Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-07-20, 21:05
  #1
Medlem
gaihs avatar
När man läser på www.trasdockan.com är det svårt för mig att avgöra vilket som är värst. Psykisk/fysisk smärta. Vad tycker ni är värst?

Psykisk smärta kan leda till fysisk, t ex att man skär sig på handlederna osv.
Citera
2003-07-20, 23:25
  #2
Medlem
Ingenting man gemför direkt, det är två helt olika ting.
Men om jag var tvungen att välja ngn av dessa 'smärtor', speciellt efter att ha läst på trasdockan, så skulle jag välja fysisk smärta.
Men mår man tillräckligt dåligt fysiskt eller psykiskt, spelar ingen roll vilket, så väljer man nog att ta sitt liv oavsett vilken typ av smärta de är.
Vi säger att du får dina ben och armar bortsprängda av en granat, i just det ögonblicket tror jag inte du vill leva, inte heller om hela din familj dör.
ajja, går inte att gemföra..
Citera
2003-07-25, 01:25
  #3
Medlem
Re: Vilket är värst?

Citat:
Ursprungligen postat av gaih
När man läser på www.trasdockan.com är det svårt för mig att avgöra vilket som är värst. Psykisk/fysisk smärta. Vad tycker ni är värst?

Psykisk smärta kan leda till fysisk, t ex att man skär sig på handlederna osv.

Troligtvis så skar hon sig för att för att slippa den psykiska smärtan för en stund. Så den psykiska smärtan är nog den värsta.
Citera
2003-08-03, 19:33
  #4
Medlem
hbws avatar
I slutändan så är den fysiska och psykiska smärtan samma sak. Signaler säger till hjärnan att utstråla smärta på en viss punkt. Därför kan en persons psykiska smärta (som inte syns på utsidan) vara precis lika verklig för den som någon annans fysiska.
Citera
2003-08-05, 16:59
  #5
Medlem
Det beror väl på vilken som är mest långvarig.
Citera
2003-09-01, 22:19
  #6
Awaiting Email Confirmation
ViciousMes avatar
Jag tycker helt klart att den psykiska smärtan är värst. Den sitter oftast i längre, även när den egentligen gått över. Rädslan för att den ska komma tillbaks kan i sig vara oerhört jobbig.
Och som de säger, fysisk smärta lindrar faktiskt den psykiska. Det är därför många som mår dåligt psykiskt anses som självdestruktiva. Det kan också vara så att om de inser att de inte kan styra över sina känslor eller sitt psyke så kan de iallafall styra vad de gör med sin egen kropp.
Citera
2003-09-01, 22:29
  #7
Banned
nuxvomicas avatar
Tyckte synd om Trasdockan -gillar inte Viscious Mes avatar... :mad:
Citera
2003-09-02, 00:17
  #8
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaih
När man läser på www.trasdockan.com är det svårt för mig att avgöra vilket som är värst. Psykisk/fysisk smärta. Vad tycker ni är värst?

Psykisk smärta kan leda till fysisk, t ex att man skär sig på handlederna osv.

Fysisk smärta kan nog leda till psykisk också
Men visst är psykisk smärta värre än fysisk, det fysiska känner man
oftast till källan till, och man vet hur den kan avlägsnas eller att det
finns bot. Visst finns det likväl bot för psykisk smärta, men den smärtan
bottnar väl oftast i större omständigheter och sådant som har hänt
eller sådant som man står inför, jobbiga problem etc. som är svåröverstigliga
eller som 'det är för sent att göra något åt'.

.. själv har jag på sista tiden alltmer glidit in i en hygglig livsfilosofi:
"du lever bara en gång, ye d00d rock 'n roll instead - baybe" eller något
sådant, det gäller att justera sina värderingar och sin vardag etc. tills
den passar en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback