2017-04-26, 20:10
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Jag håller på att se över min banksituation och undrar vad ni flashbackare har gjort för att optimera ert bankliv?

Jag har för tillfället ett konto på Nordea med tillhörande VISA-kort och ett ISK på Avanza för långsiktigt sparande. Avanza kommer jag givetvis ha kvar. Nordeakontot har jag i princip bara av lathet och för att jag haft det hela livet. Detta kan knappast vara optimalt, så nu letar jag efter alternativ som passar mina syften.

Jag reser väldigt mycket (är utomlands 6+ månader om året) så det jag letar efter är främst ett kort med låga avgifter och bra växelkurs för uttag och betalningar utomlands. Det verkar som att Forex är det billigaste kortet jag hittat för detta. De verkar åtminstone ha lägst valutapåslag. Jag är dock aktsam mot att de kan ha dolda avgifter i form av en högre spread. Hur funkar det här, är Forex verkligen det bästa kortet utomlands? Om inte, vilket kort ska man välja?

I vilket fall som helst så saknar Forex även viktiga funktioner. Framförallt så skulle jag behöva mobilt BankID, swish och efaktura/autogiro så jag skulle behöva komplettera mitt billiga kort utomlands med någon annan bank. Vad har ni för rekommendationer här?

Vad har ni för övriga tips och knep för att få allt så billigt som möjligt?
Citera
2017-04-26, 20:24
Medlem
Om du befinner dig utomlands så mycket skaffa dig utländsk bank, nu vet jag inte vilka länder eller valutor du betalar i.

Men om du använder EUR / USD / GBP finns det banker som kan ge dig kort i alla dom valutor.

Sedan kan du använda exempelvis transferwise eller liknande företag för överföra från SEK till utländska banken för få bästa kurs. Dock SEK-EUR brukar bankerna normalt ha bra kurs på oavsett.

Sedan handlar det hur mycket pengar du spenderar utomlands hur mycket som är värt för dig, dom stora internationella bankerna som Citibank och HSBC om man är premium kund (Krävs balans motsvarande 100-200kUSD) kan erbjuda kort och konton i flesta länder. Även konton och kort i lokala valutor även i Afrika.

Men om du rör dig mest i Afrika skulle jag rekommendera bygga bankrelation med Standard Bank.
Citera
2017-04-26, 21:06
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Vad har ni för övriga tips och knep för att få allt så billigt som möjligt?
När du reser utomlands så är kortet hos Santander bättre än forex som varken har valutaväxlingspåslag, årsavgift eller uttagsavgift.
Säg upp ditt kort och möjlighet att betala räkningar hos Nordea så slipper du årsavgifter men har ändå kvar bankid och swish.
Skaffa forex också och betala räkningar där istället utan årsavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in