2024-10-13, 02:33
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju den anställde som påstår det. Jag ifrågasätter.

Jag är som sagt skeptisk.

Avsiktsförklaringar och order är två olika saker. Du använder ju själv beställning så någon sorts order var det ju. Den föll på att Northvolt inte kunde leverera.

I läromedel för affärskunskap brukar det lyftas fram följande ordning när man ska lyckas: 1. Bra marknadsföring, 2. Funderande leverans- och distributionskanaler och 3. Produkten.

Jag hävdar att det är fel. Det viktigaste är produkten sedan att den kan levereras och slutligen en marknadsföring som gör produkten känd. Att tro att man kan marknadsföra en undermålig produkt och bristfällig leveransförmåga är korkat. Northvolt är ett lysande exempel på det. De har fått extremt mycket marknadsföring till skänks, men inte lyckats ta fram en produkt att leverera. BMW drog tillbaka sin order för att Northvolt inte kunde leverera. Frågan är om de varit nöjda med produkten om Northvolt hade kunnat leverera?

Vem köper BMW sina batterier av i stället för Northvolt då?
Citera
2024-10-13, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Vem köper BMW sina batterier av i stället för Northvolt då?

"According to this, BMW uses cells from the Korean manufacturer Samsung SDI in most models; only a few cars receive batteries from the Chinese manufacturer CATL.

We do not know whether this also applies to the models offered in Germany. However"

https://uk.motor1.com/news/730488/wb...rs-after-fire/

"BMW awards a global battery order totaling about 160 GWh to three Chinese battery manufacturers: SVOLT, CATL and EVE Energy.

SVOLT will provide nearly 90 GWh of batteries for BMW in Europe, while CATL and EVE Energy will share the remaining 70-GWh order in China. With an estimated cost of $100 per kWh, this order is valued at about $16 billion.

Apart From Tesla-Style Battery Cells

BMW previously has collaborated with CATL and EVE Energy on large cylindrical Tesla-style cells. However, the recent additional order of nearly 70 GWh for these two companies includes battery formats beyond the cylindrical type.

While BMW initially chose prismatic batteries on its BEVs, it has increasingly shifted toward cylindrical batteries, becoming a strong advocate for their use in future vehicles. In April 2022, BMW introduced its next-generation cylindrical batteries, called Gen6 Batteries. These high-voltage batteries will be integrated into BMW’s Neue Klasse platform from 2025 onwards and will be manufactured in Hungary. In China, however, both EV manufacturers and battery makers prefer prismatic batteries. This preference is due mainly to the dominance of LFP batteries by China, which are better suited for rigid casing. Therefore, battery manufacturers such as BYD FinDreams, CATL and CALB primarily focus on prismatic batteries.

The batteries procured from SVOLT for this BMW order also will be prismatic. SVOLT’s CEO, Hongxin Yang, recently revealed the company already has been supplying BMW’s battery-electric Mini with high-energy-density prismatic cells, featuring nickel-rich cathodes and silicon-based anodes, since September.

BMW’s order of nearly 70 GWh for CATL and EVE Energy also includes batteries beyond the cylindrical type. Other OEMs such as Hyundai, General Motors, Volkswagen and Ford also are showing interest in LFP batteries and may lean towards prismatic cells. The competition between cylindrical and prismatic battery cell technologies is expected to continue.

https://wardsintelligence.informa.co...ng-intertwined
Citera
2024-10-13, 08:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Håller inte alls med.

https://www.domstol.se/amnen/skulder...ekonstruktion/

Tycker du NV har en livskraftig verksamhet?
Man räknar hur livskraften ser ut efter de nedskärningar och ändringar som rekonstruktionen medför. Det räcker med att det finns ett antal aktiva kundkontrakt kvar och en kapacitet att leverera på dessa med lönsamhet för att anses ha livskraft. Domstolen kommer att ge NV benefit of the doubt.
Citera
2024-10-13, 08:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Låter snarast som om du vill snacka upp Northvolt. Speciellt beträffande sista meningen.

För batterier till personbilar där den senaste tekniken och vikt sannolikt är viktigare än för personbilar så tvivlar jag på att Northvolt kan lyckas. Där tror jag att befintliga batteritillverkare med utvecklingsavdelningar på runt 20 000 pers har bättre förutsättningar.

Frågan är om det kan finnas en nisch för batterier av god kvalitet för lastbilar där kraven kanske mer går ut på kvalitet än vikt. Men att batterierna kan laddas snabbt är nog viktigt.

Mja, min gissning är nog att tekniknivån aldrig kan bli Northvolts konkurrensfördel. Den styrka man möjligen skulle kunna ha haft är vill billig el. Annars blir det nog produktion på kontinenten. Då slipper man en del transportkostnader och logistikrisker p g a avstånden. Lönerna är också lägre i Östeuropa och Sydeuropa.

När det gäller verkstadsutrustningen för batteritillverkningen så noterar jag att tyskarna traditionellt varit starka på sådant. Om EU (i likhet med hur USA nu verkar göra) subventionerat teknikuppbyggande i Tyskland med start för typ 15 år sedan när Tesla var ungt och det stod klart att man inte skulle klara EU:s framtida utsläppsmål för bilar utan elektrifiering så hade kanske Europa-området legat tekniskt mindre risigt till. Företag i Europa drivs idag inte på grundval av långtidsplanering på typ 20 års sikt. För att styra verksamhet på så lång sikt krävs nog att man lockar med subventioner. EU vill dock inte subventionera nettobidragsländer som Tyskland och Sverige. De skall i stället sugas ut till max. Samtidigt hade väl Tyskland varit enda landet där man eventuellt skulle ha kunnat skapa ett teknikkluster för produktionsutrustning för batteriteknik. Sverige skall också sugas ut. Därför skall Spanien få subventionera en etablering av den kinesiska batteritillverkaren CATL i Spanien, som tidigare nämnts i denna tråd, med hjälp av Corona-fonden som Sverige bidragit med pengar till men inte får bidrag från. Sverige skall också göra sig av med sin enda komparativa fördel man hittills haft när det gäller den tunga industrin, alltså den billiga elen i Norrland.

Noterar att Asea, som var Sveriges stora elkraftföretag, nu är en del av schweiziska ABB. Svenska Asea och svenska Stal-Laval byggde i slutet av 60-talet Sveriges första större kärnkraftsreaktor i lilla Oskarshamn (ett projekt man tydligen lyckades ro iland till skillnad från Northvolt trots utländska teknikleverantörer och utländsk personal). Det låg ungefär 20 års teknikutveckling bakom det här. Aseas kärnkraftsdel som låg i Västerås är numera igenbommad. Sverige är teknikmässigt och levnadsstandardsmässigt ett land på väg utför jämfört med andra länder. År 1970 hade Sverige lika hög BNP per capita som Schweiz. Idag har Sverige 56 % av Schweiz BNP (GDP) per capita:

https://countryeconomy.com/countries...erland?sc=XE34

En realistisk ambitionsnivå för en batterifabrik i Skellefteå hade antagligen varit att utnyttja den enda komparativa fördel man realistiskt skulle kunna ha, alltså de historiskt låga elpriserna p g a vattenkraften och den begränsade överföringskapaciteten söderut och låta en extern part stå för tekniken, alltså något typ Panasonic i Teslas Gigafactory 1. Men den enda konkurrensfördelen verkar man nu vara på väg att avveckla. Därför tror jag inte att någon som satsar egna pengar kommer att vilja pumpa in egna pengar. Möjligen någon slags fonder som satsar andras pengar och där man inte får sparken om man bränner några miljarder på något "klimatsmart". Enda undantaget bland mer kommersiella investerare är väl kanske någon "amerikansk" riskkapital-aktör av rätt etnicitet med direktledning in till kanslihuset som i princip kan knalla upp till Ulf Kristersson och säga "nu gubbjävel vill vi ha billig el, bygg ut Vindelälven så fixar vi alla godkännanden från EU". Motsvarande skulle de väl säga till Magdalena ("jävla kärringjäval [..]"). (För SD:s del ser jag en figur gråtande kasta sig ner på knä inför en sådan här figur.) Anledningen till att jag tvivlar på "amerikanskt" riskkapital är väl dock att det inte blev någon batterifabrik i Mo i Rana. När byggnaden stod klar så beslutade man i stället att lägga produktionen i USA. Så kan det nog bli med Northvolt också även om jag inte är så säker att man är så intresserad av att bjuda på tillverkningsutrustningen i Northvolts lokaler som tydligen inte skall tillhöra de allra bästa grejerna.
Jag snacka upp? WTF snackar du om, jag tog upp ett citat från den mycket initierade AMA-tråden på Reddit som tog upp en NEGATIV aspekt på NV, nämligen en dålig företagskultur som inspirerats av TSLA.

Dina övriga synpunkter är rimliga.
Senast redigerad av Enterprise 2024-10-13 kl. 08:29.
Citera
2024-10-13, 08:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Man räknar hur livskraften ser ut efter de nedskärningar och ändringar som rekonstruktionen medför. Det räcker med att det finns ett antal aktiva kundkontrakt kvar och en kapacitet att leverera på dessa med lönsamhet för att anses ha livskraft. Domstolen kommer att ge NV benefit of the doubt.

Fast man producerar ju nästan ingenting? Det är väl det som är själva kärnan i företaget?
Citera
2024-10-13, 08:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Fast man producerar ju nästan ingenting? Det är väl det som är själva kärnan i företaget?

Mycket bra sammanfattning av DN.

https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-...oende-av-kina/
Citera
2024-10-13, 08:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Kravet på livskraft är inte så högt ställt och tänker sig alltså hur bolaget ser ut efter genomgången rekonstruktion.
Jag tror snarare problemet är att övertyga investerare att gå in med pengar, än att få domstolen att gå med på att påbörja en rekonstruktionsprocess. Utan nya pengar blir det ingen rekonstruktion oavsett vad domstolen tycker.
Citera
2024-10-13, 09:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Mycket bra sammanfattning av DN.

https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-...oende-av-kina/
Du hänvisar till en låst artikel, Ge gärna mer om vad det står.
Citera
2024-10-13, 09:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du hänvisar till en låst artikel, Ge gärna mer om vad det står.
Artikeln är faktisk inte låst, ännu.
Det är en historisk tillbackablick över vad som gått snett.
Citera
2024-10-13, 09:18
Medlem
daljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Du glömde den indiska varianten på engelska
Du menar bobs and vagene?

Användaren på Reddit skriver inte det rakt ut, men jag tror att vi kan utgå från att språkförbristningar och kulturkrockar har varit en del av problemen på Northvolt.
Citera
2024-10-13, 09:36
Medlem
Kalle81s avatar
Det senaste jag hört nu är att den militära industrin är intresserad av Northvolt för att använda lokaler och kompetens.

Batteritillverkningen kan fortsätta, men de outnyttjade lokalerna ska användas till drönar och robottillverkning, och det är helt rätt arbetskraft man har till detta. Det kan också skapas en tillverkningslina för stridsfordon 90, vilket det varit ett stort behov av.

Min bedömning är att det är en bra tanke, då behovet av krigsmaterial nu är stort och det kan då få hjälpa till att finansiera batteritillverkningen i början, sedan när freden kommer om 4-5 år så sker en naturlig övergång till batterier.
Citera
2024-10-13, 10:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Om de nu säkrat 150 miljoner Euro, hur länge räcker då det med Notrhvolts burn rate?
Det är ungefär en miljard kvar när de akuta skulderna är betalda, så om en månad eller två så sitter de i skiten igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in