• 1
  • 2
2017-04-28, 21:08
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Nya uppgörelser eller vad är det nu för nåt? Finns det sånt i Kungälv också?

http://www.expressen.se/gt/just-nu-m...p-till-akuten/

Citat:
En man vårdas på sjukhus efter att ha blivit skjuten på öppen gata i Älvängen.
Enligt polisen så ska skottlossning ägt rum utomhus.
– Ingen misstänkt person är gripen i nuläget, säger Tommy Nyman, polisens presstalesperson i Region Väst.
Skottlossningen rubriceras som mord- alternativt dråpförsök.
Polisen kallades till sjukhuset i Kungälv där en man i 25-årsåldern vid 18-tiden hade kommit in med en skottskada i ena benet.
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2017-04-28 kl. 21:10.
Citera
2017-04-28, 21:18
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot

Älvängen ligger inte i Kungälv.
Citera
2017-04-28, 21:35
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Älvängen ligger inte i Kungälv.

Precis. Älvängen är beläget både på andra sidan älven kontra Kungälv, samt en bit längre norrut om Göteborg.

Kan tala om att hela Ale kommun, där Älvängen (men inte Kungälv ) ingår, på senare tid har havererat mer och mer. Det rör sig om allt från offentlig drogförsäljning till gängvåld. För gemene svensk i sin förortsvilla är kommunen fortfarande lugn och fridfull, men granskar man den under lupp inser man att så inte är fallet. Däremot är det s.k. "buset" begränsat till vissa områden i de större samhällena. Än så länge.
Citera
2017-04-28, 21:40
Medlem
Från polisens hemsida:
Citat:
Skottskadad man i Kungälv

Polis kallades till sjukhuset i Kungälv där en man vid 18.00 tiden inkommit med skottskada i ena benet. Enligt uppgift har han skadats i Älvängen. Mannens tillstånd är stabilt. Ingen misstänkt är gripen. Polisen förhör den skadade och eventuella vittnen. Förundersökning inledd gällande misstänkt mordförsök.

https://polisen.se/Vastra_Gotaland/A...orsok-Kungalv/

Citat:
En man 25-årsåldern sköts under fredagskvällen i ena benet i Älvängen, Ale kommun. En vän till mannen körde honom till akuten på Kungälvs sjukhus, där han nu vårdas.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...A4lv-1.4256523
Citera
2017-04-28, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot

Doktorn har faan fullt upp ikväll med alla skjutningar...du borde få nån form av Flashback-bitcoin för alla dina trådstarters...
Citera
2017-04-28, 22:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Auuni
Precis. Älvängen är beläget både på andra sidan älven kontra Kungälv, samt en bit längre norrut om Göteborg.

Kan tala om att hela Ale kommun, där Älvängen (men inte Kungälv ) ingår, på senare tid har havererat mer och mer. Det rör sig om allt från offentlig drogförsäljning till gängvåld. För gemene svensk i sin förortsvilla är kommunen fortfarande lugn och fridfull, men granskar man den under lupp inser man att så inte är fallet. Däremot är det s.k. "buset" begränsat till vissa områden i de större samhällena. Än så länge.

Exakt vilka är de "större samhällena" i Ale? Totalt bor det alltså ca 30000 människor i kommunen, inte ens kommunen kan alltså fylla ett större samhälle.
Citera
2017-04-28, 22:25
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Exakt vilka är de "större samhällena" i Ale? Totalt bor det alltså ca 30000 människor i kommunen, inte ens kommunen kan alltså fylla ett större samhälle.

Ok, instämmer! Det jag menade med de större samhällena var de orter med störst folkmängd. I det här fallet, där det är stor kriminalitet, syftar jag framför allt på orterna Älvängen (tredje största folkmängd) och Nödinge (störst folkmängd). Ber om ursäkt för en dålig formulering.
Citera
2017-04-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auuni
Ok, instämmer! Det jag menade med de större samhällena var de orter med störst folkmängd. I det här fallet, där det är stor kriminalitet, syftar jag framför allt på orterna Älvängen (tredje största folkmängd) och Nödinge (störst folkmängd). Ber om ursäkt för en dålig formulering.
Finns knappast omfattande kriminalitet i Ale, iallafall inte i Älvängen. Det närmsta är Skepplanda där HA har lokal. Sedan sker väl en del drogförsäljning längre söderut.

Skjutningen har skett utanför de centrala delarna. Gissar på bråk som spårat ur och att jaktvapen använts. Troligen ingen uppgörelse på landet utanför Älvängen.
Citera
2017-04-29, 00:02
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfarsan
Finns knappast omfattande kriminalitet i Ale, iallafall inte i Älvängen. Det närmsta är Skepplanda där HA har lokal. Sedan sker väl en del drogförsäljning längre söderut

Då delar vi inte samma uppfattning i frågan. För mig är omfattande kriminalitet (inom drog- och våldsgenren) att det förekommer på veckobasis eller månadsbasis. Kort sammanfattat så sker det alldeles för många gånger om året.

Det fetade: ironiskt nog vill jag påstå - enligt min egen erfarenhet - att Skepplandaområdet i närheten av HAs lokal är beskonat från s.k. klan-våld. Personligen tror jag inte att det finns tillräckligt stora incitament hos dylika våldsverkare att starta upplopp i närheten av en renodlad MC-klubb.

OnT:
Hur som tror jag vi kan enas om att skjutningen är uppgörelse-baserad, dvs klan-tänk ligger bakom. Det är sällan som Kalle, Erik, eller Pelle får för sig att skottskada någon i Ale kommun. Och vidare, något som är ännu ovanligare, är att K, E, eller P skjutsar sin skjutne polare till akuten. I det läget ringer K, E, P 112 och låter blåljuspersonal ta över.
Citera
2017-04-29, 00:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Till alla som vill svara:
Brukar det vara bråk i Kungälv? Hade för mig att det var en småtrevlig och fin liten "stad" nära Göteborg.
Brukar det normalt vara lugnt där eller?
Citera
2017-04-29, 01:07
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Brukar det vara bråk i Kungälv? Hade för mig att det var en småtrevlig och fin liten "stad" nära Göteborg.

Kungälv är relativt lugnt och bra. Planerar du att flytta dit så är Komarken ett ställe där du inte vill bo. (Iaf inte i de områden där det ligger lägenheter.)
Citera
2017-04-29, 01:56
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Kungälv är relativt lugnt och bra. Planerar du att flytta dit så är Komarken ett ställe där du inte vill bo. (Iaf inte i de områden där det ligger lägenheter.)

Instämmer med Serval! Kungälv är relativt (i svenska mått mätt, då) lugnt och fridfullt. Runt Västra gatan (den enda, more or less, gatan med klubbar på helgkvällar) kan det uppstå det sedvanliga fylle-ruffet, men det är inte värre än kring någon annan gata med flertalet populära (nåja) klubbar i landet.

Boende i Kungälv ger i nuläget mycket valuta för pengarna, om du hittar en deal så långt ifrån Komarken som det bara går. Tyvärr är det mer eller mindre så att alla städer/orter har sitt svarta får, och Komarken är verkligen Kungälvs dito.

Brukade spendera särskilt utvalada kvällar i min ungdom i Kungälv och upplevde aldrig några problem i form av gängkriminalitet. Jag vill påstå att Kungälv är en stillsam stad (=håla) strax utanför Göteborg. Likt resten av landet är inte Kungälv hundraprocentigt skonat från importerat kaos, men det gör sig inte gällande i särskilt stor utformning. I alla fall inte senast jag var där, vilket var runt 2015~ish.
Senast redigerad av Auuni 2017-04-29 kl. 01:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in