2017-04-30, 14:57
Medlem
Köpt en skinnjacka och på kvittot står det 7 dagars öppet köp och 14 dagar bytesrätt.

Jag förstår det som att öppetköp innebär att jag kan lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka och bytesrätt få byta till en annan vara.

Jackan jag köpte är för liten och vill byta till en större, jag ser samtidigt att jackan nu säljs 20% billigare i samma butik.

Vad gäller om jag nu vill byta till en större storlek, görs bara bytet eller får man något tillgodo kort för mellan skillnaden? Det skulle jag ju få om jag bytte till en helt annan jacka eller skor som var billigare än det jag köpte?

Någon som har koll på det?

ps. 7 dagar har passerat och jag är inne på 14 dagars bytesrätt-perioden nu
Senast redigerad av Dueensaga 2017-04-30 kl. 15:09.
Citera
2017-04-30, 15:02
Medlem
Lämna in jackan på öppet köp, få cash i handen och köp en likadan jacka som är en storlek större 20% billigare. Så har du fått jacka + pengar
Citera
2017-04-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Lämna in jackan på öppet köp, få cash i handen och köp en likadan jacka som är en storlek större 20% billigare. Så har du fått jacka + pengar

Juste glömde tillägga att 7 dagar har passerat, är inne på den 2a veckan
Citera
2017-04-30, 16:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
Juste glömde tillägga att 7 dagar har passerat, är inne på den 2a veckan

Inget sånt här är lagstadgat utan egentligen helt upp till butikerna.

Om de anser att jackans bytesvärde nu är 20% lägre så får de göra det, du kan ju fortfarande byta till samma jacka inrätt storlek.

Om de vill låta dig få ett tillgodokvitto på mellanskillnaden eller återbetala mellanskillnaden så får de såklart göra det.

Gissningsvis är väl tillgodokvitto på 20% det mest sannolika.
Senast redigerad av EckiEcki 2017-04-30 kl. 16:59.
Citera
2017-04-30, 17:31
Medlem
När du utnyttjar din bytesrätt som ingår i det ursprungliga avtalet är du bunden till det pris som ni avtalet om. Priset består trots butiksägaren rabatterat varan nu.* De har ingen skyldighet att tillgodose dig mellanskillnaden förutom av egen goodwill.

Är butiken en liten skrubb under en trapp eller en aktör som exempelvis HM? Skrubben har större incitament att gå dig tillmötes i frågor om rabatter och mellanskillnader än HM.

Det bästa är att gå dit, vara vänlig och fråga om de vill ge dig ett tillgodokvitto på mellanskillnaden när du byter.

*
Senast redigerad av thepirate 2017-04-30 kl. 17:40.
Citera
2017-04-30, 18:24
Medlem
Är ett alternativ att få lämna tillbaka jackan helt och få ett tillgodo kort för hela beloppet? Eller är det också något som butiken själv "bestämmer"?

Om en butik väljer att erbjuda bytesrätt, finns det inga villkor att hålla sig till? eller får de göra exakt "hur det vill"?

ska gå dit efter de röda dagarna men ville ha mer kött på benen innan
Citera
2017-04-30, 20:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Är ett alternativ att få lämna tillbaka jackan helt och få ett tillgodo kort för hela beloppet? Eller är det också något som butiken själv "bestämmer"?

Om en butik väljer att erbjuda bytesrätt, finns det inga villkor att hålla sig till? eller får de göra exakt "hur det vill"?

ska gå dit efter de röda dagarna men ville ha mer kött på benen innan

Bytesrätt är helt frivilligt. Öppet köp är helt frivilligt. Butiken bestämmer helt sina egna regler.

Säger butiken att du har öppet köp i sju dagar så har du noll möjlighet att på något sätt kräva detta därefter.

Det är endast vid distanslopp (postorder) som det finns lagstadgad rätt på returrätt.
Citera
2017-05-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Bytesrätt är helt frivilligt. Öppet köp är helt frivilligt. Butiken bestämmer helt sina egna regler.

Säger butiken att du har öppet köp i sju dagar så har du noll möjlighet att på något sätt kräva detta därefter.

Det är endast vid distanslopp (postorder) som det finns lagstadgad rätt på returrätt.

Jo jag förstår att det är frivilligt. Men om vi nu säger att butiken väljer att ha öppetköp i 7 dagar, finns det inga villkor de behöver hålla sig till då? Får de exempelvis välja att inte ta tillbaka varan trots att de sagt att de öppet köp i 7 dagar pga exempelvis varan är utgående?
Citera
2017-05-01, 15:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jo jag förstår att det är frivilligt. Men om vi nu säger att butiken väljer att ha öppetköp i 7 dagar, finns det inga villkor de behöver hålla sig till då? Får de exempelvis välja att inte ta tillbaka varan trots att de sagt att de öppet köp i 7 dagar pga exempelvis varan är utgående?

Om ett sådant villkor framgår i det som kund fått ta del av, självklart.
Citera
2017-05-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om ett sådant villkor framgår i det som kund fått ta del av, självklart.

om det inte framgår då?
Citera
2017-05-01, 19:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
om det inte framgår då?

Så blir det ett tvistemål. Om du vill tvinga butiken att gå på din tolkning så får du för egna pengar stämma demmi tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in