2017-08-12, 21:59
Medlem
FiffelMonas avatar
Sorry för dubbelpost, men hittade en ganska intressant länk för de som vill lära sig lite mer om hur läkarna kan resonera när det kommer till LARO, "Laro boken" från Uppsala Akademiska sjukhus

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.akademiska.se/Global/Psykiatri%2520NY/PDF/Larohandbok%25202016.pdf&ved=0ahUKEwj0lN3dtNLVAhVh KpoKHWMYAxcQFgg6MAM&usg=AFQjCNELTnZhcU9gk5VQPVMwCQ s0upP6iQ
Citera
2017-08-23, 13:40
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Sorry för dubbelpost, men hittade en ganska intressant länk för de som vill lära sig lite mer om hur läkarna kan resonera när det kommer till LARO, "Laro boken" från Uppsala Akademiska sjukhus

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.akademiska.se/Global/Psykiatri%2520NY/PDF/Larohandbok%25202016.pdf&ved=0ahUKEwj0lN3dtNLVAhVh KpoKHWMYAxcQFgg6MAM&usg=AFQjCNELTnZhcU9gk5VQPVMwCQ s0upP6iQ

Intressant och lättläst!

Här går man fortfarande och väntar... ska få träffa läkare nån gång nästa månad, och jag har blivit lovad beslut i samband.

Tänkte ta upp en sak och se hur ni andra resonerar. Vill inte uppge min stad, men mellanstor i mellansverige. Nya överläkaren ordinerar inte längre buprenorfin till någon alls. Sen innan sommaren har det bara varit suboxo e till alla, förutom dom med metadon då.

Jag själv som numer bara tar sub för att bli frisk är helt okej med detta. Jag tycker suboxone fungerar lite som lisdexamfetamin kontra dexamfetamin - den lilla "kick" som finns på buprenorfin försvinner, men då naloxone har en halveringstid på 5 timmar blir man ändå lika frisk som man skulle bli fast påslaget är svagare.

Å andra sidan tycker jag det är fel med den här sortens kollektiv bestraffning. Det finns dom som lever och fungerar på den lilla kick ren buprenorfin ger, samtidigt som vissa får bieffekter som illamående och huvudvärk av naloxone. Dom säljer vidare sina suboxone för att fixa tabletter utan naloxone och så är cirkusen igång igen... ("dom" är både felstavat och generaliserande, I know).
Citera
2017-08-26, 19:49
Medlem
MeLikeBenzos avatar
Vill komma med i laro, har missbrukat allt som går i 5 år, är 18 nu, heroin har varit huvuddrogen. Det finns inte dokumentrrat heroinmissbruk i 1 år, lyckats hålla hemligt, men varit positiv på sub och benso hur många gånger som helst.
Bor på behandlingshem och har lämnat rena urinprov i 2 månader, dock fuskar jag på provem och knarkar varje dag. Min soc skulle skicka en remlss till laro. Känner verkligen att jag måste komma in annars dör jag snart, klarar inte av att leva utan opiater.
Finns det nån chans? Är så rädd att när jag flyttar hem brakar helvetet lös igen
Citera
2017-08-27, 16:03
Medlem
vargenbaras avatar
Jag tror att du måste leva upp till alla kriterierna.
Det går att få laro som 18-åring, men tror att du behöver 1 års dokumenterat missbruk av opiater, det kommer du inte undan. Men är det så, stå ut bara, om du pratar med din läkare kanske du kan få laro från den dagen det gått ett år sedan första dokumenteringen
Citera
2017-08-27, 16:59
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Intressant och lättläst!

Här går man fortfarande och väntar... ska få träffa läkare nån gång nästa månad, och jag har blivit lovad beslut i samband.

Tänkte ta upp en sak och se hur ni andra resonerar. Vill inte uppge min stad, men mellanstor i mellansverige. Nya överläkaren ordinerar inte längre buprenorfin till någon alls. Sen innan sommaren har det bara varit suboxo e till alla, förutom dom med metadon då.

Jag själv som numer bara tar sub för att bli frisk är helt okej med detta. Jag tycker suboxone fungerar lite som lisdexamfetamin kontra dexamfetamin - den lilla "kick" som finns på buprenorfin försvinner, men då naloxone har en halveringstid på 5 timmar blir man ändå lika frisk som man skulle bli fast påslaget är svagare.

Å andra sidan tycker jag det är fel med den här sortens kollektiv bestraffning. Det finns dom som lever och fungerar på den lilla kick ren buprenorfin ger, samtidigt som vissa får bieffekter som illamående och huvudvärk av naloxone. Dom säljer vidare sina suboxone för att fixa tabletter utan naloxone och så är cirkusen igång igen... ("dom" är både felstavat och generaliserande, I know).

I början fick jag bara Suboxone då LARO mottagningen hade bestämt att det skulle vara så. Gick med konstant migrän och illamående i nästan ett år innan jag fick byta till Subutex, och huvudvärken försvann direkt samt illamåendet.
Jag fick tjata som fan, dom ville inte lyssna på mina biverkningar utan verkade tro att jag skulle injicera eller sälja skiten.
Citera
2017-08-27, 19:25
Medlem
MeLikeBenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Jag tror att du måste leva upp till alla kriterierna.
Det går att få laro som 18-åring, men tror att du behöver 1 års dokumenterat missbruk av opiater, det kommer du inte undan. Men är det så, stå ut bara, om du pratar med din läkare kanske du kan få laro från den dagen det gått ett år sedan första dokumenteringen
Fan då, får väl hoppas jag överlever
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
I början fick jag bara Suboxone då LARO mottagningen hade bestämt att det skulle vara så. Gick med konstant migrän och illamående i nästan ett år innan jag fick byta till Subutex, och huvudvärken försvann direkt samt illamåendet.
Jag fick tjata som fan, dom ville inte lyssna på mina biverkningar utan verkade tro att jag skulle injicera eller sälja skiten.
Fyfan, blir jag bara erbjuden suboxone tackar jag för mig. Metadon eller buprenorfin ska det va. Eller så hämtar jag ut sunoxonet för att sälja o köpa varor eller riktig sub
Citera
2017-08-31, 17:27
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeLikeBenzo
Fan då, får väl hoppas jag överlever

Fyfan, blir jag bara erbjuden suboxone tackar jag för mig. Metadon eller buprenorfin ska det va. Eller så hämtar jag ut sunoxonet för att sälja o köpa varor eller riktig sub

Det är väldigt få som är allergiska mot naloxon. Det finns vissa som är det, men det är ovanligt. Men jag är övertygad om att 95% utav alla som blir dåliga, eller tror sig må dålgt av naloxonet i Suboxone blir det av psykosomatiska anledningar.

Vi vet att naloxon har ca 3 ggr lägre affinitet för my-opioid-receptorerna än buprenorfin. Det är därför det lilla man får i sig från en Suboxone förblir inaktivt. Det blir utkonkurrerat av buprenorfinet.

En sak jag har märkt är att de som påstår att de mår jättedåligt av suboxone ofta är samma som påstår att de märker skillnad på effekten mellan olika märken av ren buprenorfin. Typ "actavis är fett mycket bättre än Bluefish..."
Detta är såklart enbart placebo. Buprenorfin är buprenorfin. Det är rigorösa säkerhetsrutiner kring läkemedelsproduktionen. Står det 8mg buprenorfin per tablett så är det 8 mg och inte 8.1 eller 7.9mg.

Poängen är iallafall att Suboxone eller generisk buprenorfin. Det spelar ingen roll, de ger alla samma effekt. Förutom ifall man är ALLERGISK mot naloxon.
naloxonallegi är mycket, mycket ovanligare än frekvensen av folk som påstår sig känna skillnad på Suboxone och buprenorfin. Så något är det ju som inte stämmer.

Jag låter dig dra dina egna slutsatser här
Men man kan - genom att lära sig att det man känner är placebo - sluta känna psykosomatiska symptom. Jag vet det därför jag har sett det många gånger då folk jag pratat med slutat känna någon skillnad som de tidigare gjort efter jag förklarat för dem att det verkligen inte är någon skillnad alls.

Jag känner en person som är allergisk mot naloxon. Hans ansikte sväller upp typ direkt efter han stoppar en Suboxone i munnen.

Sen finns det även de som får huvudvärk av naloxon, har jag hört! Det lär inte bero på någon allergi, utan något annat.
Senast redigerad av vargenbara 2017-08-31 kl. 17:32.
Citera
2017-09-01, 09:46
Medlem
MeLikeBenzos avatar
Så du menar att man får samma effekt av suboxone och subutex?
Citera
2017-09-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeLikeBenzo
Vill komma med i laro, har missbrukat allt som går i 5 år, är 18 nu, heroin har varit huvuddrogen. Det finns inte dokumentrrat heroinmissbruk i 1 år, lyckats hålla hemligt, men varit positiv på sub och benso hur många gånger som helst.
Bor på behandlingshem och har lämnat rena urinprov i 2 månader, dock fuskar jag på provem och knarkar varje dag. Min soc skulle skicka en remlss till laro. Känner verkligen att jag måste komma in annars dör jag snart, klarar inte av att leva utan opiater.
Finns det nån chans? Är så rädd att när jag flyttar hem brakar helvetet lös igen
Det räcker nu med att läkaren bedömer ett års missbruk. Behöver inte vara dokument.
Om du är 18 kanske det är svårare. Blandmissbruk känns ( jag har inga siffror) som den vanligaste orsaken till att få nej ( eller inte tillräckligt många drogfria behandlingar).Så dina piss på benso är kanske värre, men de tänker vad jag förstår olika.
Citera
2017-09-16, 02:58
Medlem
Suck, jag har gått på Laro (buprenorfin) i fem månader. Har fortfarande bensmärtor som på abstinens och sover max en timme i taget och kan alltså inte göra ngt vettigt.

Efter att ha haft tre zolpidem i tio år och fungerande sömn ( sänkt till en) Blir anklagad för sidobruk med nozinan. Vill få fullgerande liv och käkar extra zolpidem.

Skjutit mig själv i foten. Kan ju inte säga något då blir jag av med all hjälp.
Dessutom blir jag sömnlös och känner mig lite opiatabstinent. Kanske skulle må bra på meta, men jag kan inte sabba ett nytt halvår. Vad gör jag?????
Citera
2017-09-16, 03:17
Medlem
Alltså förklaring :med extra zolpidem blev jag så stabil att inga åtgärder behövs längre inga medicin ändringar inget behandlingshem. Suck Har inte tid haverera livet nu.
Citera
2017-09-18, 12:57
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Intressant och lättläst!

Hur går det för dig?

För mig går det trögt åt rätt håll, det som fattas nu är att det blir bestämt när och vart jag ska ställas in. Jag har inte pratat med någon ang vad de kommer ge mig men jag utgår från att jag får börja med suboxone, dock sa läkaren jag pratade med att han tyckte att jag skulle få metadon direkt, fast det är inte läkaren hos mitt laro-team som har sagt det.

Hur lång tid brukar det ta när man ska ställas in? Tycker det är så jävla tråkigt att ligga inne på sjukhus men gissar att jag måste göra det och att jag inte får göra det här på behandlingshemmet..

Det har varit långa veckor och många samtal och sms för att ligga på, har varit tvungen att ringa soc och säga "nu ska ni ringa laro" osv.. Så mitt tips till er andra är att ligga på och tjata, på alla inblandade och hela tiden för att det ska gå snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in