• 1
  • 2
2017-05-01, 11:16
Medlem
Datorn och skärm kommer kosta mig 5680kr. Jag kanske har typ 21k sparat. Är det värt att köpa datorn. Ifall jag inte köper datorn behöver jag inte internet hemma heller, och då behöver jag inte spendera 249kr i månaden. Mitt abonnemang tar slut nästa månad och att förnya den så kommer en startavgift igen på 399kr tror jag.

Har också hört att dom ska höja priserna på internet snart, och då kostar det ännu mer(+20kr). Kan använda email och bankkonto(viktiga saker) på biblan och det görs bara lite då och då.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag använader nästan all min tid framför en dator (har autism), men jag vet att allt med dator/internet är bara verklighetsflykt. Slösar bara tid här, men det är något jag tycker om(men gör mig svagare, den gör mig verkligen mer benägen att isolera mig).

Detta har mest med min ekonomi att göra, fast nu har ni lite backgrund om situationen.

MVh.
Citera
2017-05-01, 11:20
Medlem
Mia-Rovys avatar
Du skulle ju alltid kunna ta och prova på hur det känns utan i några månader.

Och om det inte känns bra ens efter ett tag så kan du köpa detta.

Jag hade gärna velat prova detta själv, men tyvärr så jobbar jag med IT så det blir lite svårt att vara utan det
Citera
2017-05-01, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Du skulle ju alltid kunna ta och prova på hur det känns utan i några månader.

Och om det inte känns bra ens efter ett tag så kan du köpa detta.

Jag hade gärna velat prova detta själv, men tyvärr så jobbar jag med IT så det blir lite svårt att vara utan det

Saken är att den är billigare nu. Har 3dagar på mig att bestämma mig. Undrar om min elavgift blir mindre utan dator?
Citera
2017-05-01, 11:36
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Saken är att den är billigare nu. Har 3dagar på mig att bestämma mig. Undrar om min elavgift blir mindre utan dator?

Garanterat
Citera
2017-05-01, 11:39
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Hmm. Ja, då blir det väl lite knepigare.

Men å andra sidan så kommer det ständigt bättre datorer och rea-priser. Så om du köper en dator senare så kanske du till och med kan få en lite bättre för samma pris.

Om du vill prova på att vara utan i t.ex. 3 månader (perfekt tajming med sommaren!), så kan du sedan börja hålla koll efter prissänkningar någonstans i månad 2

Dessutom så sparar du några slantar på att inte behöva internet under ett par månader (och du kan säkert utnyttja tillfället för att hitta ett billigare internetabonnemang)
Citera
2017-05-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Hmm. Ja, då blir det väl lite knepigare.

Men å andra sidan så kommer det ständigt bättre datorer och rea-priser. Så om du köper en dator senare så kanske du till och med kan få en lite bättre för samma pris.

Dessutom så sparar du några slantar på att inte behöva internet under ett par månader (och du kan säkert utnyttja tillfället för att hitta ett billigare internetabonnemang)

Ja. Bra svar. Tack.
Citera
2017-05-01, 11:44
Medlem
studioxswes avatar
Vad har du för konstigt abonnemang där du får betala en startavgift IGEN? Abonnemang brukar ju inte "sluta" utan fortsätter tills du säger upp det.

Har du mobilabonnemang? Då brukar ju surf ingå, kanske räcker för att du ska kunna betala dina räkningar?

Om du har en dator idag varför ska du då köpa en ny om du har dålig ekonomi?
Citera
2017-05-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vad har du för konstigt abonnemang där du får betala en startavgift IGEN? Abonnemang brukar ju inte "sluta" utan fortsätter tills du säger upp det.

Har du mobilabonnemang? Då brukar ju surf ingå, kanske räcker för att du ska kunna betala dina räkningar?

Om du har en dator idag varför ska du då köpa en ny om du har dålig ekonomi?

När abonnemanget tar slut, måste man betala det orginala priset, och för att binda sig igen, då kommer staravgiften igen(kan fråga om det är så, men jag tror det). Denna dator är 8år gammal och låter för mycket.
Citera
2017-05-01, 12:18
Medlem
Citat:
När abonnemanget tar slut, måste man betala det orginala priset, och för att binda sig igen, då kommer staravgiften igen(kan fråga om det är så, men jag tror det). Denna dator är 8år gammal och låter för mycket.
Om du förlänger abonnemanget skall du inte betala någon startavgift.
Citera
2017-05-01, 15:14
Medlem
Köp begagnat på blocket.
Citera
2017-05-01, 17:50
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Köp en nu, för alla elektronikvaror som kommer in i lager efter 1 juni kommer omfattas av kemikalieskatten.
"En dator med skärm kan bli cirka 800 kronor dyrare."

Då du sitter mycket vid dator rekommenderar jag dig att köpa en ny, en begagnad kanske snart har gjort sitt och du har i alla fall ett års garanti på en ny där komponenterna inte är utslitna/dammfyllda.

Ska du köpa online glöm inte att kolla efter rabattkoder och det är alltid bra att jämföra erbjudanden/priser innan ett köp oavsett vart du köper den.
Senast redigerad av Stygian-Vista 2017-05-01 kl. 17:52.
Citera
2017-05-02, 18:30
Medlem
En snabb fråga. Är 299kr/månaden ett års binding för 100mb/s bra? Den kostar mig 249kr/månad nu för att jag är bunden, men tar slut om 1månad, men ifall jag bli göra detta igen kommer det kosta mig så mycket. Vet inte om dom lurar mig eller inte. Är detta ett bra pris? Kan jag ringa och försöka få ner det?

Jag ringde kundtjänsten för allmänna frågor först, och han sa att jag inte kunde binda mig alls för att jag inte var ny kund. Sen ringde jag kundtjänst för abonnemangs frågor och fick detta.

Innan detta ringde jag och kunde få för samma pris som jag har nu. Hur är det egentligen? Har internet bolagen höjt priserna eller är det bara för mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in