Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-07, 07:50
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag var på en gudstjänst hos JV förra året. Jag blev överraskad över att det liknande mer en föreläsning än som en gudstjänst.
Vad handlade föreläsningen om?
Citera
2017-08-07, 08:05
  #38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad handlade föreläsningen om?

Det var en gudstjänst, men den var helt annorlunda än vad jag förknippar gudstjänst med. Jag minns inte vad som sades.
Citera
2017-08-07, 15:29
  #39
Medlem
Att besöka Rikets Sal är inte farligt.
Det gäller bara att rannsaka det man hör och fundera på om det är logiskt samt kolla upp faktauppgifter som resonemanget hängs upp på, eftersom de inte alltid är sanna.
Att lyssna på dem som lämnat jv är också en bra idé. Många av dem har betydande kunskap i vad jv lär.
Det som är verkligt sant tål som bekant att jämföras med vad som helst.
Tål man inte argumenten från dem som lämnat kanske man inte funnit Sanningen...likaså kan man misstänka att den som säger till folk att de inte ska lyssna på andra och absolut inte läsa det de publicerar, döljer ett och annat som inte tål ljuset.
Citera
2017-08-07, 17:16
  #40
Medlem
KortStubins avatar
En omfattande diskussion om Jehovas Vittnen har flyttats till:
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Fortsätt gärna diskussionerna om Jehovas Vittnen där istället.

/Moderator
__________________
Senast redigerad av KortStubin 2017-08-12 kl. 16:25.
Citera
2017-08-07, 21:09
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Ibland kan ens förutfattade meningar även besannas.
Eller avfärdas. I Sverige så finns det förmodligen många föreställningar om den Katolska eller Ortodoxa kyrkan. Eller föreställningar om lutherska/protestantiska kyrkor för den delen. Jag tänker att man kan lära sig mycket av att själv besöka dessa och även att prata med andra, lyssna. För mig är det iallafall väldigt intressant att höra och se hur andra tillber Gud. Men jag är nog rätt nördig i det avseendet
Citera
2017-08-07, 22:33
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matteus2312
Eller avfärdas. I Sverige så finns det förmodligen många föreställningar om den Katolska eller Ortodoxa kyrkan. Eller föreställningar om lutherska/protestantiska kyrkor för den delen. Jag tänker att man kan lära sig mycket av att själv besöka dessa och även att prata med andra, lyssna. För mig är det iallafall väldigt intressant att höra och se hur andra tillber Gud. Men jag är nog rätt nördig i det avseendet

Ekumeniska samlingsplatser vore något. Det kanske finns sådana? De flesta kristna tror inte jag är så territoriella som man lätt kan få intryck av. Även i sin egna kristenhet befinner man sig ju i olika stadier, så varför inte bara se hur alla kristna är ute på en och samma resa? Nu är ju jag dock själv sökande lite överallt i de olika samfundens skrifter och inte hardcore åt något håll. Döpt lutheran, men katolsk teologisk litteratur var faktiskt nästan det enda jag läste under mitt första år som frälst.
Citera
2024-01-29, 13:50
  #43
Medlem
Nån som vet något om WAO Church?
Citera
2024-01-30, 23:46
  #44
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verysol
Nån som vet något om WAO Church?

Södermalmskyrkan, sedan 2019 We Are One Church, är en frikyrka i Stockholm
med cirka 1 200 medlemmar.
Kyrkan ligger i hörnet Götgatan / Gotlandsgatan på Södermalm.

Till en början ingick kyrkan i pingströrelsen men sedan slutet av 1980-talet har den anknytning till Trosrörelsen / Livets Ord . Pastor i församlingen var tidigare Bror Spetz. Numera leds församlingen av Lennart och Carolina Torebring. Församlingens verksamhet omfattar bland annat förlaget Södermalm Media, Södermalmskyrkans Kristna Skola, och egen TV-produktion. TV-programmen sänds på den kristna TV-kanalen Kanal 10.

Sedan 2003 organiserar Södermalmskyrkan sitt evangelisationsarbete enligt G12-visionen. Modellen är samfundsoberoende och är ett arbetssätt för att tillämpa missionsbefallningen.
Citera
2024-03-07, 18:48
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkamena
Har alltid varit lite smått fascinerad över sekter som Livets ord, Maranata och Jehovas vittnen och det skulle vara intressant på något sätt att gå på en av deras gudstjänster någon gång. Likaså är jag rätt nyfiken på hur högmässorna och gudstjänsterna ser ut hos alla frikyrkliga där de håller på med tungotal och faller rakt ner på golvet.

Finns det något jag bör tänka på? Finner Jehovas och alla dessa sekter lite smått obehagliga på samma gång och därför undrar jag om det finns något jag borde vara extra vaksam på eller om någon har något tips till mig hur jag ska undvika om det uppstår en jobbig situation!

Det finns en frikyrkeförsamling i Kungsbacka (utanför Göteborg) som heter Fast mark. Känner en del människor som varit aktiva där och även om den inte är en sekt i ordets riktiga bemärkelse så är den av intresse. Av det jag sett är den "sektig" med tungotal, profetior och karismatiska ledare. Det är liksom lätt att bli fast av medlemmarna eftersom de love-bombar och försöker få med en på alla deras aktiviteter. Jag har massa info om dem men vill inte lägga ut allt här.

När det kommer till att besöka sekter eller karismatiska rörelser får du nog vara väldigt försiktig. De är bra på att manipulera och dra in folk i sin rörelse. Du måste behålla ditt kritiska tänkande och inte bli lurad.
Citera
2024-03-07, 21:04
  #46
Medlem
Trakessons avatar
Som en del i en universitetsutbildning för ganska många år sedan gjorde jag ett studiebesök hos JV. Jag var inte med på någon gudstjänst men visades runt i lokalerna och fick en genomgång av grunderna i deras tro. Det var inga som helst problem och de försökte inte värva mig eller liknande. Visserligen försäkrade de att jag var välkommen till dem om jag ville men de var inte påstridiga på något vis.

Baghwangänget däremot var ganska stora på universitetet och de försökte få med mig. Jag tyckte de verkade jävligt flummiga och knasiga (även om många av tjejerna var fina) så jag avstod. Något år senare kom det fram att de regelbundet hade gruppsex under sina meditationer, men då var det naturligtvis för sent att ångra sig.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback