2025-06-26, 08:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Jag personligen har länge varit kritisk till den gröna omställningen. Men du verkar ha en patologisk önskan om att allt ska gå åt helvete. Jag hade gärna sett att någon bevisat att jag hade fel. Men du verkar bli lycklig av att människor blir fattiga.
Nåväl, alla är vi olika.

Jag blir lycklig av att min analys att detta skulle misslyckas var riktig, jag blir olyvklig av att inte fler lyssnade på kritikerna.

Det var inte pengabrist som sänkte Northvolt det var dålig ledning.

Carlsson och Mix hade som överordnat mål att forcera en börsnotering av Northvolt för att berika sig själva, resten var av underordnad betydelse, det var därför det misslyckades.
Citera
2025-06-26, 08:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det finns inga nya ägare ännu och inget talar för att de som köper konkursboet kommer tillverka några batterier i Skellefteå.

Nej, vad jag förstår så finns det tre intressenter som just nu är och budar på bolaget men ingen utan insyn vet vilka delar eller om det är med eller utan maskiner och vad tanken att man ska tillverka i lokalerna i framtiden.

ABB har nyligen satt spaden i backen för sitt nya robotcenter, hade det inte varit både enklare, billigare och smidigare att köpa Northvolt Labs utan inventarier?
Klart de inte hade fått exakt den byggnad de nu får som kommer vara perfekt för deras tankar och idéer men de hade säkerligen kommit billigare undan och haft en färdig byggnad mycket snabbare. Flytten hade blivit ungefär lika lång.
Citera
2025-06-26, 08:41
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bygget i skellefteå räknar med att snön på taket inte behöver skottas då restvärmen från fabriken ska smälta bort den.
Hoppas verkligen att de nya ägarna hinner få igång produktionen till nästa vinter, annars är risken överhängande att någon del av fabriken kommer rasa om man nu inte anställer 10 snöskottare som är redo.

Det blir nog skattebetalare som tar notan för sanering/snöskottning osv. i slutändan.
Det brukar oftast sluta så i sosse Sverige, får väl hoppas jag har fel den här gången.
Citera
2025-06-26, 08:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det blir nog skattebetalare som tar notan för sanering/snöskottning osv. i slutändan.
Det brukar oftast sluta så i sosse Sverige, får väl hoppas jag har fel den här gången.

Blir inte förvånad om du har rätt.
Jag har en granne som valde att börja på Northvolt och jag sa redan då att jag själv inte skulle sätta min fot där för jag trodde varken på företaget och mycket annat.
Jag har varit på Norhvolt Labs på besök i andra ärenden och det räckte för mig att förstå att det skulle bli svårt att få allt att funka.
Citera
2025-06-26, 09:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Blir inte förvånad om du har rätt.
Jag har en granne som valde att börja på Northvolt och jag sa redan då att jag själv inte skulle sätta min fot där för jag trodde varken på företaget och mycket annat.
Jag har varit på Norhvolt Labs på besök i andra ärenden och det räckte för mig att förstå att det skulle bli svårt att få allt att funka.

Ja det har ju kommit fram nu att Carlsson & Co fick varning efter varning men gav intryck av att inte förstå hur illa det var, eller så förstod de mycket väl men hoppades hinna börsintroducera båten innan den sjönk.
Citera
2025-06-26, 09:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja det har ju kommit fram nu att Carlsson & Co fick varning efter varning men gav intryck av att inte förstå hur illa det var, eller så förstod de mycket väl men hoppades hinna börsintroducera båten innan den sjönk.

De kan fan inte ha varit helt blinda och visste nog jävligt väl vad de gjorde och hur de skulle gå men de drabbar absolut inte folket på toppen om han nu inte blir dömd för dödsfallet som skedde på fabriken.

Trist ändå då många nu blir drabbade både med arbete och pensioner som rasat.
Citera
2025-06-26, 09:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
De kan fan inte ha varit helt blinda och visste nog jävligt väl vad de gjorde och hur de skulle gå men de drabbar absolut inte folket på toppen om han nu inte blir dömd för dödsfallet som skedde på fabriken.

Trist ändå då många nu blir drabbade både med arbete och pensioner som rasat.

Ja medans Carlsson drog iväg med 200 frasiga miljoner.
Citera
2025-06-26, 09:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja medans Carlsson drog iväg med 200 frasiga miljoner.

Japp, han kommer kunna leva gott resten av sitt liv.
Citera
2025-06-26, 09:40
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leafgrove
Absolut är det så! Men de fråntar dom inte att de skulle spruta ut batterier. Dom kan sin grej när det gäller batterier. Synd bara att dom inte är så sugna på dela med sig av information.

I det här fallet verkar det ju varit precis tvärtom, kineserna försökte hjälpa till, men Svenskarna visste såklart bättre och skulle istället göra det på sitt egna överlägsna, oprövade sätt som inte fungerade. Hybris i sitt esse!

Citat:
An engineer who toured Northvolt’s workshop recounted one glaring example: during the slitting process, Northvolt insisted on a precision parameter of 0.1 millimeters, despite the fact that slitting machines are physically limited to achieving 0.5 mm at best.

Nevertheless, Northvolt remained adamant that its unrealistic requirement would yield superior results and demanded that the equipment be upgraded accordingly. When the machines inevitably failed to meet these demands, the consequence was catastrophic: an overwhelming volume of defective batteries. “80% of the batteries produced were scrap, but they kept manufacturing anyway,” the engineer said.

Northvolt refused to revise its requirements
, operating under the belief that European manufacturers could inherently achieve better results.

This mindset proved to be the root of Northvolt’s troubles. Instead of adopting proven solutions, the company attempted to innovate its manufacturing processes—despite its lack of experience.

https://kr-asia.com/northvolts-fall-...tery-ambitions
Senast redigerad av doncroce 2025-06-26 kl. 09:48.
Citera
2025-06-26, 10:00
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Japp, han kommer kunna leva gott resten av sitt liv.

Fick han inte pris av Kungen också?
Sverige med sin kultur av ansvarsfrihet, naivitet, konsensus och korruption, måste vara en av världens bästa länder att göra scams som Northvolt i.
Citera
2025-06-26, 10:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Fick han inte pris av Kungen också?
Sverige med sin kultur av ansvarsfrihet, naivitet, konsensus och korruption, måste vara en av världens bästa länder att göra scams som Northvolt i.

Jo Carlsson tog emot priset iförd frack.
Det faktum att han hade svart fluga till fracken fivk alla larmklockor att ljuda på en gång.

Bara den lilla detaljen räckte för att man skulle förstå att han aldrig skulle lyckas med Northvolt.
Citera
2025-06-26, 10:47
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Jag personligen har länge varit kritisk till den gröna omställningen. Men du verkar ha en patologisk önskan om att allt ska gå åt helvete. Jag hade gärna sett att någon bevisat att jag hade fel. Men du verkar bli lycklig av att människor blir fattiga.
Nåväl, alla är vi olika.
Men syftet med den gröna omställningen ÄR ju att alla ska bli fattiga utom en liten elit som ska hyra hela Venedig för ett bröllop.

Vi andra ska ju inte resa, åka bil och konsumera, det är väl det som är själva vitsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in