Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 11:03
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej du måste ha en lön idag för att livnära dig själv...Var vädligt länge sen man hade lagstadgad skydlighet för män att försörja en kvinna resten av hennes liv. Det är idag helt vuxna individers skydlighet Ok?
Du kan inte släpa med dig en bebis på kurs....Är jsut detta. bebisar är 24/7 arbete. Du kan itne planera ett skit eftersom allt hänger på om bebisar behov. och detta går inte styra över. Som föräldraledig är du alltå "on demand" 24/7.

Sen vet jag itne vilken tid du lever i...Har du ens uppfattat att du idag lever i ett samhälle där pappor tar ut 26% av föräldraledigheten? Du har alltså pappor som går hemma med bebis/ vabbar etc. och du har mammor som går på jobb....och du har barn som efter ca 1,5 år går på dagis, någonsin slagit dig?

Vara hemmafru är en ekonomisk misär, om du itne hr fixat någon form av avtal med din lönearbetande partner att han ex. delar sina pensionspoäng med dig och sätter in stålars för din trygghet.

Vara hemmafriu är också en intelektuell misär, detta har du som sagt fett med evidens från speciellt 70-talet då kivnnor gick kvinns ur huse för att protestera.
Hemmafrurollen á la 50-tal är också totalt onaturlig, ingenstans i mänsklighetens historia har kivnnor levt helt isolerade mellan 4 vägar endast tillsagda ta hand om barn och hemmapyssel.
Kvinnor har arbetat med annat genom hela vår mänskliga historia....samlat, arbetat med jordbruk, haft väsentliga ansvarsområden som gett henne status i samhällets bärande funktioner.
ex. matinförskaffning/ matbearbetning/ textilarbete/ boksapsskötsel etc etc.


Som sagt, tycker du att denna roll är så tilltalande, så kan ju män av er sort ta på er detta själva.
Vad poängen är med att sitta och starta tråd efter tråd där ni ska förklara för kvinnor hur "lyckliga" de antas bli av att göra detta är ju idiotiskt.


Tror ni det är lycka att leva som hemmafru, så gör det då själva. Fritt fram.
Finns säkert flera högutbildade och högavlönande kvinnor där ute som kan nappa på erbjudandent du betlar mig mat och husrum och lite fickpengar, så går jag hemma och tar hand om dina barn och allt annat.


Ja, man har ordnat det så att det krävs två löner och inte en lön för att försörja en familj.
Nej, man är inte "on demand" 24/7 bara för att man har en bäbis. Även bäbisar sover och har rutiner för när de sover. Klart man kan göra saker som att gå ut och handla eller göra något jobbrelaterat med en unge som sover i bärsele/barnvagn.
Det är inte som att släpa runt på en 200 kilos betongklump som du måste hålla i armarna hela tiden.

Varför skulle det vara en ekonomisk misär egentligen?
Du ser det ur fel synvinkel. Man är en familj och ekonomin drabbar hela familjen.
Staten har ordnat så att du tappar massa pengar på att vara hemma ja. Du får ingen pension osv.
Allt detta för att tvinga kvinnan ut i arbete.
Vad är det för frihet att bli tvingad? Är inte det en frihet att kunna välja själv?

Som redan tidigare har påtalats så har de flesta kvinnorna inte ett intellektuellt stimulerande arbete idag ändå. Dessutom kan du fritt styra över din hemmatid och umgås med de du själv vill.
Man måste inte sitta hemma utan kan träffa andra kvinnor som också är hemma, eller män med för den delen.

Anledningen till att kvinnor "gick man ur huse" (din åsikt) var för att de svalt propagandan med hull och hår.
De blev helt enkelt lurade till att tro att det är en frihet att tvingas arbeta varje dag.
Får man välja själv så skulle 98% av Sveriges befolkning välja att göra vad de vill med sin tid, förutsatt att de ändå fick pengar till familjen.

Du påstår att ingenstans i mänsklighetens historia så har kvinnor levt isolerade hemma. Men det är inte sant.
Hur är det med islam?
Där får kvinnor inte gå ut utan man sitter hemma med de tre andra fruarna.

Det sista du härjar om får kvinnor ändå göra enligt undersökningar.
Kvinnor får ansvar över hushållet samt att de får arbeta extern med. Var är förbättringen i att fortfarande ta hand om allt hemma +att du måste jobba?

Du är lurad men du förstår det inte ens och däri ligger det fina.
Citera
2018-02-26, 07:48
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du lägger fram det som om vi alla levde 1950.

Svårt val?

1. Vakna kl 8. Vara på kontoret kl 9. Jobba med att vända papper, sitta på möten, planera, knappa på datorn till kl 17. Få egen lön för detta, pensionspoäng på denna lön som tickar in, sociulförsäkringar beräknat på denna lön, kollegor, göra något intellektuellt utmanande, få gå på kurs då och då, träffa nya människor, status etc.

2. Vakna kl 02, 04 samt 06 för att en bebis vrålskriker och vill ha mat..... spendera hela dagen med att byta blöjor, tvätta, städa, leka, laga mat, amma, inte kunna gå ifrån och vara helt ledig en enda sekund på dygnet. Eftersom någon annan är helt beroende av dig.
Inte få lön för detta utan ett bidrag, ingen bra pensionspoäng, inga bra soecialförsäkringar, inga vuxna kollegor, inga kurser, inget stimulerande intellktuellt arbete om du itne själv ägnar dig åt detta de stunder får "över", ingen status what so ever.


Skulle LÄTT välja nummer två här.
Pengar är inte allt och att få kämpa lite för att uppfostra en människa är bra mycket viktigare och stimulerande än att sitta på ett tråkigt kontor.
Status? En mamma kanske?
Vuxna kollegor? Andra mammor och pappor?
Citera
2018-02-26, 09:00
  #63
Medlem
Jag kan bara svara för mig själv, inte kvinnor generellt eftersom jag är en individ och inte ett objekt.

Nej, jag skulle inte vara lycklig som hemmafru. Skulle det kännas bra bara min man fick 10-15 000 kr mer i lön? Nej, jag tjänar mer än så efter skatt, det skulle bli ett fett hål i plånboken. Jag tjänar faktiskt bättre än min man, han kanske skulle vara hemma istället? Han är ju bättre med barnen också...

Ärligt talat skulle jag nog ta livet av mig om jag var tvungen att vara heltidsmamma och jämföra märken på vinteroveraller med andra morsor. Jag trivs inte i det sällskapet helt enkelt.
Citera
2018-02-26, 11:12
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillise
Skulle LÄTT välja nummer två här.
Pengar är inte allt och att få kämpa lite för att uppfostra en människa är bra mycket viktigare och stimulerande än att sitta på ett tråkigt kontor.
Status? En mamma kanske?
Vuxna kollegor? Andra mammor och pappor?

vassegod, bara att välja för just dig som individ, men sluta kräv detta av halva mänskligheten baserat på deras kön tack.
Citera
2018-02-27, 08:47
  #65
Medlem
När man går på stan och tittar sig omkring så nog är det de unga mödrarna som
ser lyckligast ut. Det formligen strålar ut lycka och harmoni ifrån de unga mödrarna
när de drar sin barnvagn 500 meter för att därefter stoppa upp och pyssla med
något i barnvagnen.
Citera
2018-10-07, 16:46
  #66
Medlem
Vilket fängelse. Hemma hela dagen och torka kiss, bajs och snor. Och lyssna på skrik. Övrig tid går åt till att övervaka så att barnet inte gör något farligt/dumt (vilket är i stort sett hela tiden). Vara beroende av sin man vilket innebär spelad tacksamhet. Antagligen skulle ens förmåga att manipulera bli helt avgörande för ens överlevnad. Tror jag säger pass på den.
Citera
2018-10-07, 18:10
  #67
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Vilket fängelse. Hemma hela dagen och torka kiss, bajs och snor. Och lyssna på skrik. Övrig tid går åt till att övervaka så att barnet inte gör något farligt/dumt (vilket är i stort sett hela tiden). Vara beroende av sin man vilket innebär spelad tacksamhet. Antagligen skulle ens förmåga att manipulera bli helt avgörande för ens överlevnad. Tror jag säger pass på den.

Det är nog vädret och mörkret som ställer till det för svenskarna. I andra länder kan man gå ut till närmsta park, träffa andra mammor eller samlas i någons trädgård för att umgås. Man bygger upp en samhörighet med andra och hjälps åt att ge varandra egentid utan barn. I Ryssland, som kan vara kallt och jävligt löser man det med svärmor eller träffas inomhus i gemenskaphetscentra och ser till att barnen går på aktiviteter som ballet, gymnastik eller någon annat.

Du får också mer tid att hålla dig själv attraktiv för mannen, sköta hemmet och hålla barnen aktiva. I samhällen där kvinnorna jobbar mycket för att överleva blir de och barnen lätt feta. Man kan inte laga mat, finns ingen tid, och det finns ingen tid att aktivera sig själv och barnen. Direkt från jobbet till soffan med färdigmat.

Du har inte förstått att du redan lever i ett fängelse. Du är fast i hemmet och på jobbet. Har du någon du kan lämna barnen till för att gå till frisören med ett par kompisar?
Citera
2018-10-07, 18:15
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det är nog vädret och mörkret som ställer till det för svenskarna. I andra länder kan man gå ut till närmsta park, träffa andra mammor eller samlas i någons trädgård för att umgås. Man bygger upp en samhörighet med andra och hjälps åt att ge varandra egentid utan barn. I Ryssland, som kan vara kallt och jävligt löser man det med svärmor eller träffas inomhus i gemenskaphetscentra och ser till att barnen går på aktiviteter som ballet, gymnastik eller någon annat.

Du får också mer tid att hålla dig själv attraktiv för mannen, sköta hemmet och hålla barnen aktiva. I samhällen där kvinnorna jobbar mycket för att överleva blir de och barnen lätt feta. Man kan inte laga mat, finns ingen tid, och det finns ingen tid att aktivera sig själv och barnen. Direkt från jobbet till soffan med färdigmat.

Du har inte förstått att du redan lever i ett fängelse. Du är fast i hemmet och på jobbet. Har du någon du kan lämna barnen till för att gå till frisören med ett par kompisar?

Jag har inga barn och tycker att familjelivet verkar rätt trist. Vill man ha barn så är det såklart helt naturligt, men jag ser ingen glädje eller trygghet i att vara så utelämnad åt en annan persons välvilja. Det betyder inte att jag gillar allt i mitt liv nu, men det är nog ändå bättre att kämpa lite på egen hand än att vara livegen.
Citera
2018-10-07, 19:18
  #69
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Jag har inga barn och tycker att familjelivet verkar rätt trist. Vill man ha barn så är det såklart helt naturligt, men jag ser ingen glädje eller trygghet i att vara så utelämnad åt en annan persons välvilja. Det betyder inte att jag gillar allt i mitt liv nu, men det är nog ändå bättre att kämpa lite på egen hand än att vara livegen.

Har man inga barn ska man givetvis vara fri att göra det man vill. Många tycker som du men när de får barn ändrar de sig helt. Att man är livegen är inte sant. Då har du inte förstått begreppet eller hur ett förhållande fungerar. Mannen är den som är så nära livegen man kan komma. Han arbetar för familjen och frun ska se till att den fungerar.

Se frun som en storbonde som skickar ut mannen på fälten, tar hand om avkastningen och har ansvar att gården fungerar på bästa sätt. Hon måste definitivt se till att drängen inte rymmer och djuren inte blir vilda. Ladan ska vara i bra skick och de andra grannbönderna ska bygga en gemenskap. Finns inte i Sverige. Man stannar i sin egen lilla låda och träffar inga andra.
Citera
2018-10-07, 19:29
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Har man inga barn ska man givetvis vara fri att göra det man vill. Många tycker som du men när de får barn ändrar de sig helt. Att man är livegen är inte sant. Då har du inte förstått begreppet eller hur ett förhållande fungerar. Mannen är den som är så nära livegen man kan komma. Han arbetar för familjen och frun ska se till att den fungerar.

Se frun som en storbonde som skickar ut mannen på fälten, tar hand om avkastningen och har ansvar att gården fungerar på bästa sätt. Hon måste definitivt se till att drängen inte rymmer och djuren inte blir vilda. Ladan ska vara i bra skick och de andra grannbönderna ska bygga en gemenskap. Finns inte i Sverige. Man stannar i sin egen lilla låda och träffar inga andra.

Vad ska då storbonden ta vägen om drängen packar sin väska och rymmer mitt i natten med en piga?
Citera
2018-10-07, 19:57
  #71
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Vad ska då storbonden ta vägen om drängen packar sin väska och rymmer mitt i natten med en piga?

Se till att drängen inte får någon vinst i det. Kvinnlig list räcker långt. Dessutom är det en bra motivation för att inte låta allt förfalla. Ser man ut som en fet padda med dålig attityd hjälper inga goda ord. Gör man inte sitt bästa för att hålla ihop familjen, och det inkluderar enkla saker som att kamma håret och ha andra kläder än fula mjukisbyxor, så kommer man långt.

Du skulle bli förvånad hur små saker kan rädda, eller förstöra, ett förhållande. Om jag bjuder ut dig på något förväntar jag mig inte en fotomodell men kräver nytvättat hår, hela och rena kläder som passar för tillfället och lite trevligt bemötande. Du anar inte hur många som inte ens kammar sig innan de går ut på restaurang.
Citera
2018-10-07, 20:04
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Se till att drängen inte får någon vinst i det. Kvinnlig list räcker långt. Dessutom är det en bra motivation för att inte låta allt förfalla. Ser man ut som en fet padda med dålig attityd hjälper inga goda ord. Gör man inte sitt bästa för att hålla ihop familjen, och det inkluderar enkla saker som att kamma håret och ha andra kläder än fula mjukisbyxor, så kommer man långt.

Du skulle bli förvånad hur små saker kan rädda, eller förstöra, ett förhållande. Om jag bjuder ut dig på något förväntar jag mig inte en fotomodell men kräver nytvättat hår, hela och rena kläder som passar för tillfället och lite trevligt bemötande. Du anar inte hur många som inte ens kammar sig innan de går ut på restaurang.

Det låter vanskligt att överlåta allt till den kvinnliga listen. Tror inte ens jag har någon sådan. Inte kamma håret på restaurang? I min värld tvättar man och kammar sig varje dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback