Okej .. nu tar jag av handskarna.
Jag vet precis vad jag vill med den här diskussionen. Nu sitter du i den här sitsen du valt och nu är du så god att följa med på färden.
Här är ditt första inlägg i tråden: -->
Jag höll med dig om den sista meningen; han är ingen filosof. Men när jag frågade om var han har fel fick jag följande:
Sen efter en ordväxling mellan oss två frågar jag efter en lista över faktafel och detta är ditt svar:
WTF? Du ser inte vad det skulle tillföra. Varför injecerade du det i diskussionen till att börja med är min fråga.
Sen som en bipassage tycker du det lämpligt att säga att Steven Pinker, Richard Dawkins och Daniel Dennett är klåpare:
Under alla omständigheter alltså .. så låt veta vilka då.
Sen säger du:
Du har en mycket opassande attityd. Jag tycker inte om det. Jag tycker det är korkat rent av .. jag har erbjudit dig flera chanser till korrigering men du skiter i karta och kompass .. du glider som en tvålad ål i ett badkar runt de viktiga frågorna. <---
Här är det vi lärt oss av debatten:
1) Steven Pinker är ingen Filosof.
2) Du är en fanatisk ideolog med marginell kunskap om vad du pratar om.
3) jag vill veta var du fått din inspiration, vilka böcker du läst och hur ditt tankemonster hänger ihop.
Jag skiter fullständigt i hur du tänker om punkterna (1) och (2) .. jag vill vet mer om (3)
Varför snubblade du in i den här tråden till att börja med.
Jag är förbannad.
Allra vänligaste hälsningar
Prop.
Citat:
Jag... vet verkligen inte vart du vill med det här. Förutom att få upprepa dina lösa anklagelser om att jag måste vara en fanatiker för att jag inte håller med dig då.
Vill du diskutera bokens innehåll så har jag redan kastat ut några trådar här, men du verkar inte vilja följa upp någon av dem.
Vill du bara slänga in några citat och någon märklig analogi om tår så vet jag inte om jag har så mycket att tillägga här egentligen.
Vill du diskutera bokens innehåll så har jag redan kastat ut några trådar här, men du verkar inte vilja följa upp någon av dem.
Vill du bara slänga in några citat och någon märklig analogi om tår så vet jag inte om jag har så mycket att tillägga här egentligen.

Jag vet precis vad jag vill med den här diskussionen. Nu sitter du i den här sitsen du valt och nu är du så god att följa med på färden.
Här är ditt första inlägg i tråden: -->
Citat:
The Blank Slate, ansågs ju av de flesta med någon akademiskt kompetens inom ämnet vara en bok byggd på en total felrepresentation av samhällsvetenskap som främst argumenterade mot halmgubbar, och det mesta Pinker presenterar inom "evolutionspsykologi" är inte mycket mer än en samling fabler med ett lite vetenskapligt språk. Hans verk inom språkpsykologi (som är hans egentliga verksamhetsområde som forskare) är kanske något mer sakligt, men inte heller lika kontroversiellt.
Den som nu letar efter ursäkter för att avfärda allt vad forskare inom samhällsvetenskap och humaniora har kommit fram till kan kanske hitta sin frälsning i Pinkers populärvetenskapliga böcker - men ur ett vetenskapligt perspektiv är de förkastliga. Även om han som TS säger förmodligen kan anses ligga på någon marginellt högre nivå än Sam Harris så är det ju fortfarande ett lågvattenmärke.
Och som filosof? Nej, där har han verkligen inte mycket att göra.
Den som nu letar efter ursäkter för att avfärda allt vad forskare inom samhällsvetenskap och humaniora har kommit fram till kan kanske hitta sin frälsning i Pinkers populärvetenskapliga böcker - men ur ett vetenskapligt perspektiv är de förkastliga. Även om han som TS säger förmodligen kan anses ligga på någon marginellt högre nivå än Sam Harris så är det ju fortfarande ett lågvattenmärke.
Och som filosof? Nej, där har han verkligen inte mycket att göra.
Jag höll med dig om den sista meningen; han är ingen filosof. Men när jag frågade om var han har fel fick jag följande:
Citat:
Absolut, boken fick mycket uppmärksamhet när den kom ut, så det är bara att titta på någon av de otaliga recensioner som påpekar samma saker.
Missing the Point: Building a Behaviorist Strawman
Making Hay with Straw Men
Darwinian Storytelling
Och detta resulterar ju i frågan: Hur fungerar en person som inte konstruerar hederliga argument som filosof? Mitt svar blir: Extremt dåligt.
Missing the Point: Building a Behaviorist Strawman
Making Hay with Straw Men
Darwinian Storytelling
Och detta resulterar ju i frågan: Hur fungerar en person som inte konstruerar hederliga argument som filosof? Mitt svar blir: Extremt dåligt.
Sen efter en ordväxling mellan oss två frågar jag efter en lista över faktafel och detta är ditt svar:
Citat:
WTF? Du ser inte vad det skulle tillföra. Varför injecerade du det i diskussionen till att börja med är min fråga.
Sen som en bipassage tycker du det lämpligt att säga att Steven Pinker, Richard Dawkins och Daniel Dennett är klåpare:
Citat:
Under alla omständigheter alltså .. så låt veta vilka då.
Sen säger du:
Citat:
Jag kanske låter provokativ, men du måste inse att dessa män liksom Steven Pinker har en väldigt specifik agenda som de driver och att de på intet sätt representerar det vetenskapliga samfundet. Jag har aldrig förnekat att det går att hitta människor som säger bra saker om Pinkers bok, men dessa är just "ateistryttarna" som du själv nämner och ett fåtal andra individer som är verksamma inom exakt samma smala nisch av sexistiskt evopsych-trams som Pinker. Tittar vi på vad sakkunniga, och då menar jag inte populära opinionsbildare utan människor med gedigna akademiska erfarenheter, har att säga så är de flesta överens om att The Blank Slate är en bok uppbyggd av halmgubbar och biologistiska sagor.
Du har en mycket opassande attityd. Jag tycker inte om det. Jag tycker det är korkat rent av .. jag har erbjudit dig flera chanser till korrigering men du skiter i karta och kompass .. du glider som en tvålad ål i ett badkar runt de viktiga frågorna. <---
Här är det vi lärt oss av debatten:
1) Steven Pinker är ingen Filosof.
2) Du är en fanatisk ideolog med marginell kunskap om vad du pratar om.
3) jag vill veta var du fått din inspiration, vilka böcker du läst och hur ditt tankemonster hänger ihop.
Jag skiter fullständigt i hur du tänker om punkterna (1) och (2) .. jag vill vet mer om (3)
Varför snubblade du in i den här tråden till att börja med.
Jag är förbannad.
Allra vänligaste hälsningar
Prop.