Citat:
Jo, jag är medveten om detta. Jag anser att utlänningsnämnden borde återinföras (det vill säga att migrationsdomstolarna borde läggas ner) och att SIDA borde stängas ner på samma sätt som Trump gjorde med USAID. Jag inser att komplexen som existerar skulle streta emot och göra det svårt politiskt om man försökte sig på detta, så under tiden så får jag glädja mig åt Northvolts undergång.
Ungefär så. Tyvärr är det enormt svårt att bli av med. Migrationspolitiska komplexet finns fortfarande kvar. Ett annat är SIDA-systemet som i alla fall tidigare spenderat 1% av BNP på så kallat bistånd och som sysselsatt tusentals svenskar med diffusa jobb.
Skillnaden med miljöprojekten är att de är rätt så konkreta (fånga koldioxid för 30 milajrder kr i första skedet, litiumbatterier, vätgas, massiva vindkraftsparker etc) så borde vara lättare att stoppa. Många av de andra public-private partnership parasitismverksamheterna är svårare att komma åt. T ex alla jurister som tjänat miljonbelopp på migrationen i en multitud av separata asylansökningar.
Skillnaden med miljöprojekten är att de är rätt så konkreta (fånga koldioxid för 30 milajrder kr i första skedet, litiumbatterier, vätgas, massiva vindkraftsparker etc) så borde vara lättare att stoppa. Många av de andra public-private partnership parasitismverksamheterna är svårare att komma åt. T ex alla jurister som tjänat miljonbelopp på migrationen i en multitud av separata asylansökningar.
Klimatet är den nya invandringen, och precis som du säger så är klimatet mer konkret. Det ligger trots allt ett korn av sanning i klimatfrågan till skillnad från den uppenbara lögnen om att vi tjänar på invandringen. Jag säger inte att jag håller med om klimatdårarnas slutsatser, men det är trots allt ganska enkelt att påvisa att koldioxid är en växthusgas.
Att Northvolt kraschade är tveklöst den gladaste nyheten under det senaste året. I backspegeln så kommer vi kanske att säga att det var tur att klimatdårarna drabbades av en sådan hybris och satsade så mycket prestige på ett fåtal jätteprojekt, och kanske även att det var tur att just Northvolt kom först av de så kallade megaprojekten. Hybrit och Stegra är med sina enorma krav på el trots allt dummare och mer skadliga för samhället än Northvolt. Visst blev Northvolt en enorm förlust, men vi får inte glömma att tankarna på storskalig industri- och regionalpolitik förhoppningsvis får sig en knäck för lång tid framöver. Vill det sig riktigt väl så kanske även Sveriges galna kultur med att att alltid vilja vara bäst i klassen kan få sig en knäck.
Det jag ser fram emot i närtid är att de allra mest fanatiska förespråkarna av Northvolt förlorar hoppet. Tänk personer som Lorents Burman. Om vi ska tro konkursförvaltaren så är det ca en vecka kvar till att siste man släcker lyset, låser dörren, och lämnar området. Det kanske är naivt att tro att det kommer att få personer som Burman att förlora hoppet, men man kan ju alltid hoppas.
Senast redigerad av Gynekologstol 2025-06-22 kl. 12:53.
Senast redigerad av Gynekologstol 2025-06-22 kl. 12:53.