2025-06-10, 08:36
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
För o klargöra lite ang. körkort!

Man får ha körkort och sub och man kommer inte testas i evigheter. Utan man testas rätt frekvent under 2 år + 0.5 år eventuellt. Sedan ska man skicka in läkarintyg 1 gång per år. Sista året man testas så är det mindre frekvent typ så många prover man lämnat under 6 månader så många +- säg kanske 8 prover på hela året. Sedan är det läkarintyg så länge man är med i LARO och även ett år efter avsslutad behandling.

Har själv sub & adhd medicin och får köra så länge proverna & intyget är inne i tid. Så det är inget som konstant kommer pågå om man håller sig ren. Det enda jag ångrar mig med var att jag inte började lämna prover för körkortet direkt när jag började LARO..utan att jag väntade så länge.

Vet inte hur det fungerar om man ska börja ta körkortet från grunden, men antar att det funkar liknande som om man ska få tillbaka det.
Hur mycket fick du betala vid varje provtillfälle och var det både urinprov för droger och blodprover för alkohol?
Citera
2025-06-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
kan det vara så att om man är under 20 så är det kanske vettigare att sätta personen i LVU istället, om du redan hunnit hamna i blandmissbruk är det nog flera saker som behöver redas ut som antisocialt beteende, dåligt umgänge, skolgång som inte fungerat, avsaknad av meningsfull sysselsättning etc etc

Mja säkert och man har nog inte kanske rent generellt blivit så pass opioid beroende att man måste ha ersättningspreparat för o fungera. Men i vissa speciella fall så kan det behövas säkerligen. Man försöker nog ofta med massa innan man ger LARO ett försök.
Citera
2025-06-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Hur mycket fick du betala vid varje provtillfälle och var det både urinprov för droger och blodprover för alkohol?

Man betalar halvårsvis, runt 5000 kr för 6 månader då äre 6 nark prover på opi och 2 alkohol. Har ingen som helst problem med alkohol men dem testar det ändå.
Citera
2025-06-11, 10:12
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Man betalar halvårsvis, runt 5000 kr för 6 månader då äre 6 nark prover på opi och 2 alkohol. Har ingen som helst problem med alkohol men dem testar det ändå.
Okej. Var det för att få körkortstillstånd när man ska ta körkortet eller för att få behålla sitt körkort som man hade innan LARO?

Jag får betala ca 3000 kr varje tillfälle
Senast redigerad av Burnwine 2025-06-11 kl. 10:14.
Citera
2025-06-11, 16:40
Medlem
Så bara för att jag inte återfaller i att röka jonk eller snusa fentanyl så borde jag inte gå på Laro? Hur fasen resonerar du egentligen.. det låter på dig som att du är bitter för att du själv inte kommit in på programmet.

Du skall inte vara det, du ska vara glad att läkarna anser att Laro inte är något för dig. Tyvärr har den båten gått sedan länge för mig.

Citat:
Nej jag tycker inte du ska vara med i laro, du skriver ju själv i tråden att du tar andra saker samtidigt. Så för dig är ju inte laro ett hjälp mot heroinmissbruk som andra säger att det är till för, utan en extra drog till ditt blandmissbruk
Citera
2025-06-11, 17:04
Medlem
Citat:
Okej. Var det för att få körkortstillstånd när man ska ta körkortet eller för att få behålla sitt körkort som man hade innan LARO?

Jag får betala ca 3000 kr varje tillfälle

Man betalar inte för körkortstillstånd...det var för att uppvisa nykterhet så jag kunde få tillbaka det. Så det är för att jag haft körkort innan LARO...blivit av med det..sedan påbörjat LARO.
Citera
2025-06-11, 17:07
Medlem
Och du Burnwine, ha i åtanke att de flesta som går på Laro blir tvingade dit, dom söker inte dit frivilligt.. jag blev tvingad och har inte återfallit på någon opiat sen jag börja där.

Inte ens försökt röka igenom bup’en med fent. Nada opiater alltså… däremot har jag lyckats lägga ner drogerna helt och hållet sen ja börja där.. ett 15årigt bensomissbruk och ett lika långt opiat-missbruk jag räknar inte ens in pregabalinet då ja en gång i tiden fått det utskrivet. Det är knappt en liten parentes i sammanhanget…

Varför hatar du så på Laro är min stora fråga. Om du inte ens går behandlingen, varför skriva i tråden? Och om du nu ska skriva så försök va lite ödmjuk, du vet ingenting om mig, eller vi andra som går Laro. ha det fint!
Citera
2025-06-11, 17:24
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Man betalar inte för körkortstillstånd...det var för att uppvisa nykterhet så jag kunde få tillbaka det. Så det är för att jag haft körkort innan LARO...blivit av med det..sedan påbörjat LARO.

Jo jag förstår att man inte betalar för körkortstillstånd, utan man betalar för provtagningar och när läkaren skriver ihop intyget om man har ett missbruk eller beroende.

Jag har haft tur att inte ha som krav att lämna för amfetamin, då det hade blivit dyrare pga elvanse som kräver kiral analys. Var det nånsin prat om att lämna för andra droger?
Citera
2025-06-11, 17:30
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diaz3pam
Så bara för att jag inte återfaller i att röka jonk eller snusa fentanyl så borde jag inte gå på Laro? Hur fasen resonerar du egentligen.. det låter på dig som att du är bitter för att du själv inte kommit in på programmet.

Du skall inte vara det, du ska vara glad att läkarna anser att Laro inte är något för dig. Tyvärr har den båten gått sedan länge för mig.

Citat:
I vilket fall, från senast ja va ren i systemet från preg för cirka 3v sen så har jag kört lyr typ varannan eller var tredje dag, men fast ja lyckats undvika varje dag så har det varit stora mängder typ 2500mg under en dag. Så lite avis får jag nog räkna med, men som sagt med de här jävla senaste avisarna i ryggen så ska jag väl klara detta med. Tror inte att det varit de bästa preg kapslarna jag kört denna gången så man kanske kan dra av 500mg iaf från 2500.. men men känner jag att ja inte klarar av det så får jag antingen lägga in mig eller göra som ja gjorde innan ja började på Laro, trapp ur själv.

Du skriver ju för fan själv att du pundar på lyrica, vad fan snackar du om?
Citera
2025-06-11, 17:43
Medlem
Citat:
Jo jag förstår att man inte betalar för körkortstillstånd, utan man betalar för provtagningar och när läkaren skriver ihop intyget om man har ett missbruk eller beroende.

Jag har haft tur att inte ha som krav att lämna för amfetamin, då det hade blivit dyrare pga elvanse som kräver kiral analys. Var det nånsin prat om att lämna för andra droger?

Man lämnar för dem klassiska Cannabis/Kokain/Amfetamin/Benso/Opiater det gör alla sedan dem drogerna man haft problem med eller torskat för. Sen kan dem ha "övrig narkotika" där dem kan välja nån extra substans. Så föreläggandet kan se helt olika ut...Jag får Elvanse och då görs kiral analys, det påverkar inte priset för proverna. Allt brukar stå i intyget, dem testar inte tex. det ersättnings preparatet jag får i LARO.
Citera
2025-06-11, 18:11
Medlem
Och? Vad har det med saken att göra? Uppenbarligen har du inget att komma med så det är bäst att du byter tråd. Eftersom du inte går behandlingen samt saknar verklighetsförankring så snälla.

Citat:
Du skriver ju för fan själv att du pundar på lyrica, vad fan snackar du om?
Citera
2025-06-11, 18:38
Medlem
I rest my case…

Citat:
Laro borde ju vara bland det mest onödigaste som finns? Är det någon som inte har blandmissbrukat medans man är på laro?
Gnällkärringar är dom jag bott med iaf som går på laro. Speciellt om dom tagit återfall på annat när man är på behandling och får som konsekvens att inte få sin subuxone.
"Ååhhh så synd om mig vi har det värst ååhh" fast dom inte alls mår så jävla dåligt.
Skit I laro och brösta avtändningen som alla andra får göra, gnälliga fittor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in