• 1
  • 2
2017-04-29, 01:33
Medlem
Bor hemma vid 26 års ålder och föräldrarna vill ha ut mig, har trots köande i 7-8 år ingen chans på någon hyresrätt. Bo i 2:a hand verkar rent vansinnigt, betala höga priser för ren och skär skit, flytta runt som en hemlös.

Har därför kikat lite på att köpa en bostadsrätt på egen hand ett tag, men vet att jag inte sitter i en drömsits tack vare min låga lön.
Här är förutsättningarna;

- Fast anställd.
- 21 630 bruttolön. Får ut 17 000 exakt på grundlönen, men har dock 38-timmarsveckor, jobbar alltid 5-6 timmars övertid, så jag får ut ungefär 18 000 netto.
- 700 000 kontantinsats.
- Vill köpa en 1:a för max 2 miljoner och helst <1500 SEK i månadsavgift, max 1800 SEK.
- Inga betalningsanmärkningar överhuvudtaget.
- Inga andra lån eller skulder.
- Fasta utgifter (gym, trafikförsäkring, spotify, a-kassa, mobil osv) ligger på ca. 1500 SEK per månad. Mat ca. 2500 SEK, bensin ungefär 800 SEK, nöjen/kläder ca. 1000 SEK per månad. Efter dessa kostnader har jag alltså kvar ungefär 11-12 tkr, hur mycket av detta är rimligt att lägga på boendekostnader? 5 tkr?

Hur mycket är rimligt/realistiskt för mig att låna? Lönen är givetvis det stora bekymret och tyvärr så saknar jag akademisk examen, har därmed inga större möjligheter till att söka en mer högavlönad tjänst. Är född och uppvuxen i Stockholm, släkten har bott här i generationer och jag har ingen släkt eller vänner i övriga delar av landet men känner att jag kanske blir tvungen att fly hemstaden där jag har allt och bosätta mig i någon billigare stad.

Vad hade du gjort i min sits?
Citera
2017-04-29, 01:55
Medlem
GrejermedGreiders avatar
Eftersom du skall ut fort som fan ur föräldrahemmet hade jag föreslagit att du bokar ett möte på banken direkt. Det kostar inte att fråga och lån kommer inte vara några som helst problem om du redan har 700k på kontot.

Annat kreativt förslag:
1. Tryck in pengarna i en indexfond eller liknande. Bygg kapital och låt räntan jobba åt dig...
2. Medans du bor i andra hand och har en något skakig framtid.

Alternativt bli inneboende.
Citera
2017-04-29, 01:56
Medlem
Be din arbetsgivare skriva ut anställningsbevis för att få banklån.
har du 700 000kr är det väl inga problem att köpa något dyrare än 2 mil.
Citera
2017-04-29, 06:00
Medlem
insideouts avatar
tjenare

* jag vill inte ha mina barn boendes här när de är 26 så var inte arg eller bitter på dina föräldrar utan tacksam att de vill se sitt barn gå ut i livet på riktigt.

* om du kan byta jobb/arbetsgivare så är min rekommendation tveklöst att flytta från Stockholm, det finns flera städer att flytta till inom 1h radie. Då kan du ändå åka till föräldrar och släkt hur mycket som helst samtidigt som du kan åka och ta del av de saker du vill i Stockholm. Däremot så är kostnadsläget radikalt annorlunda när du kommer ut en bit från Stockholm.

* kan du inte byta jobb lätt så skulle jag nog ändå fundera på att byta bana om du inte trivs vansinnigt mycket med nuvarande tjänst. Beroende på jobbet (privat/offentligt) kanske du i rådande konjunktur kan förhandla till dig fast tjänst direkt, inom många branscher är det svårt att få tag i bra människor just nu.

som du märker är min grundrekommendation att lämna Stockholm, jag tror att om du stannar finns skaplig risk att du kommer att behöva lägga mycket av disponibel inkomst på boende och andra fasta kostnader. dessutom blir du räntekänslig med tanke på din relativt låga lön.

men gå in på hemnet och kolla på vad du får för pengarna i städer på typ upp till 1h från Stockholm.

lycka till med allt!
Citera
2017-04-29, 07:48
Medlem
Bbobis avatar
Har du kollat om nån vän vill lätta sin ekonomi genom att skaffa inneboende?

Inte för att det är direkt svar på din fråga men om nu päronen insett att dom måste ge dig en spark i röven för att sluta bo hemma, vilket inte är allt för positivt för livet i övrigt, så kanske det vore skönt att flytta ut så fort som möjligt för att visa att du respekterar vad dom säger. Kan vara en fin gest. Mindre pinsamt också.

Jag hoppas att du sökte på varenda ungdomslägenhet som dök upp fram till att du fyllde 25. Nu är det ju tyvär för sent. Annars var det en rejäl tabbe att missa.

Kolla lite på olika sidor. En hel del bygger idag ett litet hus på en avstyckad bit av sin tomt för att hyra ut. Har kännt några personer som bodde så. En bodde ute på Ekerö i ett litet hus på 1rum, kök, badrum med badkar och sovloft för 4.500kr/mån. Inte illa, med liten tomt och brygga.
Citera
2017-04-29, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aunxda
Bor hemma vid 26 års ålder och föräldrarna vill ha ut mig, har trots köande i 7-8 år ingen chans på någon hyresrätt. Bo i 2:a hand verkar rent vansinnigt, betala höga priser för ren och skär skit, flytta runt som en hemlös.

Har därför kikat lite på att köpa en bostadsrätt på egen hand ett tag, men vet att jag inte sitter i en drömsits tack vare min låga lön.

- Fast anställd.
- 21 630 bruttolön. Får ut 17 000 exakt på grundlönen, men har dock 38-timmarsveckor, jobbar alltid 5-6 timmars övertid, så jag får ut ungefär 18 000 netto.
- 700 000 kontantinsats.
- Vill köpa en 1:a för max 2 miljoner och helst <1500 SEK i månadsavgift, max 1800 SEK.
- Fasta utgifter (gym, trafikförsäkring, spotify, a-kassa, mobil osv) ligger på ca. 1500 SEK per månad. Mat ca. 2500 SEK, bensin ungefär 800 SEK, nöjen/kläder ca. 1000 SEK per månad. Efter dessa kostnader har jag alltså kvar ungefär 11-12 tkr, hur mycket av detta är rimligt att lägga på boendekostnader? 5 tkr?

Hur mycket är rimligt/realistiskt för mig att låna? Lönen är givetvis det stora bekymret och tyvärr så saknar jag akademisk examen, har därmed inga större möjligheter till att söka en mer högavlönad tjänst. Är född och uppvuxen i Stockholm, släkten har bott här i generationer och jag har ingen släkt eller vänner i övriga delar av landet men känner att jag kanske blir tvungen att fly hemstaden där jag har allt och bosätta mig i någon billigare stad.

kollade på sbab i deras lånebarometer, med de uppgifter du lagt in satte dom lånetaket till 950 000 kronor, detta är vad dom skulle kunna låna ut om du pyntar in 700 000 kontant. Då är ändå sbab ganska generösa, skulle tro att det är svårt att få högre lån på annan bank.
Håller med andra här inne, flytta från storstaden till en mindre ort, då kommer du från föräldrarna utan att ruinera dig.
Citera
2017-04-29, 08:45
Medlem
Kolla runt i städer som Strängnäs, Enköping, Nykvarn och Bålsta t ex. Ligger på pendlingsavstånd ifrån sthlm, har bra förbindelser med tåg och är ofta mycket billigare.

Vad jag förstod har du körkort och bil?
I så fall finns det många mindre byar runt dessa städer där du kan köpa hus/lägenhet ännu billigare.

Tänk bara på vilken sida av sthlm du jobbar på om du ska pendla för du vill INTE behöva åka igenom hela staden med bil i rusningen...
Citera
2017-04-29, 09:56
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Du har ju 700k sparat. Så vadå knepig sits?

Du kan fortfarande köpa nåt centralt i sthlm nära din familj, fast då sitter du med lite jobbiga lån.

Eller så köper du något lite utanför och pendlar några minuter. Du kan enkelt hitta nån 1a för under millen eller kring där.
Citera
2017-04-29, 11:36
Medlem
Skuldkvoten med 18k netto blir ganska precis 6ggr. Totalkostnad för boende <5000kr är <30%. Belåningsgrad med 700k kontant blir ca 65%.

Låter ändå fullt görbart.

Jobbar inom Handeln?
Citera
2017-04-29, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
kollade på sbab i deras lånebarometer, med de uppgifter du lagt in satte dom lånetaket till 950 000 kronor, detta är vad dom skulle kunna låna ut om du pyntar in 700 000 kontant. Då är ändå sbab ganska generösa, skulle tro att det är svårt att få högre lån på annan bank.
Håller med andra här inne, flytta från storstaden till en mindre ort, då kommer du från föräldrarna utan att ruinera dig.

Sbab är numera usla.

Bättre ts diskuterar med banken som har insyn i hans ekonomi, dvs där lönekontot finns, där kortkonto finns, kanske även där han har sitt sparande. Då kan de ju se hur seriös han är.
Citera
2017-04-29, 16:47
Medlem
Menar du Stockholm eller Storstockholm? Var ett tag (~1år) sedan jag hade lite koll på priserna men i någon förort så ska det nog inte vara omöjligt att hitta något med dina förutsättningar. I vilket fall som helst så måste du ju behålla ditt arbete och inkomst för att få ett lån så att flytta till andra sidan landet fungerar ju inte heller.

Som andra redan har sagt så är det bästa att boka en tid med banken och gå igenom ekonomin för att höra hur de resonerar. Själv skötte jag sådant via datorn och telefonen och så här i efterhand så känner jag att det nog hade varit bättre, tydligare och säkrare att prata direkt med en person.

Om jag vore du så skulle jag (om du inte redan har det) börja kolla runt efter annonser i områden där du kan tänka dig att bo. Gå på visningar och prata med mäklarna. Då får du en känsla för vilka priser det är som gäller och om du har tur så kan du få erbjudande om en förhandsvisning.
Citera
2017-05-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aunxda

- Fast anställd.
- 700 000 kontantinsats.

Du kan nog hitta lägenhet i tex Kallhäll/Jakobsberg och motsvarande om du vill vara kvar i Stockholm. Slutpriser omkring 1,5-2 mkr för en mindre lägenhet.

Jag hade flyttat dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in