• 1
  • 2
2017-04-30, 10:09
Medlem
Tidningen Världens Historia med motstridiga uppgifter om gasade judar. Vad är sant?

Tidningen Världens Historia staplar upp ett antal fakta som ska motbevisa skeptikers tankar.

Påstående: Inga bevis finns för gaskammare
http://varldenshistoria.se/krig/andr...for-gaskammare

Citat:
PÅSTÅENDE:Om man verkligen hade gasat fångar med Zyklon B, skulle man ha funnit tydliga märken från blåsyra på väggarna. Det har forskarna inte gjort.

FAKTA: Även om teorin är riktig är påståendet felaktigt av flera anledningar. Först och främst var de koncentrationer och de mängder gas som användes alldeles för låga, och exponeringstiden allför kort. Normalt var gasen i gaskamrarna i högst 20–30 minuter – vilket enligt experterna inte räcker för att det ska bli märken.

Dessutom har medlemmar ur sonderkommandot – de judar som arbetade i krematorierna – berättat att både väggar och golv i gaskamrarna skurades grundligt efter varje avrättning. Rengöringen var behövlig, för enligt SS-män och sonderkommandot var kamrarna nedsmetade med bl a blod, urin och exkrementer.

Enligt Världens historia skurades gaskamrarna grundligt efter varje avrättning.

Påstående: Kremering omöjlig
http://varldenshistoria.se/krig/andr...mering-omojlig

Citat:
PÅSTÅENDE:: En enda kremering tar en timme, så det skulle vara omöjligt att bränna 1,1 miljoner människor under de tre till fyra år som krematorierna i Auschwitz-Birkenau var i funktion.

FAKTA: Påståendet är en klassiker hos förnekare som konsekvent jämför nazisternas likbränningar med vanlig kremering. I normala fall är syftet att de anhöriga ska få en fin och enhetlig aska efter den döde, och därför måste ugnen släckas ned mellan varje kremering så att askan från olika lik inte blandas ihop.

Nazisterna använde sig däremot av metoder som mest påminner om industriell massbränning. Om ugnen ständigt fylls på med nya lik, får den en betydligt högre genomsnittstemperatur. Dessutom går nästan halva tiden i krematorier i dag åt till att bränna torson.

Här skriver Världens Historia att den ständigt fylldes på med nya lik.

Då är min fråga.
Städades den grundligt efter varje avrättning eller fylldes den ständigt på med nya lik?
2017-04-30, 10:15
Medlem
rootswallers avatar

Gaskamrar städades enligt vittnesuppgifter efter varje avrättning.

Krematorieugnar fylldes på med lik kontinuerligt.
2017-04-30, 10:17
Medlem
Mia-Rovys avatar
Precis, det är ju helt olika objekt som berörs.

Även om det var samma objekt så är det inte motstridigt.

Att varva mellan att utföra A och B på ett objekt X kan utan problem definieras som "Utför ständigt aktivitet B på X", i alla fall i min värld
2017-04-30, 10:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Intressant!

Jag har slutat att läsa allt som kommer från Bonnier sedan många år tillbaka. Det förvånar mig inte ett dugg att de försöker skademinimera. Alltfler människor över världen har sett igenom lögnerna och fler och fler vaknar för varje dag. Skulle tillräckligt många vakna lär säkert Deep State starta ett kärnvapenkrig.

Jag uppmanar folk att läsa friasidor.is och lyssna på David Duke mm.
2017-04-30, 10:35
Medlem
Herkulesbigs avatar
Ja det städades upp, det med vatten. Jämfört med avlusningskammaren, så var gaskammaren väldigt fuktigt. Det gör att HCN regera olika viss. HCN(zyklon B) är känslig för fukt. I torr miljö och under rätta förutsättningar, så bildas prussian blue. Det var princip omöjligt i gaskammaren på grund av den fuktiga miljön.
Ja, kremeringen är intressant att läsa, det tar en timme för ett lik bli till total aska. Men vad hindra dem att stoppa in en ny lik, innan kroppen blivit till aska? Så det är ungefär som fylla på med ved i kakelugn innan de andra har brunnit upp. Man väntar inte till veden har brunnit upp , eller?

Sedan man måste tänka på de hade annan bättre kremerings ugnar. Moderna ugnar bränner med ungefär 700 - 800 grader, tyskarnas ugnar låg på ca 1300 grader.
2017-04-30, 12:10
Medlem
Europes avatar
Men det handlar om två helt olika saker, gaskamrarna respektive ugnarna? Jag förstår inte hur TS kan både lyckas ange att de handlar om två olika saker, men samtidigt verkar inte inse att det gör det? Det torde även vara uppenbart att det blir väldigt olika rester i en gaskammare respektive ugnar? I gaskamrarna lär det ha blivit fullt av kroppsvätskor och exkrementer, i ugnarna (gissar jag) aska, samt eventuella benbitar och andra rester.

Jag tar här ingen ställning till vad som är historiskt fastställt eller inte, utan poängterar bara att det inte fanns en motsägelse i just det TS lyfte fram.
2017-04-30, 13:26
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Men det handlar om två helt olika saker, gaskamrarna respektive ugnarna? Jag förstår inte hur TS kan både lyckas ange att de handlar om två olika saker, men samtidigt verkar inte inse att det gör det? Det torde även vara uppenbart att det blir väldigt olika rester i en gaskammare respektive ugnar? I gaskamrarna lär det ha blivit fullt av kroppsvätskor och exkrementer, i ugnarna (gissar jag) aska, samt eventuella benbitar och andra rester.

Jag tar här ingen ställning till vad som är historiskt fastställt eller inte, utan poängterar bara att det inte fanns en motsägelse i just det TS lyfte fram.
Ja, han skrev av okunskap. Han visste nog inte det var två skilda saker. Även om det var i samma byggnad. Han trodde kanske krematorium o gaskammare var samma sak.
2017-04-30, 13:49
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Ja, han skrev av okunskap. Han visste nog inte det var två skilda saker. Även om det var i samma byggnad. Han trodde kanske krematorium o gaskammare var samma sak.

En väldigt snäll tolkning skulle ju kunna vara att byggnaderna benämns Krema I,II,III osv och innefattar både gaskammare och krematorier men jag är kanske på lite gott humör här.
2017-04-30, 14:08
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ja, kremeringen är intressant att läsa, det tar en timme för ett lik bli till total aska. Men vad hindra dem att stoppa in en ny lik, innan kroppen blivit till aska? Så det är ungefär som fylla på med ved i kakelugn innan de andra har brunnit upp. Man väntar inte till veden har brunnit upp , eller?

Sedan man måste tänka på de hade annan bättre kremerings ugnar. Moderna ugnar bränner med ungefär 700 - 800 grader, tyskarnas ugnar låg på ca 1300 grader.

Människokroppen består inte av torr björkved.

Slänger man på en massa kött, eller som i det tänkta fallet döda människor på en eld så kommer elden kvävas, eller åtminstone kylas ned så att det brinner sämre.

Med ditt resonemang skulle det vara farligt att tillaga fläskkotletter på grillen, fettet som rinner ned från kotletterna brinner förvisso, men om man grillar dem för hårt blir de bara sotiga, de börjar inte brinna.
2017-04-30, 14:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Människokroppen består inte av torr björkved.

Slänger man på en massa kött, eller som i det tänkta fallet döda människor på en eld så kommer elden kvävas, eller åtminstone kylas ned så att det brinner sämre.

Med ditt resonemang skulle det vara farligt att tillaga fläskkotletter på grillen, fettet som rinner ned från kotletterna brinner förvisso, men om man grillar dem för hårt blir de bara sotiga, de börjar inte brinna.
Nu blandar du ihop sakerna. För det första så innehåller människor en viss energi värde, så den energin tillförs vid eld. Fast kroppen har inte den energivärde som "torr björkved".

Sedan för kväva elden som du påstår, så måste du täcka hela elden med kroppen.

För den 3:e så var det värmestrålning som "eldade" upp kropparna inte direktkontakt med elden. En teknik som kommer bli till den moderna ugnar som finnes idag. De moderna ugnar använder inte eld för elda upp kropparna.

Ja de blir "sotiga" pågrund de förlorar energi värdet i kroppen. Därför blir också trä "sotiga" först. Innan de börja brinna, men det är för de har högre energivärde.
2017-04-30, 14:28
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Nu blandar du ihop sakerna. För det första så innehåller människor en viss energi värde, så den energin tillförs vid eld. Fast kroppen har inte den energivärde som "torr björkved".

Sedan för kväva elden som du påstår, så måste du täcka hela elden med kroppen.

För den 3:e så var det värmestrålning som "eldade" upp kropparna inte direktkontakt med elden. En teknik som kommer bli till den moderna ugnar som finnes idag. De moderna ugnar använder inte eld för elda upp kropparna.

Ja de blir "sotiga" pågrund de förlorar energi värdet i kroppen. Därför blir också trä "sotiga" först. Innan de börja brinna, men det är för de har högre energivärde.

Som jag har sett att krematorieugnarna i Auschwitz-Birkenau var konstruerade så arbetade de inte enligt principen med strålningsvärme.

Jag menar inte att man kväver elden helt, men kastar man på blöt ved på en eld kommer eldhärdens temperatur att sjunka, samma om du kastar på en köttbit. Det går åt energi för att koka bort vatten osv.
2017-04-30, 14:36
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Som jag har sett att krematorieugnarna i Auschwitz-Birkenau var konstruerade så arbetade de inte enligt principen med strålningsvärme.
På vilket viss var de inte det?

Citat:
Jag menar inte att man kväver elden helt, men kastar man på blöt ved på en eld kommer eldhärdens temperatur att sjunka, samma om du kastar på en köttbit. Det går åt energi för att koka bort vatten osv.
Ja det är mycket riktigt! Har du försökt släcka en eld, som är lite kraftig? Då vet du att det mesta vatten man slänger hinner avdunsta som ånga innan den når elden, och kan kyla ner den tillräcklig för kväva elden. Det kallas för het ånga, den innehåller värme också som kan tillföras till objektet.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in