2024-09-23, 17:18
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Om det är tyska VW som förväntas hosta upp pengar så vill jag tipsa om att de är världens mest skuldtyngda företag.
https://middleeast-business.com/volk...92-billion-us/
Allt de gör är fel sedan 10 år, t.ex lånade de pengar och köpte hela Scania utan att kunna ta hem några vinster.

VW kommer att stänga fabriker i Tyskland. Det är första gången någonsin det händer. Beror på deras EV-katastrof.
https://www.euronews.com/business/20...7-year-history

VW är lite som MP. Om de satsar på något, t.ex "vi tror på EVs" så vet man bergsäkert att det blir tvärtom.

Dagens VW-börskurs är lägre än 2007.
https://finance.yahoo.com/quote/VOW3.DE/
Och snart får alla miljötalibaner som de vill när fabriker försvinner från väst och allt får handlas från Kina!
"Inga bilar på våra gator"

Kommer också bli en intressant vinter med vårt nya betalningssystem för el...
Citera
2024-09-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Det här kommer alltså från företaget själva. Tror inte man kan dra en parallell med Northvolt då PTL går in med egna pengar och inte bidrag.
De är redan en etablerad leverantör till batteri tillverkare i Kina med 4 fabriker.

Men återstår att se då bygget inte kommit igång ännu...

"Torsbodabolagets vd, Christian Söderberg, bekräftar att Northvolt är en viktig kund för PTL men han ser ingen anledning till oro:

– Vi har ett nära samarbete och en tät dialog med PTL och ser inga direkta konsekvenser. Den gröna omställningen kommer att ske och i det fall vi inte ska köpa batterier från Kina eller USA är det fler batteritillverkare i Europa som kommer att behöva anodmaterial, säger Söderberg."

Finns redan i Tyskland och miljard stöd betalas redan ut! Miljöpartier har kontroll i Tyskland...
Citera
2024-09-23, 17:22
Medlem
idiamindadas avatar
Vilken otroligt platt intervju med vd Peter äh-äh Carlsson. Expert på att inte säga äh-äh någonting.
Citera
2024-09-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Finns redan i Tyskland och miljard stöd betalas redan ut! Miljöpartier har kontroll i Tyskland...

Ja, exakt. CATL är redan etablerade i Tyskland så de är förmodligen en tänkbar kund.
Citera
2024-09-23, 17:26
Medlem
Tuors avatar
Ännu ett bevis på att den "gröna omställningen" helt enkelt inte är möjlig.
Detta är en fullständig katastrof för alla miljömuppar

Northvolt är för fan deras juvel. Sveriges "stolthet" som ska motivera andra länder lol:

Skrattar så jag knappt får någon luft här.

Jag tycker synd om alla som blir av med jobbet. Det är absolut inte dessa jag skrattar åt.
Citera
2024-09-23, 17:26
Medlem
Det underligaste är väl att NV hade 400 anställda iStockholm?
Citera
2024-09-23, 17:33
Medlem
Hur går de andra fabrikerna?
Citera
2024-09-23, 17:33
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Min teori;
En kortfattad.
"Jag tror några politik kandidater försöker sabotera norrländska batteri fabrik för minska inflytande för framtida teknika inventioner.. "
Citera
2024-09-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ännu ett bevis på att den "gröna omställningen" helt enkelt inte är möjlig.
Detta är en fullständig katastrof för alla miljömuppar

Northvolt är för fan deras juvel. Sveriges "stolthet" som ska motivera andra länder lol:

Skrattar så jag knappt får någon luft här.

Jag tycker synd om alla som blir av med jobbet. Det är absolut inte dessa jag skrattar åt.

Redan för ett år sen var man det startup bolag i EU som tagit in mest pengar.

"Northvolt named most funded startup in Europe with €5.15B in funding"

"Swedish low-carbon battery maker Northvolt ranks first on the list of most-funded startups in Europe, with a total of €5.15 billion raised to date, Pitchbook reported."

https://www.techarenan.news/2023/02/...5b-in-funding/

Så ett stort bakslag för hela EU.
Senast redigerad av roddarn 2024-09-23 kl. 17:38.
Citera
Medlem
Twitterturkens avatar
Det är lugnt, sossarna kräver att alla importerade, nu arbetslösa, indier ska få PUT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ler-presstraff
Citera
Medlem
Quillianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Hur mycket skattepengar går snart åt helvete?
Hur mycket har dom fått av staten?

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nästan ingenting direkt från staten. Det är privata investerare, pensionsfonder i olika länder som står för lejonparten av pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Under en miljard. Det mesta är privata investeringar.

Möjligt att kommunerna där de startat upp har bidragit också.

Svaret är att vi skattebetalare kommer få ta en stor del av smällen.

"Lånen utgör en delfinansiering för att öka produktionskapaciteten vid Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Lånen som garanteras uppgår till totalt 1,5 miljarder USD och kommer att ställas ut av flera olika banker och kreditinstitut. Riksgäldens garanti täcker 80 procent av lånebeloppet och en avgift tas ut i linje med marknadsmässiga villkor. Lånen utgör en del av en större finansieringsrunda som bolaget genomför under 2024." Källa : Riksgälden.

Dessutom har jag läst påståenden om att 88 miljarder har satsats från offentliga medel, men har bara sett lite luddiga beskrivningar, som "från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter och EU".
Senast redigerad av Quilliana 2024-09-23 kl. 17:38.
Citera
2024-09-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Haha man tror att investerare borde anat att stora investeringar som kräver mycket kunskap och snabb upprättningstid inte alls kommer funka, i och med att 80-90% av alla stora projekt har misslyckats i Sverige och det har tagit 20 jävla år för att ens bygga en bro på Slussen, som fortfarande inte är klar och där man tom bogserade stora delen av arbetet från Kina.

Glöm inte öresundsbron dom miljöpartiet ocv centern skulle stoppa till varje pris. Den bron skulle ju förstöra hela östersjön enligt deras logik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in