2017-05-01, 14:49
Medlem
Hej.
Har tänkt investera 500 kr/mån (till att börja med) i fonder.
Jag är ute efter ett passivt sparande där pengarna dras på autogiro och jag inte aktivt behöver köpa/sälja för att time:a marknaden. Har tänkt låta dessa ligga då det inte är några pengar jag behöver i vardagen.

Helt ny inom området så använde Avanzas portföljgenerator med gjorde ett par modifikationer och bytte ut till fler indexfonder.
Såhär ser min portfölj ut i nuläget:

AMF Räntefond Lång 15% (75 kr)
AMF Aktiefond Europa 10% (50 kr)
Länsförsäkringar Global Indexnära 30% (150 kr)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25% (125 kr)
Öhman Etisk Emerging Markets 20% (100 kr)

Har försökt få till en bra global spridning.
Vad tror ni? Är det någon fond som jag absolut inte borde ha med / byta ut eller ändra någon procentsats?
Har själv funderat lite om 30% i Länsförsäkringar Global Indexnära är för mycket och jag borde flytta över några procent till någon annan fond.

Ge mig gärna feedback innan jag börjar mitt småsparande
Citera
2017-05-01, 14:53
Medlem
svampdamps avatar
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/487076/lansforsakringar-tillvaxtmarknad-indexnara

Billigare och presterar "likvärdigt" än Öhman. Tycker inte förvaltningsavgiften på 0,9% gör sig förtjänt.
Citera
2017-05-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/487076/lansforsakringar-tillvaxtmarknad-indexnara

Billigare och presterar "likvärdigt" än Öhman. Tycker inte förvaltningsavgiften på 0,9% gör sig förtjänt.

Tack för tipset! Ska kolla på den där.
Citera
2017-05-01, 15:06
Medlem
sinewaves avatar
Öhman Etisk Emerging Markets: Katastrof. 0.9% och håller 80% Asien och korrelerar därav kraftigt med Swedbank Access Asien som istället har en avgift på 0.2%.

Vad är det du vill uppnå egentligen?

För "Buy and hold" (man köper endast utan att sälja) har du annars simpla strategier för sådana i tråden (FB) Tråden om strategier för fonder .

Där finns inte bara "svåra" strategier utan även sådana där man köper och håller (60/40 + Allvädersportfölj + GB) utan att bry sig eller göra något särskilt.

Släpp också idén om att "jag vill inte göra någonting så jag gör det här"; alltså att egentligen ha en strategi (som i ditt fall definieras som "placera globalt") men sedan säga att du inte "vill göra någonting" för uppenbarligen vill du göra någonting.
Citera
2017-05-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geasyl
Hej.
Jag är ute efter ett passivt sparande där pengarna dras på autogiro och jag inte aktivt behöver köpa/sälja för att time:a marknaden. Har tänkt låta dessa ligga då det inte är några pengar jag behöver i vardagen.

Helt ny inom området så använde Avanzas portföljgenerator med gjorde ett par modifikationer och bytte ut till fler indexfonder.

Vad tror ni? Är det någon fond som jag absolut inte borde ha med / byta ut eller ändra någon procentsats?
Har själv funderat lite om 30% i Länsförsäkringar Global Indexnära är för mycket och jag borde flytta över några procent till någon annan fond.

Ingen kommentar på fonderna då jag inte orkar men du bör vara medveten om att nästan alla fonder hos Avanza har ett minimibelopp på 100 kr. Detta gör att du inte kommer kunna sätta upp ett automatiskt månadssparande med denna fördelning.
Citera
2017-05-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Öhman Etisk Emerging Markets: Katastrof. 0.9% och håller 80% Asien och korrelerar därav kraftigt med Swedbank Access Asien som istället har en avgift på 0.2%.

Vad är det du vill uppnå egentligen?

För "Buy and hold" (man köper endast utan att sälja) har du annars simpla strategier för sådana i tråden (FB) Tråden om strategier för fonder .

Där finns inte bara "svåra" strategier utan även sådana där man köper och håller (60/40 + Allvädersportfölj + GB) utan att bry sig eller göra något särskilt.

Släpp också idén om att "jag vill inte göra någonting så jag gör det här"; alltså att egentligen ha en strategi (som i ditt fall definieras som "placera globalt") men sedan säga att du inte "vill göra någonting" för uppenbarligen vill du göra någonting.
Ska kolla in tråden. Klart man vill göra någonting, menade mer att jag vill slippa köpa/sälja aktivt och försöka time:a marknaden utan min strategi är väl att placera ut i ett par olika fonder som täcker olika delar av världen och sedan hålla på dessa.
Det jag vill uppnå är såklart att pengarna ökar i värde mer än vad de hade gjort om dem bara låg på ett bankkonto med 0% ränta som de gör nu.
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Ingen kommentar på fonderna då jag inte orkar men du bör vara medveten om att nästan alla fonder hos Avanza har ett minimibelopp på 100 kr. Detta gör att du inte kommer kunna sätta upp ett automatiskt månadssparande med denna fördelning.
Detta har jag självklart koll på och alla belopp i min portfölj ligger vid eller över minimibeloppet.

Ska kolla om jag ska byta ut Öhman mot antingen Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära eller Swedbank Robur Access Asien men just nu lutar det mest åt Swedbank.

Tack för tipsen och om jag byter ut Öhman mot någon av de två nämnda ovan, vad är era tankar kring portföljen och mina mål då?
Citera
2017-05-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geasyl
Hej.

Eftersom det inte rör sig om så mycket pengar hade jag utan tvekan plockat bort räntefonden.
Sedan hade jag skippat Europa fonden då där redan är Europa i din global fond.
Som någon redan nämnt hade jag plockat bort Öhman och ersatt den med Robur Access Asien.
Fördelningen avgör du själv men för ett passivt sparande hade jag gjort enligt följande:
× LF global indexnära 40% = 200kr
× Spiltans AF investmentbolag 40% = 200kr
× Robur Access Asien 20% = 100kr

Då uppfyller du kravet för köp minst på 100:- vid varje tillfälle och du har en avgift på 0.2% samtliga fonder.
Billigt o bra.
Citera
2017-05-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Eftersom det inte rör sig om så mycket pengar hade jag utan tvekan plockat bort räntefonden.
Sedan hade jag skippat Europa fonden då där redan är Europa i din global fond.
Som någon redan nämnt hade jag plockat bort Öhman och ersatt den med Robur Access Asien.
Fördelningen avgör du själv men för ett passivt sparande hade jag gjort enligt följande:

Då uppfyller du kravet för köp minst på 100:- vid varje tillfälle och du har en avgift på 0.2% samtliga fonder.
Billigt o bra.

Tack ska tänka på det.

Min portfölj ser för närvarande ut som:
AMF Räntefond Lång 10%
AMF Aktiefond Europa 10%
Länsförsäkringar Global Indexnära 30%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
Swedbank Robur Access Asien 20%

Fonden med högst avgift är AMF Aktiefond Europa med 0.4%.
Mina tankar just nu är om jag ska ta bort räntefonden helt som TobbeGubben föreslog eller ha kvar ynka 10% på den, samt om jag ska ha kvar Europafonden.
Vad tror ni om denna portfölj? Något som är åt skogen och borde ändras?
Citera
2017-05-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Min passiva portfölj tänkt för pensionen ser ungefär likadant ut. Fast enligt följande:
LF Global Indexnära 55%
Spiltan AF Investmentbolag 30%
LF Tillväxtmarknad 8%
Robur Access Asien 7%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här