Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-30, 22:03
  #1
Medlem
Pinkamenas avatar
Har alltid varit lite smått fascinerad över sekter som Livets ord, Maranata och Jehovas vittnen och det skulle vara intressant på något sätt att gå på en av deras gudstjänster någon gång. Likaså är jag rätt nyfiken på hur högmässorna och gudstjänsterna ser ut hos alla frikyrkliga där de håller på med tungotal och faller rakt ner på golvet.

Finns det något jag bör tänka på? Finner Jehovas och alla dessa sekter lite smått obehagliga på samma gång och därför undrar jag om det finns något jag borde vara extra vaksam på eller om någon har något tips till mig hur jag ska undvika om det uppstår en jobbig situation!
Citera
2017-04-30, 22:10
  #2
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkamena
Har alltid varit lite smått fascinerad över sekter som Livets ord, Maranata och Jehovas vittnen och det skulle vara intressant på något sätt att gå på en av deras gudstjänster någon gång. Likaså är jag rätt nyfiken på hur högmässorna och gudstjänsterna ser ut hos alla frikyrkliga där de håller på med tungotal och faller rakt ner på golvet.


Citat:
Finns det något jag bör tänka på? Finner Jehovas och alla dessa sekter lite smått obehagliga på samma gång och därför undrar jag om det finns något jag borde vara extra vaksam på eller om någon har något tips till mig hur jag ska undvika om det uppstår en jobbig situation!

Det finns en viss risk för, att du kan utsättas för försök på proselytering. Om du inte är förfaren i teologiska frågor eller teologisk debatt ... GE DIG INTE IN I DISKUSSIONER.
Citera
2017-04-30, 22:23
  #3
Medlem
Pinkamenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns en viss risk för, att du kan utsättas för försök på proselytering. Om du inte är förfaren i teologiska frågor eller teologisk debatt ... GE DIG INTE IN I DISKUSSIONER.

Tack!

Jag misstänker att Maranata, JV, eller Livets Ord skulle försöka sig på proselytering. Bilden som jag har i mitt huvud av dem är att de är mer aggressivt påflugna om det kommer någon som bara vill kolla hur det går till.

Pingstkyrkan eller Equmeniaförsamlingarna verkar dock vara lite snällare, men finns risken även där om jag säger att jag är rätt nyfiken på och intresserad av kristendom och bara vill kolla hur det går till på en Gudstjänst?

Tror du att det är en skillnad på säg valfri pingstkyrka och sekt i bemötandet första gången?
Citera
2017-04-30, 22:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkamena
Har alltid varit lite smått fascinerad över sekter som Livets ord, Maranata och Jehovas vittnen och det skulle vara intressant på något sätt att gå på en av deras gudstjänster någon gång. Likaså är jag rätt nyfiken på hur högmässorna och gudstjänsterna ser ut hos alla frikyrkliga där de håller på med tungotal och faller rakt ner på golvet.

Finns det något jag bör tänka på? Finner Jehovas och alla dessa sekter lite smått obehagliga på samma gång och därför undrar jag om det finns något jag borde vara extra vaksam på eller om någon har något tips till mig hur jag ska undvika om det uppstår en jobbig situation!

Jehovas vittnen håller inte på med " tungotal och faller rakt ner på golvet".

Mötet, gudstjänsten liknar mer en föreläsning på högskola, där man forskar i bibeln.

Om du finner en "föreläsning på högskola" som smått obehaglig, då ska du inte gå Jehovas vittnens möten, för det finns risk att du lär dig något.
Citera
2017-04-30, 22:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkamena
Tack!

Jag misstänker att Maranata, JV, eller Livets Ord skulle försöka sig på proselytering. Bilden som jag har i mitt huvud av dem är att de är mer aggressivt påflugna om det kommer någon som bara vill kolla hur det går till.

Nej, under mötet hos Jehovas vittnen kan du vara i fred, men före och efter mötet finns det risk för att du bjuds på socialt umgänge, kaffe och resonemang, hujamig!
Citera
2017-04-30, 22:54
  #6
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, under mötet hos Jehovas vittnen kan du vara i fred, men före och efter mötet finns det risk för att du bjuds på socialt umgänge, kaffe och resonemang, hujamig!

Japp, och det var den senare delen jag rekommenderade Pinkamena att undvika.
Citera
2017-04-30, 22:56
  #7
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkamena
Tror du att det är en skillnad på säg valfri pingstkyrka och sekt i bemötandet första gången?

Jag har inte tillräcklig bred erfarenhet av olika pingsthyrhor till att kunne svara.
Citera
2017-05-01, 02:02
  #8
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkamena
Har alltid varit lite smått fascinerad över sekter som Livets ord, Maranata och Jehovas vittnen och det skulle vara intressant på något sätt att gå på en av deras gudstjänster någon gång. Likaså är jag rätt nyfiken på hur högmässorna och gudstjänsterna ser ut hos alla frikyrkliga där de håller på med tungotal och faller rakt ner på golvet.

Finns det något jag bör tänka på? Finner Jehovas och alla dessa sekter lite smått obehagliga på samma gång och därför undrar jag om det finns något jag borde vara extra vaksam på eller om någon har något tips till mig hur jag ska undvika om det uppstår en jobbig situation!

JV kan vara riktigt jobbigt eftersom det är ren o skär manipulativ hjärntvätt.

Maranata kan ju vara lite roligare där en massa gamla tanter sitter nära dig. Men de lämnar dig i fred så det är inte farligt.

Livets Ord är väl det enklaste. Se till att åka på Europa konferensen eller något sådant om du vill se "wild things". Det är också lätt att vara anonym o lämnas ifred o rent av iaktta.

Annars tror jag inte frikyrkorna är så vilda idag såvida inte poesiläsning klassas som rock n roll. Hillsong är ju något annat du kan besöka.
Citera
2017-05-01, 08:11
  #9
Medlem
Brottinators avatar
För någon sommar sen hängde jag och en polare i Rålambshovsparken i Stockholm och upptäckte ett partytält. Vi gick och kikade och det visade sig vara ett väckelsemöte för en sekt jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.

Jääävlar va obehagligt det var. En blandning mellan människor med psykotiska leenden, tomma blickar som stirrade rakt fram, människor som talade i tungor, människor som skakade etc etc.

Alla där var väldigt "trevliga" och försökte pracka på en biblar och grejer, tror därför inte det är så svårt att få göra studiebesök, dom är ju desperata efter mer folk. Jag tror ett bra trick är att verka väldigt intresseserad av att joina.
Citera
2017-05-01, 20:50
  #10
Medlem
CygneRouges avatar
När jag gick i gymnasiet så var det en del i rello-undervisningen att besöka lite olika stryparsekter, två personer per sekt.

De som besökte en "guds"-tjänst hos Livets Ord var lite skakis när de kom hem.

Livets Ord har dock blivit lite mer introverta de sista tjugo åren

Menvafan, kom till Uppsala och gå på en väckelse-seans: http://www.livetsord.se/kalender
Citera
2017-05-02, 11:49
  #11
Medlem
Glöm alla du nämner, bara massa teater med värdelösa talare som tror att höja rösten räddar deras kassa tal, folk som påstår sig tala i tungor, kastas ner till marken i helig ande kramper, och samma tjat om fräääälst, är du fräääälst, du måste bli fräääälst, annars kastas du i HELVETET som Gud skapat, om du bara ber en bön om frälsning, sen är det klart!

Jag tror mer på en personlig relation med Gud, istället för dessa teaterkonster. Jag håller mig numera borta även från pingst där jag delvis växte upp, det är en sekt.
Citera
2017-05-02, 15:15
  #12
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns en viss risk för, att du kan utsättas för försök på proselytering. Om du inte är förfaren i teologiska frågor eller teologisk debatt ... GE DIG INTE IN I DISKUSSIONER.
Proselytering är ju s.a.s. hela grundbulten i dessa rörelsers verksamhet, egentligen för alla som menar sig vara kristna (den s.k. missionsbefallningen, Matteus 28:19). Så det borde ju knappast komma som en överraskning, och inte heller något att vara rädd för.

Men för att göra det enkelt för sig om man önskar ett studiebesök hos Jehovas vittnen på Rikets sal:
Kontakta den närmaste församlingen, sök på Eniro etc. Tala om vad du önskar veta, och att du vill besöka ett möte för att se vad som händer. Var tydlig med att du inte vill ha hembesök eller liknande. Ingen kommer att ta illa upp eller trakassera dig. Var klar och tydlig med syftet med besöket, och att om du vill veta mera eller få någonting förklarat närmare så säger du till och frågar själv.

Farligare än så är det inte. Att ge sig in i diskussioner eller resonemang eller inte, det måste vi väl anta att TS själv är vuxen nog att bestämma?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback