2024-09-10, 15:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det fanns hela tiden sådana som jag som förstod att det aldrig skulle komma något gott ur detta.

Jag förstod det men inte för att jag är någon expert batterier eller elbilar. Jag förstod det eftersom jag genom åren lärt mig att förstå människor och hur de fungerar.

Du är inte ensam.

Storskaliga projekt med statliga bidragspengar ska man hålla sig ifrån.

Sju städer är nu glada att skiten inte hamnade på deras bakgård.
Citera
2024-09-10, 15:49
Medlem
Har någon av er följt bostadsmarknaden i Skellefteå senaste tiden? Min amatörmässiga analys har varit att bostäderna på senare år legat nästan i nivå med storstäderna, och jävligt mycket högre än i övriga Norrland.

Men nu när det till och med varslas anställda och vi har inte ens börjat se början av varselvågen så måste ju bostadspriserna fullständigt rasa i Skellefteå, vars ekonomi bör vara bland dom sämsta i hela Sverige med tanke på investeringarna som gjorts i kommunen?
Citera
2024-09-10, 15:52
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Så har Northvolt fått 88 miljarder av skattebetalare

Northvolt har fått 88 miljarder kronor i bidrag från skattebetalare i olika länder, enligt en granskning som DI har gjort. Ändå går eventuella vinster helt till de privata ägarna. Grundaren Peter Carlsson har enligt DI inte satsat några pengar sedan bolagets aktiekapital utökades med fem miljoner kronor, men sålt aktier för 200 miljoner kronor.

Batteritillverkaren Northvolt är en av de största nysatsningarna på svensk industri genom tiderna. Enligt en granskning i Dagens Industri har bolaget totalt tagit in 214 miljarder kronor i olika investeringar och finansiering. Skattebetalare i olika länder står för 88 miljarder kronor i olika bidrag. Sverige har dock gett relativt små stöd jämfört med Kanada och Tyskland som står för det mesta. Dessutom har Northvolt fått stora statliga lånegarantier. I januari garanterade svenska skattebetalare ett lån på 51 miljarder via Riksgälden.
https://carup.se/sa-har-northvolt-fa...kattebetalare/

Grattis, alla skattebetalare, som lurats att tro att det är skola, vård och omsorg era surt förvärvade skatteslantar går till.
Citera
2024-09-10, 15:59
Medlem
Citat:
Källor uppger för Dagens Industri att Northvolts finansiella situation har försämrats betydligt den senaste tiden och att pengarna snart är slut. Samtidigt bedöms Northvolts möjligheter till ny finansiering som små.

– Jag blir inte förvånad om de går i konkurs inom ett halvår, säger forskaren Christian Sandström vid högskolan i Jönköping till Dagens Nyheter.

Helt vansinnigt risktagande med våra skattemedel. Ansvariga politiker som har beslutat om lånegarantier borde åtalas.
Citera
2024-09-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Jag försökte förklara så att även en imbecill förstår att det är en i princip omöjlig ekvation som inte mera pengar kan lösa. Förstår inte hur du kunde missa det. Är du politiker?
Du börjar med: Du missar …

Jag tycker att jag var tydlig med att jag inte tror att det går att få lönsamhet i NV.
Så jag förstår inte vad det är du menar att jag missar.
Citera
2024-09-10, 16:10
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
https://carup.se/sa-har-northvolt-fa...kattebetalare/

Grattis, alla skattebetalare, som lurats att tro att det är skola, vård och omsorg era surt förvärvade skatteslantar går till.

Det är så hiskeliga summor att det är svårt att greppa. 200 miljarder är ju nästan 5% av Sveriges BNP, och vi har ännu inte en fabrik som producerar något.
Citera
2024-09-10, 16:12
Medlem
0wes avatar
Man vill ju säkra produktionen uppe i Skellefteå, så vilka smärtsamma åtgärder kommer att drabba enheterna i Västerås och Stockholm?
Citera
2024-09-10, 16:25
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0we
Man vill ju säkra produktionen uppe i Skellefteå, så vilka smärtsamma åtgärder kommer att drabba enheterna i Västerås och Stockholm?

Vad kul att man äntligen vill börja fokusera på det som är det viktiga, Såhär 200 miljarder senare
Citera
2024-09-10, 16:27
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det är så hiskeliga summor att det är svårt att greppa. 200 miljarder är ju nästan 5% av Sveriges BNP, och vi har ännu inte en fabrik som producerar något.
Fast det var säkert bra för miljön att bygga en massa nya fabriksanläggningar, bostäder och infrastruktur av stål och betong som dieseldrivna gruv- och transportfordon grävt upp och transporterat till Skellefteå, dit man även flugit in nyrekryterad personal från hela världen i koldioxidsprutande flygplan, så att man kan producera "miljövänliga" batterier fullproppade med sällsynta jordartsmetaller som man grävt upp i gruvor på diverse kontinenter och fraktat till Skellefteå på diseldrivna fartyg kors och tvärs över hela jordklotet
Citera
2024-09-10, 17:21
Medlem
Hor-Ullas avatar
Mer skrämmande läsning:

https://www.dn.se/ekonomi/stor-oro-i...hvolts-besked/
Citat:
Enligt ursprungsplanen skulle Northvolt tillverka batterier i Skellefteå motsvarande 16 gigawattimmar 2023, men kommer nu bara upp till en gigawattimme vid årets slut. De stora problemen att skala upp produktionen är en huvudanledning till penningbristen i dag.

Det är så långt ifrån målet att det nästan är en bedrift

Anläggningen i Skellefteå har hittills kostat nästan 90 miljarder och man är endast uppe i en kapacitet på ca 7-8% av vad man hade som målsättning.

Hur många batteriet motsvarar 1 gigawattimme?
Senast redigerad av Hor-Ulla 2024-09-10 kl. 17:29.
Citera
2024-09-10, 17:35
Medlem
storpotatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Mer skrämmande läsning:

https://www.dn.se/ekonomi/stor-oro-i...hvolts-besked/

Det är så långt ifrån målet att det nästan är en bedrift

Anläggningen i Skellefteå har hittills kostat nästan 90 miljarder och man är endast uppe i en kapacitet på ca 7-8% av vad man hade som målsättning.

Hur många batteriet motsvarar 1 gigawattimme?
Hade som målsättning för ett år sedan ja.
Citera
2024-09-10, 17:44
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Har någon av er följt bostadsmarknaden i Skellefteå senaste tiden? Min amatörmässiga analys har varit att bostäderna på senare år legat nästan i nivå med storstäderna, och jävligt mycket högre än i övriga Norrland.

Men nu när det till och med varslas anställda och vi har inte ens börjat se början av varselvågen så måste ju bostadspriserna fullständigt rasa i Skellefteå, vars ekonomi bör vara bland dom sämsta i hela Sverige med tanke på investeringarna som gjorts i kommunen?

Skellefteå priserna är knappast högre än andra städer i Norrland. Luleå å umeå är 10-20% dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in