Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-28, 11:39
  #1
Medlem
Hej

Enligt Trafikförordningen 3 kap. 55 §, ”Ett fordon får inte parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras”

Väsentligen försvårar är ju en tolkningsfråga.

Men det som jag försöker hitta svar på är vad som framför infarten menas. Står man mittemot infarten på en gata kan det då räknas som framför om tex vägen är smalare än 5.5 meter (som är minsta totalbredd på för att räknas som en gata)

Problemet jag har är ett en granne (om inte går att prata med, har försökt) parkerar mittemot våran infart med sin husbil. Visst kommer vi in och ut med bilen men vi får ofta snedda lite över våran gräsmatta eller köra på trottoaren och ner för höga kantstenen. Dvs vi kan inte bara köra in och ut där det i gatan är markerat som våran infart med lågkantsten.

Kommunen och parkeringsbolaget tycker vi ska bredda infarten ist och att han inte väsentligen försvårar för oss. Hade inte haft några problem om det bara var några dagar han stod där, men nu är det veckor/månader. Dessutom när han förklarat för oss att han inte ser några problem med hur han parkerar. Han är illa omtyckt av alla i området och går inte att prata med.

Det jag även funderar på är nu när mina föräldrar har skaffat husbil, om jag lånar den kommer jag verkligen inte in på min infart när han står där. Det borde väl vara ett skäl för att att få han bortforslad? Eller räknas det bara med att man ska komma in med en bil? Husbilen är klass 2 personbil.

Men iaf jag hittar inget om vad som framför en infart egentligen betyder, försökt hitta något rättsfall eller så. Borde ju finnas någon meter angivelse.

Någon som har några tips vart man kan hitta info om detta eller hur man kan hantera kommunen och få att han inte kan stå där med en husbil.
Citera
2017-04-28, 13:22
  #2
Medlem
miikoss avatar
Jag har förstått det så att man kan parkera väldigt nära. Mindre än en meter ifrån utfarten. Så handlar ju inte om avstånd.

Men står husbilen länge orörd? Vanligen så får man bara parkera i max 24 timmar på en vardag, förutom vardag före helgdag, om det är allmän gata.

Vad har kommunen för regler om parkering?

Eller flyttas husbilen varje dag? Om inte så kan du ju tipsa parkeringsvakten om att göra en kontroll måndag och tisdag, står fordonet då på samma plats, så kan felparkeringsavgift utfärdas.
Citera
2017-04-28, 13:36
  #3
Medlem
Jo det är väl säkert så att det måste vara nära.

Det är 24 timmars, men även om jag anmäler det varje dag till parkeringsbolaget så kommer dom inte åka ut så ofta. Pratat med kommunen som inte ser några problem med att jag får köra över lite av min gräsmatta eller trottoaren och ner för höga kantstenen. Deras lösning är ju att jag breddar min uppfart.

Som sagt, hade denna granne gått att prata med så hade vi ju löst det ihop. Nu går ju inte det och då måste jag hitta en annan lösning.

Då jag har tillgång till en husbil ska jag ringa varje dag han står där och säga att jag inte kommer in med den på infarten då borde ju det bli löst, eller ska jag räkna med att inte kunna köra in den om någon står parkerad mittemot min infart och det räcker att jag kommer in med min bil?

Sen är det inte bara jag som tycker han står dumt, finns även ett farthinder på gatan och när han står där han gör, får alla som bor längre in trixa sig förbi husbilen som står direkt efter farthindret (men lagligt avstånd) vet att flera där inne ringer och klagar.

Känns som kommunen inte riktigt vill lägga sig i eller så är det väl så att han har lagen på sin sida så länge alla kommer förbi. Helst hade jag ju sett att man inte fick stå 3 meter framför en infart. Då hade det varit löst.
Citera
2017-04-28, 13:49
  #4
Medlem
Lazyboness avatar
Om det är en gata där infarterna går omlott så kanske du kan ge igen med samma mynt? Du säger ju att du har tillgång till en husbil du också. Om du ställer den framför hans utfart så att han drabbas av samma problem som du har, så kanske polletten trillar ner hos honom? Risken är väl att det blir upptakten till en grannfejd.
Citera
2017-04-28, 14:10
  #5
Medlem
Tyvärr bor han på en sidogata och har en hörntomt. där då ena sidan är mot oss. Dock inte den med infart. Jag har ritat en bild på hur det ser ut. http://www.ladda-upp.com/bilder/87245/infart2
Enkelt ritat och ja väg och trottoaren fortsätter en bit och båda håll. Så jag kan inte stå framför han.

Skulle sen inte göra det då det känns fel att hålla på och jävlas så. Jag ställer mig heller inte på den platsen för att hindra honom när han inte är där, utan kör alltid in på infarten.

Vill hitta en sätt att lagligt tvinga bort honom. Förra året fick han böter lite då och då men tror dom bara är på 300 och han brydde sig inte. Skillnad i år är dock att kommunen ändrat det till 24 timmars parkering så tanken är att ligga på dom så att han åker på böter fler gånger.

Önskedrömmen är ju som jag sagt att man inte får stå framför en infart närmare än 3 meter. Då kan dom ha stoppförbud på den sidan.

Dessutom som man ser på bilden finns ett 15 tal parkeringsplatser nära, men där står han inte.

Polleten kommer aldrig trilla ner på honom, står han inte där med husbilen så är det hans bil, eller hans släpvagn. Han vet vad vi tycker så jag är 100 på att han gör det för att jävlas.
__________________
Senast redigerad av MR-Thompa 2017-04-28 kl. 14:15.
Citera
2017-04-28, 14:34
  #6
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR-Thompa
http://www.ladda-upp.com/bilder/87245/infart2

Är det minst 10 meter mellan korsningen in på sidogatan och husbilen?

Kod:
  │   │
  │   │
──┘   └──────────────
       10M [HUSBIL]

─────────────────────

Citera
2017-04-28, 14:39
  #7
Medlem
Ja tyvärr han fick böter för det förra året då stod han lite längre fram, han skulle ju även få plats med en bil eller sitt släp + husbilen och inte stå för nära farthindret. Nu har han markerat i gatan med ett streck och skrivit 10, så han har koll på det. Nackdelen är ju då att han verkligen kommer mitt emot min utfart.
__________________
Senast redigerad av MR-Thompa 2017-04-28 kl. 15:01.
Citera
2017-04-28, 15:22
  #8
Moderator
Tystnads avatar
Har du haft en diskussion med Kommunen om dom inte kan utfärda parkeringsförbud på den sidan?, dock tror jag det är omöjligt få igenom.

Har ungefär liknande problem med mitt garage jag hyr, där är parkering mittemot och bostadsbolaget har ändå förlängt denna parkering ca en meter ut för innan var det helt omöjligt köra in i garaget.
Idag är det trots ovan förlängning jättesvårt köra in i garaget, man riskera skada bilen eftersom vinkeln blir för snäv.

Jag har löst problemet på så sätt att jag alltid backar in i garaget, det är mycket lättare.
Har du provat detta?
Citera
2017-04-28, 16:02
  #9
Medlem
Tack för alla tips och hjälp.

Kommunen säger att det är typ omöjligt att få igenom, grannen måste ju rådfrågas och han kommer ju inte gå med på det. En chans är att ligga på parkeringsbolaget och be dom skicka in en ansökan, pratat med dom och dom är trötta på att behöva åka ut och det är många som ringer.

Jag kommer in och ut ibland går det lättare och ibland svårare beror lite på hur han står och om det står en bil till där, ofta står det en precis bakom som tillhör familjen till honom. Ibland kör sambon bilen och hon tycker det är jobbigt att backa. Även om vi backar in så blir det lite svårt att köra ut, utan att köra ner för kantstenen på trottoaren. Är ingen jätte bred infart, skulle gissa på typ 280, det är vad våran husbils bredd är och den går precis in.

Men jag tycker inte man står så här i flera veckor, speciellt när vi bett han flytta sig.
Vi kommer ju inte in med släp, eller som sagt en husbil.
Citera
2017-04-28, 17:40
  #10
Medlem
zepofans avatar
Svaret är spillolja. Slå ut en deciliter spillolja under motorn, ring kommunen och anmäl att grannens husbil står och läcker olja på gatan, får det verkligen vara så? Jag skulle tro att du har en miljöskyddsinspektör på gatan inom 48 timmar och att grannen får lita att svara på.
Om problemet kvarstår, upprepa tills önskad effekt uppnåtts.
Citera
2017-04-28, 22:02
  #11
Medlem
miikoss avatar
Är nog svårt om parkeringsvakterna inte orkar åka och kolla om fordonen står för länge.

Om husbilen står väldigt länge, så kan du höra med kommunen om inte markupplåtelse eller bygglov krävs för att ha stillastående fordon på en plats.

Vet att en del kommuner inte tillåter att fordon står mer än 3 månader (därför då en del långtidboende på campingar behöver bygglov, om de inte flyttar under tiden).
Citera
2017-04-28, 22:06
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har du haft en diskussion med Kommunen om dom inte kan utfärda parkeringsförbud på den sidan?, dock tror jag det är omöjligt få igenom.

Har ungefär liknande problem med mitt garage jag hyr, där är parkering mittemot och bostadsbolaget har ändå förlängt denna parkering ca en meter ut för innan var det helt omöjligt köra in i garaget.
Idag är det trots ovan förlängning jättesvårt köra in i garaget, man riskera skada bilen eftersom vinkeln blir för snäv.

Jag har löst problemet på så sätt att jag alltid backar in i garaget, det är mycket lättare.
Har du provat detta?


Det är i regel inga problem att få igenom lokala parkeringsförbud om man har problem med bilar som parkerar i vägen. Finns t.ex. sådana i närheten där vi bor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback