wiki/Processed_meat

Det ökar bland annat risken för cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in