• 2
  • 3
2018-03-21, 19:53
Medlem
Okej .. nu tar jag av handskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag... vet verkligen inte vart du vill med det här. Förutom att få upprepa dina lösa anklagelser om att jag måste vara en fanatiker för att jag inte håller med dig då.

Vill du diskutera bokens innehåll så har jag redan kastat ut några trådar här, men du verkar inte vilja följa upp någon av dem.

Vill du bara slänga in några citat och någon märklig analogi om tår så vet jag inte om jag har så mycket att tillägga här egentligen.

Jag vet precis vad jag vill med den här diskussionen. Nu sitter du i den här sitsen du valt och nu är du så god att följa med på färden.

Här är ditt första inlägg i tråden: -->

Citat:
The Blank Slate, ansågs ju av de flesta med någon akademiskt kompetens inom ämnet vara en bok byggd på en total felrepresentation av samhällsvetenskap som främst argumenterade mot halmgubbar, och det mesta Pinker presenterar inom "evolutionspsykologi" är inte mycket mer än en samling fabler med ett lite vetenskapligt språk. Hans verk inom språkpsykologi (som är hans egentliga verksamhetsområde som forskare) är kanske något mer sakligt, men inte heller lika kontroversiellt.

Den som nu letar efter ursäkter för att avfärda allt vad forskare inom samhällsvetenskap och humaniora har kommit fram till kan kanske hitta sin frälsning i Pinkers populärvetenskapliga böcker - men ur ett vetenskapligt perspektiv är de förkastliga. Även om han som TS säger förmodligen kan anses ligga på någon marginellt högre nivå än Sam Harris så är det ju fortfarande ett lågvattenmärke.

Och som filosof? Nej, där har han verkligen inte mycket att göra.

Jag höll med dig om den sista meningen; han är ingen filosof. Men när jag frågade om var han har fel fick jag följande:

Citat:
Absolut, boken fick mycket uppmärksamhet när den kom ut, så det är bara att titta på någon av de otaliga recensioner som påpekar samma saker.

Missing the Point: Building a Behaviorist Strawman
Making Hay with Straw Men
Darwinian Storytelling

Och detta resulterar ju i frågan: Hur fungerar en person som inte konstruerar hederliga argument som filosof? Mitt svar blir: Extremt dåligt.

Sen efter en ordväxling mellan oss två frågar jag efter en lista över faktafel och detta är ditt svar:

Citat:
Jag hade kunnat slänga upp en lista över enskilda faktafel i boken, men jag ser inte riktigt vad det skulle tillföra. Vad vi diskuterar är ju snarare helheten samt Pinkers "filosofiska gärning".

WTF? Du ser inte vad det skulle tillföra. Varför injecerade du det i diskussionen till att börja med är min fråga.

Sen som en bipassage tycker du det lämpligt att säga att Steven Pinker, Richard Dawkins och Daniel Dennett är klåpare:

Citat:
Ja. Under alla omständigheter är dessa män vad jag skulle benämna som klåpare.

Under alla omständigheter alltså .. så låt veta vilka då.

Sen säger du:

Citat:
Jag kanske låter provokativ, men du måste inse att dessa män liksom Steven Pinker har en väldigt specifik agenda som de driver och att de på intet sätt representerar det vetenskapliga samfundet. Jag har aldrig förnekat att det går att hitta människor som säger bra saker om Pinkers bok, men dessa är just "ateistryttarna" som du själv nämner och ett fåtal andra individer som är verksamma inom exakt samma smala nisch av sexistiskt evopsych-trams som Pinker. Tittar vi på vad sakkunniga, och då menar jag inte populära opinionsbildare utan människor med gedigna akademiska erfarenheter, har att säga så är de flesta överens om att The Blank Slate är en bok uppbyggd av halmgubbar och biologistiska sagor.

Du har en mycket opassande attityd. Jag tycker inte om det. Jag tycker det är korkat rent av .. jag har erbjudit dig flera chanser till korrigering men du skiter i karta och kompass .. du glider som en tvålad ål i ett badkar runt de viktiga frågorna. <---

Här är det vi lärt oss av debatten:

1) Steven Pinker är ingen Filosof.
2) Du är en fanatisk ideolog med marginell kunskap om vad du pratar om.

3) jag vill veta var du fått din inspiration, vilka böcker du läst och hur ditt tankemonster hänger ihop.

Jag skiter fullständigt i hur du tänker om punkterna (1) och (2) .. jag vill vet mer om (3)

Varför snubblade du in i den här tråden till att börja med.

Jag är förbannad.

Allra vänligaste hälsningar
Prop.
Citera
2018-03-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Du har en mycket opassande attityd. Jag tycker inte om det. Jag tycker det är korkat rent av .. jag har erbjudit dig flera chanser till korrigering men du skiter i karta och kompass .. du glider som en tvålad ål i ett badkar runt de viktiga frågorna. <---

Här är det vi lärt oss av debatten:

1) Steven Pinker är ingen Filosof.
2) Du är en fanatisk ideolog med marginell kunskap om vad du pratar om.

3) jag vill veta var du fått din inspiration, vilka böcker du läst och hur ditt tankemonster hänger ihop.

Jag skiter fullständigt i hur du tänker om punkterna (1) och (2) .. jag vill vet mer om (3)

Varför snubblade du in i den här tråden till att börja med.

Jag är förbannad.

Allra vänligaste hälsningar
Prop.
Förlåt, men jag kan inte riktigt fortsätta uppbringa intresse för en diskussion om jag inte ser vad som skulle komma ur den. Jag nämnde att jag skulle kunna konstruera en lista över sakfel i boken, men jag betonade också att jag inte ser vad det skulle tjäna till. Det skulle bara innebära en massa arbete där jag måste gå ner till mitt lokala bibliotek och bläddra i boken och cherrypicka några stycken som jag tycker var särskilt dåliga så att jag kan skriva ett inlägg som förklarar varför ett tjog med enskilda faktoider i Pinkers bok inte stämmer med verkligheten.

Jag har samtidigt redan länkat tre recensioner från forskare med betydligt bättre ämnesfärdigheter än mig som alla säger samma sak - Pinker konstruerar halmgubbar av samhällsvetenskaplig forskning - och jag har dessutom länkat ett inägg där jag själv går in på ett stycke i boken som jag upplevde höll väldigt låg vetenskaplig kvalitet. Du har knappt ens kommenterat på det här bortom att skriva "recensioner, precis vad jag väntade mig". Jag känner mig helt enkelt inte motiverad till att spendera min tid på en jävla lista, utan upplever att de exempel jag tagit upp är tillräckliga och att det inte finns någon förtjänst i att anstänga mig för att presentera fler för dig.

Vill du veta var jag fått mina uppfattningar så är det ju framför allt just de här recensionerna och responsen från de forskare Pinker ger sig på som jag utgår ifrån. En gång läste jag en väldigt bra bok om pseudovetenskaper i vilken evolutionspsykologi var ett av typ sju exempel författarna gick igenom, och förklarade på ett väldigt bra sätt varför de metoder den gör anspråk på är svaga verktyg i strävan efter att lära sig om det mänskliga psyket, men jag kan tyvärr inte hitta den. I övrigt upplever jag väl inte att det krävs så mycket mer än detta och ett kritiskt sinne för att avfärda Pinkers pseudovetenskap.
Citera
2018-03-23, 00:24
Medlem
Laertess avatar
Citat:
En gång läste jag en väldigt bra bok om pseudovetenskaper i vilken evolutionspsykologi var ett av typ sju exempel författarna gick igenom, och förklarade på ett väldigt bra sätt varför de metoder den gör anspråk på är svaga verktyg i strävan efter att lära sig om det mänskliga psyket, men jag kan tyvärr inte hitta den.

Kan det vara den här? Annars även en bra bok som är kritisk till evolutionspsykologi samt behandlar pseudovetenskap i allmänhet, för den intresserade.
Senast redigerad av Laertes 2018-03-23 kl. 00:26.
Citera
2018-03-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Kan det vara den här? Annars även en bra bok som är kritisk till evolutionspsykologi samt behandlar pseudovetenskap i allmänhet, för den intresserade.
Jag slog en sökning och hittade den där men jag kände i alla fall inte igen omslaget, så jag tror inte det. Men jag ska kolla in den framöver.
Citera
2018-03-23, 00:34
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Jag slog en sökning och hittade den där men jag kände i alla fall inte igen omslaget, så jag tror inte det. Men jag ska kolla in den framöver.

Ok, du får gärna uppdatera i tråden ifall du hittar boken du syftade på. Jag skulle vilja kika på den.
Citera
2018-03-24, 04:16
Medlem
Citat:
Vill du veta var jag fått mina uppfattningar så är det ju framför allt just de här recensionerna och responsen från de forskare Pinker ger sig på som jag utgår ifrån. En gång läste jag en väldigt bra bok om pseudovetenskaper i vilken evolutionspsykologi var ett av typ sju exempel författarna gick igenom, och förklarade på ett väldigt bra sätt varför de metoder den gör anspråk på är svaga verktyg i strävan efter att lära sig om det mänskliga psyket, men jag kan tyvärr inte hitta den. I övrigt upplever jag väl inte att det krävs så mycket mer än detta och ett kritiskt sinne för att avfärda Pinkers pseudovetenskap.

Jaha ..

Citat:
Citat:
I övrigt upplever jag väl inte att det krävs så mycket mer än detta och ett kritiskt sinne för att avfärda Pinkers pseudovetenskap.

Jag/vi kräver mer än så. Speciellt i detta delforum. Adjö.

Proprioception.
Citera
2018-04-02, 19:29
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=8-Jbiuu_t_0

Han är uppenbarligen en idiot. Det är förmodligen Sam Harris också, men Steven framstår som en oerhört stor idiot. Detta grundar jag enbart på att han inte erkänner AI som det allra största hotet mot mänskligheten.

Några godbitar från idioten.
1. Det krävs hårdvara för att en dator ska kunna bli bättre, att den datorn om den har enorm intelligens mycket väl kan göra hårdvaran mycket mindre än vad den är idag verkar han missa. Och även om det stämmer att hårdvaran krävs för oerhörd intelligens så är det inget som säger att den som sätter på elen till denna datorn låter datorn bli väldigt stor.

2. En dator kan inte bli smart utan kunskap från världen, han är uppenbarligen helt bajsnödigt omedveten om att det kan vara så att om man bara förstår tillräckligt mycket kan extrahera än mer kunskap då världen nog följer regler. Men buuhuhhuhuhuh datorn kommer ju stå i ett rum så den kommer aldrig kunna ta över.

Dessutom är det om ekonomiska marknaden så rätt det kan bli. Förmodligen första området som kommer krascha tack vare AI.

Pajas

Varför lyssnar jag ens på "intellektuella giganter" på youtube?!
Senast redigerad av Sektmedlem 2018-04-02 kl. 19:33.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in