Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-01, 19:22
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag äter kebab två gånger i veckan. Jag menar jag mår fysiskt bra av det. Vet ej om det är protein eller fetterna i kebaben som gör det.

Största nackdelen med kebab: Jag menar är transfetter på ca 1 gram som en normal kebab innehåller är på toleransnivån för vad kroppen bör hantera på en dag, det är inom rimliga gränser med 1 gram transfett...

Eller vad är er åsikt om kebab ur ett hälsoperspektiv?
Citera
2017-05-01, 19:29
  #2
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag äter kebab två gånger i veckan. Jag menar jag mår fysiskt bra av det. Vet ej om det är protein eller fetterna i kebaben som gör det.

Största nackdelen med kebab: Jag menar är transfetter på ca 1 gram som en normal kebab innehåller är på toleransnivån för vad kroppen bör hantera på en dag, det är inom rimliga gränser med 1 gram transfett...

Eller vad är er åsikt om kebab ur ett hälsoperspektiv?

I det här fallet föredrar jag sharialagens krav på lammkött i kebaben. Missförstå mig inte, jag avskyr islamister. Men när deras mat ska tillagas, så ska det vara islamister som behärskar den rätta halalslakten - för smakens skull.
Citera
2017-05-01, 19:42
  #3
Medlem
PeppaKaKas avatar
Hur ka kebab vara så dåligt? det är ju bara kött?
Citera
2017-05-01, 19:43
  #4
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
I det här fallet föredrar jag sharialagens krav på lammkött i kebaben. Missförstå mig inte, jag avskyr islamister. Men när deras mat ska tillagas, så ska det vara islamister som behärskar den rätta halalslakten - för smakens skull.


Det blir inte godare bara för att det är halal... Sen tror jag många fuskar, eftersom vem kontrolerar halalslaktet så att de följer miljö och djurreglerna? var köper de köttet ifrån?
Citera
2017-05-01, 19:49
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Hur ka kebab vara så dåligt? det är ju bara kött?

Jag tänker på att det innehåller 1 gram transfett i regel per kebab.
Citera
2017-05-01, 20:04
  #6
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tänker på att det innehåller 1 gram transfett i regel per kebab.

Jag tror du räknar för lågt på transfetterna. Tänk på dressingen, pommes fritesen, den stekta löken som tillbehör och allt margarin som hälls över kebaben innan den serveras.

Nu syftar jag särskilt på den försvenskade kebabtallriken av sammanpressad fläskbiprodukt. Lokala variationer i transfett kan givetvis förekomma.
Citera
2017-05-01, 20:10
  #7
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Hur ka kebab vara så dåligt? det är ju bara kött?
Mycket fett och släng i massa såser från fabriken med tillsatt socker i sig i kombination med pommes, vitt bröd och läsk. Junkfood!

Visst att äta bara kebabköttet är inte så värst ohälsosamt.. men vem äter bara köttet? Det är som att gå till Mcdonalds och be om en big mac utan bröd,sallad och dressing.
Citera
2017-05-01, 20:11
  #8
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jag tror du räknar för lågt på transfetterna. Tänk på dressingen, pommes fritesen, den stekta löken som tillbehör och allt margarin som hälls över kebaben innan den serveras.

Nu syftar jag särskilt på den försvenskade kebabtallriken av sammanpressad fläskbiprodukt. Lokala variationer i transfett kan givetvis förekomma.

jo men vi pratar väl om kebaben inte frites och såser. man kan la äta kebab utan att ha skräp på också
Citera
2017-05-01, 20:11
  #9
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Mycket fett och släng i massa såser från fabriken med tillsatt socker i sig i kombination med pommes, vitt bröd och läsk. Junkfood!

Visst att äta bara kebabköttet är inte så värst ohälsosamt.. men vem äter bara köttet? Det är som att gå till Mcdonalds och be om en big mac utan bröd,sallad och dressing.

kebabsallad funkar ; ) men de vorde finnas fin kebab. dvs inga konstiga tillsatser. kanske finns men inget jag äter så ofta
Citera
2017-05-01, 20:21
  #10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Mycket fett och släng i massa såser från fabriken med tillsatt socker i sig i kombination med pommes, vitt bröd och läsk. Junkfood!

Visst att äta bara kebabköttet är inte så värst ohälsosamt.. men vem äter bara köttet? Det är som att gå till Mcdonalds och be om en big mac utan bröd,sallad och dressing.

Jag äter inte brödet som tillhör kebabben. Och jag äter heller inte pommes. Så det blir kebab med stark sås. Och det är lök till kebaben. Sen dricker jag vatten till.
Citera
2017-05-01, 20:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag äter inte brödet som tillhör kebabben. Och jag äter heller inte pommes. Så det blir kebab med stark sås. Och det är lök till kebaben. Sen dricker jag vatten till.

Fråga till sånna som dig som skippar bröd/pommes/pasta. Var fan får ni energi från om ni skippar allt med kalorier? Jag vill banta men inte känna mig helt energilös.
Citera
2017-05-01, 21:05
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Fråga till sånna som dig som skippar bröd/pommes/pasta. Var fan får ni energi från om ni skippar allt med kalorier? Jag vill banta men inte känna mig helt energilös.

Energi ska komma från fett, inte från kolhydrater. Men det är knepigt för kroppen måste ställa om sig. Jag måste fuska genom att äta bröd i bland, för annars orkar jag inget. Vill dock slippa äta bröd, pasta och potatis..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback