• 1
  • 2
2017-04-27, 13:13
Bannlyst
Hej

Jag undrar om någon kan förklara för mig hur man får reda på hur mycket skulder man har i allmänhet, och alltså inga skulder som löpt in till kronofogden?
Jag är medveten om att det finns tjänster där man kan som privatperson köpa upplysning, men då gäller det bara om man vill få reda på kreditvärdigheten?
Citera
2017-04-27, 13:18
Medlem
sebastian66s avatar
Du lär aldrig få full 100 koll på alla dina skulder även om du köper 1 tjänst.
Har du skulder till inkassobolag då lär du vackert få ringa runt till alla och
fråga om du har 1 skuld till just dom.
Tyvärr är det ett dilemma när man vill göra upp allt
Som 1 jävla lottospel tyvärr
Citera
2017-04-27, 13:22
Medlem
Briasccas avatar
Kolla i din ekonomipärm under uppslaget "lån". Där står alla lån du har tagit. För du har väl en pärm för att hålla koll på vad du lånar...?
Citera
2017-04-27, 13:23
Medlem
flaskborstes avatar
Man summerar sina kontoutdrags "återstående skuld" kontoutdragen sparar man i pärmar då man får dom och räknar av räntor och amorteringar man gjort under månaden / Kvartalet / året.

Sedan funderar man på om man har skulder till vänner ,släkt d.v.s privata fordringar aadderar detta till det man har konto utdrag på.

Detta gör man förslagsvis vid månadsslut / Löning så att man alltid vet vart man står ekonomiskt.

Har man ex 8000:- kvar då är det sedan enkelt att räkna av det man handlar på kort ex. genom att gå in på sin internatbank och följa händelserna på kontot.
Citera
2017-04-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du lär aldrig få full 100 koll på alla dina skulder även om du köper 1 tjänst.
Har du skulder till inkassobolag då lär du vackert få ringa runt till alla och
fråga om du har 1 skuld till just dom.
Tyvärr är det ett dilemma när man vill göra upp allt
Som 1 jävla lottospel tyvärr
Hur kommer det sig att det är så avancerat att kolla om man har skulder?!

Hur skall man annars veta till vilket eller vilka man skall betala till och den exakta summan. Varför är det så avancerat system?
Citera
2017-04-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

Hur skall man annars veta till vilket eller vilka man skall betala till och den exakta summan. Varför är det så avancerat system?

Avancerat? Att ringa ett företag man vet man är skuldsatt till och fråga hur mycket skulden ligger på, eller att titta på fakturan där det vanligtvis står "återstående skuld" ?

Får du fakturor på hur mycket du ska betala så vet du väl ändå till vem och hur mycket du ska betala. Får du inga fakturor, grattis, du är skuldfri!
Citera
2017-04-27, 13:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

Normala människor vet vilka de är skyldiga pengar. Ska företag rapportera in varje kreditköp, utestående hyresfordran, förbrukad el, vatten m.m till en central databas, för att folk utan koll ska kunna se vad de är skyldiga..?
Citera
2017-04-27, 13:38
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Avancerat? Att ringa ett företag man vet man är skuldsatt till och fråga hur mycket skulden ligger på, eller att titta på fakturan där det vanligtvis står "återstående skuld" ?

Får du fakturor på hur mycket du ska betala så vet du väl ändå till vem och hur mycket du ska betala. Får du inga fakturor, grattis, du är skuldfri!
Du vet inte riktigt hur det fungerar ser jag.
Allt hade varit enklare om systemet fungerat ring 1 samtal och vips man får reda på allt.
Kan inte svara på varför detta system inte finns,troligen spelar inkassobolagen ett spel som do gjort de senaste 20 åren.
Inkassobolagen är ett skämt bluffar ljuger en hel del.
Är det gamla skulder eller nyare??
Är det relativt gamla så kan det kanske tom bli preskriberat om du tar fighten.
Citera
2017-04-27, 13:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia

Problemet är att om man haft strul med ekonomin (som jag tex hade i min ungdom, för 20 år sedan) så kan det vara svårt att få reda på.

Jag vet inte vilka inkassobolag jag har skulder hos eller hur mycket, jag vet att jag har mer skulder än vad som syns i kreditupplysningar eller dom fåtal jag fått brev om.

Det vore praktiskt om alla sådana uppgifter samlades tex hos KF även om dom inte gått så långt som till indrivning.

Tom hos KF är det en hel del strul att få en samlad uppgift om alla skulder, utan dom ligger som separata ärenden, med olika handläggare.
Citera
2017-04-27, 13:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du vet inte riktigt hur det fungerar ser jag.
Allt hade varit enklare om systemet fungerat ring 1 samtal och vips man får reda på allt.
Kan inte svara på varför detta system inte finns,troligen spelar inkassobolagen ett spel som do gjort de senaste 20 åren.
Inkassobolagen är ett skämt bluffar ljuger en hel del.
Är det gamla skulder eller nyare??
Är det relativt gamla så kan det kanske tom bli preskriberat om du tar fighten.

En person med sund ekonomisk koll har för det första inte många olika krediter/lån och har naturligvis koll på till vem man är skyldig.

En person med dålig ekonomisk koll som tar lån till höger och vänster och dessutom kör huvudet i sanden kommer efter ett tag att ha svårt att veta till vem man är skyldig pengar (om man inte öppnar breven som anger att inkassobolag X har tagit över fordran från Y). Att det då inte finns en tjänst som gör att du får reda på alla dina skulder är tyvärr denna persons minsta problem.
Citera
2017-04-27, 13:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Normala människor vet vilka de är skyldiga pengar. Ska företag rapportera in varje kreditköp, utestående hyresfordran, förbrukad el, vatten m.m till en central databas, för att folk utan koll ska kunna se vad de är skyldiga..?

Tror Dukater syftar på vad som i vardagstal kallas "skulder" dvs obetalda fakturor som förfallit och skickats vidare till inkassobolag.
Citera
2017-04-27, 13:57
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En person med sund ekonomisk koll har för det första inte många olika krediter/lån och har naturligvis koll på till vem man är skyldig.

En person med dålig ekonomisk koll som tar lån till höger och vänster och dessutom kör huvudet i sanden kommer efter ett tag att ha svårt att veta till vem man är skyldig pengar (om man inte öppnar breven som anger att inkassobolag X har tagit över fordran från Y). Att det då inte finns en tjänst som gör att du får reda på alla dina skulder är tyvärr denna persons minsta problem.
Måste nog klarlägga lite info för dig så du kanske fattar galoppen mer.
Sunt och normalt folk har koll på sina skulder JA.
Har man hamnat i trubbel med myndigheter inkassobolag skitit i det mesta så lär man ha stora
problem med att hitta alla sina skulder.
Jag förutsätter att TS har massa skulder och ingen koll
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in