• 1
  • 2
2017-04-30, 22:26
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena.

Att människor kan vara religiösa är knappast någon nyhet. Men hur ser det ut i djurvärlden? Finns det djur eller djurarter någonstans i världen som har visat tecken på att vara religiösa eller på något sätt spirituella?

Har hört om elefanter som hedrar sina döda men det kanske inte räknas som religiositet.

Diskutera.

Mvh,

Baz
Citera
2017-04-30, 22:27
Medlem
Vurtnes avatar
Givetvis inte. Religion är ett påhitt av människor.
Citera
2017-04-30, 22:32
Medlem
Givetvis inte. Ett djur kan inte älska Gud.
Citera
2017-04-30, 22:40
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Givetvis inte. Ett djur kan inte älska Gud.
Det är väl mer att de såvitt vi vet inte kan konceptualicera en gud. Kunde de det skulle de nog både älska, ära, hata och förneka honom, precis som vi människor.
Citera
2017-04-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Det är väl mer att de såvitt vi vet inte kan konceptualicera en gud. Kunde de det skulle de nog både älska, ära, hata och förneka honom, precis som vi människor.
gällande gud håller jag med, men vilken gud? Oden?
Citera
2017-04-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo

Precis, och därmed konsekvensen att djur inte kan älska Gud. Människan är en unik skapelse på det sättet, du vet:

"Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss... Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. "(1 Mose 1:26,27 Bibel2000)

Vilket djur kan läsa dessa ord i bibeln, och ha samma förutsättning som människan?
Citera
2017-04-30, 22:49
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Vilken som. Allah, Mithras, Ra eller t.o.m. fan själv.

Men troligtvis nån slags andevariant av den egna arten i så fall.
Citera
2017-04-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen

Nej den Gud som skapade djuren och människan som två helt separata skapelser.
Citera
2017-04-30, 22:55
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Precis, och därmed konsekvensen att djur inte kan älska Gud. Människan är en unik skapelse på det sättet, du vet:

"Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss... Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. "(1 Mose 1:26,27 Bibel2000)

Vilket djur kan läsa dessa ord i bibeln, och ha samma förutsättning som människan?
Alla människor kan inte läsa, men det betyder inte att de inte kan vara religiösa för det. Och tänk om vi missförstått allting? Gud kanske är en kvastfening?
Citera
2017-04-30, 23:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tjena.

Att människor kan vara religiösa är knappast någon nyhet. Men hur ser det ut i djurvärlden? Finns det djur eller djurarter någonstans i världen som har visat tecken på att vara religiösa eller på något sätt spirituella?

Har hört om elefanter som hedrar sina döda men det kanske inte räknas som religiositet.

Diskutera.

Mvh,

Baz

Vad menar DU med "religion"?
Citera
2017-04-30, 23:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja "ad hoc-premisser och lösa korrelationer" ser jag som något negativt,

Det är det också ... men det innebär inte att jag har nån diametralt mottsatt hållning.

Iövrigt efterlyser jag fortfarande en mera allmänt accepterad definition av vad religion är, före det blir möjligt att diskutera om djur är religiösa.
Citera
2017-05-01, 00:32
Medlem
Richard Dawkins nämner någonstans (jag minns inte om det är i The Selfish Gene eller The Blind Watchmaker) att fåglar som utfodras på slumpmässiga tidpunkter kan utveckla vad man skulle kunna kalla "ritualer", synbarligen avsedda att frambringa den åtrådda maten. Jag tror inte han går närmare in på frågan huruvida dessa ritualer är strikt personliga för varje fågel eller delas av flera som lever tillsammans. I det senare fallet skulle man möjligen kunna tala om en fågelreligion, något besläktad med den kända Cargokulten i Melanesien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in