Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-27, 19:30
  #25
Avstängd
Plaguetongues avatar
slipa bort ramnummer och ta av plåtarna och sänk den i en sjö
Citera
2017-04-27, 19:32
  #26
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Fast lite så är det väl redan, många skrotar tar emot bilen gratis om man kommer dit med den och tar betalt om de ska hämta den.
Sedan finns det en del företag som hämtar gratis också.
Här kan man kolla för att se vad som gäller på orten där man bor.
https://www.skrotabilen.se/

Sen verkar det som om många tror att bilskrotarna är någon slags kommunal grej eller någon slags förening där folk jobbar gratis, de måste ju som alla andra företag ta betalt för sina tjänster för att gå runt. Men naturligtvis så går an vidare till nästa skrot om de tar ockerpriser, det har ju dessutom blivit lättare att göra det iomed bildelsbasen osv än det var förr då man kanske bara hade två skrotar i sin närhet.

INGA TRÄFFAR.
VI KAN FÖR NÄRVARANDE INTE HÄMTA DIN BIL.
ORSAK KAN VARA ATT SKROTABILEN.SE ÄNNU INTE HAR NÅGON SOM HÄMTAR BILAR I DITT OMRÅDE.

Men det visste jag redan. Finns ingen som pysslar med detta i Norrland. Jag bor i en relativt stor stad och där finns det två skrotar, en auktoriserad och en icke auktoriserad. Har du plockat bort antennen så tar dom 500,- för att ta emot bilen på den auktoriserade skroten och har du fler hjul än de som sitter på bilen så tar dom 50,-/st för detta. På den andra kostar det alltid 500,- men då får den se ut hur som helst och du kan ha hela bilen fylld med hjul.

Självklart är skrotarna ett vinstdrivande företag men även kommunen har ett finger med i spelet då det mer eller mindre ska finnas en auktoriserad bilskrot i de större kommunerna. Detta för att kunna uppfylla miljökraven, det går ju inte att lämpa över hela ansvaret på bilägarna om det helt saknas skrotar. Sen är det en svår ekvation varför det inte ska gå att få en skrot att gå runt om man får all råvara gratis, det kommer även in objekt från försäkringsbolag där bilarna är relativt nya där det garanterat finns prylar som går att avyttra. De flesta som jobbar där är inte svenskspråkiga och troligen bidragsgivare och någon ordning att tala om är det definitivt inte. Jag har alltså inga problem med att man inte får betalt för en skrotbil utan jag stör mig på att man måste hosta upp 500,- så fort den minsta lilla detalj saknas.

Skillnaden mellan skrotarna är gigantisk när det gäller prissättning. På den icke auktoriserade kostar det mesta 20-100,- medan den auktoriserade konsekvent försöker ta nypriset genom två. Försökte köpa en kupéfläkt av dem som kostade ca 450,- ny i Tyskland och jag bjöd dem 300,- för en begagnad men dom skulle minsann ha 500,-. Då beställde jag en från en tysk bilskrot och betalade 220,- inklusive frakt.

När man ska köpa saker konkurrerar skrotarna genom bildelsbasen på samma villkor (även om jag tycker att fraktpriserna kan vara helt åt h-e ibland) men när det gäller inlämning av skrotbilar gäller av naturliga skäl inte samma sak, man fraktar inte runt en bil bara för att grannkommunen har en skrot med bättre villkor.
Citera
2017-04-27, 22:58
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Skillnaden mellan skrotarna är gigantisk när det gäller prissättning. På den icke auktoriserade kostar det mesta 20-100,- medan den auktoriserade konsekvent försöker ta nypriset genom två. Försökte köpa en kupéfläkt av dem som kostade ca 450,- ny i Tyskland och jag bjöd dem 300,- för en begagnad men dom skulle minsann ha 500,-. Då beställde jag en från en tysk bilskrot och betalade 220,- inklusive frakt.

Haha, upptäckte också detta när jag skulle köpa en torkarmotor bak till min A4 så billigt som möjligt. Skrotarna i Sverige ville ha mer betalt för en beggad som gått 35000 mil än vad en ny kostade på eBay. Köpte en helt ny på tyska eBay, funkar klockrent.

Helt ny torkararm + nytt torkarblad komplett från eBay (Kina) = 72 kr inkl. frakt. Bara bladet kostar hos MECA över 100 spänn. Var också rätt givet.

Köper typ alla bildelar från eBay numera även nytt utom akuta grejer eller servicedelar som oljefilter m.m. Men nästa gång blir det fan oljefilter från eBay också för priset hade visst höjts hos MECA sist jag köpte där trots verkstadsrabatt...

Tändstift 4 st NGK Iridium = 500 spänn på ebay för en sats inkl frakt. Kostar 250 kr STYCK på billigaste bildelsbutiken lokalt.

Om fler upptäckte vilka fantasipriser skrotarna samt bildelsbutikerna i Sverige tog för sina prylar och handlade från Tyskland istället skulle det nog snart bli svettigt i kostymerna på kontoren hos bildelshandlarna...
Citera
2017-04-27, 23:06
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
INGA TRÄFFAR.
VI KAN FÖR NÄRVARANDE INTE HÄMTA DIN BIL.
ORSAK KAN VARA ATT SKROTABILEN.SE ÄNNU INTE HAR NÅGON SOM HÄMTAR BILAR I DITT OMRÅDE.

Men det visste jag redan. Finns ingen som pysslar med detta i Norrland. Jag bor i en relativt stor stad och där finns det två skrotar, en auktoriserad och en icke auktoriserad. Har du plockat bort antennen så tar dom 500,- för att ta emot bilen på den auktoriserade skroten och har du fler hjul än de som sitter på bilen så tar dom 50,-/st för detta. På den andra kostar det alltid 500,- men då får den se ut hur som helst och du kan ha hela bilen fylld med hjul.

Självklart är skrotarna ett vinstdrivande företag men även kommunen har ett finger med i spelet då det mer eller mindre ska finnas en auktoriserad bilskrot i de större kommunerna. Detta för att kunna uppfylla miljökraven, det går ju inte att lämpa över hela ansvaret på bilägarna om det helt saknas skrotar. Sen är det en svår ekvation varför det inte ska gå att få en skrot att gå runt om man får all råvara gratis, det kommer även in objekt från försäkringsbolag där bilarna är relativt nya där det garanterat finns prylar som går att avyttra. De flesta som jobbar där är inte svenskspråkiga och troligen bidragsgivare och någon ordning att tala om är det definitivt inte. Jag har alltså inga problem med att man inte får betalt för en skrotbil utan jag stör mig på att man måste hosta upp 500,- så fort den minsta lilla detalj saknas.

Skillnaden mellan skrotarna är gigantisk när det gäller prissättning. På den icke auktoriserade kostar det mesta 20-100,- medan den auktoriserade konsekvent försöker ta nypriset genom två. Försökte köpa en kupéfläkt av dem som kostade ca 450,- ny i Tyskland och jag bjöd dem 300,- för en begagnad men dom skulle minsann ha 500,-. Då beställde jag en från en tysk bilskrot och betalade 220,- inklusive frakt.

När man ska köpa saker konkurrerar skrotarna genom bildelsbasen på samma villkor (även om jag tycker att fraktpriserna kan vara helt åt h-e ibland) men när det gäller inlämning av skrotbilar gäller av naturliga skäl inte samma sak, man fraktar inte runt en bil bara för att grannkommunen har en skrot med bättre villkor.

Jo man fraktar visst runt en bil till grannkommunen jag själv har 11 mil till närmsta skrot som är granne till min grannkommun.

När det gäller försäkringsbilar så får inte skrotar dessa hursomhelst de brukar oftast säljas på anbud till den skrot som betalar mest om de inte är av äldre modeller eller så dåliga att försäkringsbolagen anser att det inte går att få in några pengar på dem.
Sedan har du problemet med att ta hand om alla vätskor batterier etc på ett miljöriktigt sätt och kostnader som det för med sig, inte bara i arbetskraft utan också i investeringar pga krav från myndigheter att det ena och det andra ska finnas.
Metallvärdet idag är dessutom uselt.

Att du får betala 500 om du snattat bilantennen är nog något du får ta upp med din bilskrot, på min närmsta som jag skrev om ovanför kräver de att 80% ska finnas och att hjulen ska sitta kvar, den är också auktoriserad.Dessutom får man lägga in fyra extra hjul i bilen eftersom de väl tycker att man behöver bli av med vinter/sommar hjul på samma gång.Däremot får du straffavgift om det ligger sopor i bilen vilket man kan förstå en del passar ju på att lägga in trädgårdsavfall och en kyl i bilarna.
Det har aldrig någonsin heller varit något gnäll heller om man vill lämna en tom kaross eller en bil utan motor, trots att det står att 80% ska finnas, som skrotgubben sa en gång när jag frågade "det blir ju mindre jobb för oss".
Så angående den där antennen så föreslår jag att du tar ett samtal med din skrot, sen kan det ju givetvis också bero på hur man uppträder också.

När skrotarna sätter sina priser så kan de ju givetvis inte ta hänsyn till vad delarna kostar i andra länder, det säger ju liksom sig självt. Eftersom vi nu är i Sverige så jämför de ju med vad svenska försäljare tar.
Så om du ska gnälla på priserna så får du ju jämföra med svenska och inte tyska priser.
Men visst jag håller med om att det på en del delar är priser som kan kännas dyra, men jag förstår också skrotägarens situation.
Citera
2017-04-28, 09:35
  #29
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Jo man fraktar visst runt en bil till grannkommunen jag själv har 11 mil till närmsta skrot som är granne till min grannkommun.

När det gäller försäkringsbilar så får inte skrotar dessa hursomhelst de brukar oftast säljas på anbud till den skrot som betalar mest om de inte är av äldre modeller eller så dåliga att försäkringsbolagen anser att det inte går att få in några pengar på dem.
Sedan har du problemet med att ta hand om alla vätskor batterier etc på ett miljöriktigt sätt och kostnader som det för med sig, inte bara i arbetskraft utan också i investeringar pga krav från myndigheter att det ena och det andra ska finnas.
Metallvärdet idag är dessutom uselt.

Att du får betala 500 om du snattat bilantennen är nog något du får ta upp med din bilskrot, på min närmsta som jag skrev om ovanför kräver de att 80% ska finnas och att hjulen ska sitta kvar, den är också auktoriserad.Dessutom får man lägga in fyra extra hjul i bilen eftersom de väl tycker att man behöver bli av med vinter/sommar hjul på samma gång.Däremot får du straffavgift om det ligger sopor i bilen vilket man kan förstå en del passar ju på att lägga in trädgårdsavfall och en kyl i bilarna.
Det har aldrig någonsin heller varit något gnäll heller om man vill lämna en tom kaross eller en bil utan motor, trots att det står att 80% ska finnas, som skrotgubben sa en gång när jag frågade "det blir ju mindre jobb för oss".
Så angående den där antennen så föreslår jag att du tar ett samtal med din skrot, sen kan det ju givetvis också bero på hur man uppträder också.

När skrotarna sätter sina priser så kan de ju givetvis inte ta hänsyn till vad delarna kostar i andra länder, det säger ju liksom sig självt. Eftersom vi nu är i Sverige så jämför de ju med vad svenska försäljare tar.
Så om du ska gnälla på priserna så får du ju jämföra med svenska och inte tyska priser.
Men visst jag håller med om att det på en del delar är priser som kan kännas dyra, men jag förstår också skrotägarens situation.

Skulle aldrig frakta en skrotbil så långt. Det finns en auktoriserad och betydligt mera välordnad och strukturerad skrot ca 2 timmar bort men pga. avståndet har jag aldrig ens frågat dem. Dom har också ett rykte om sig att vara svindyra, spelar ingen roll om dom har 25 likadana motorer och har lyckats sälja en på två år, dom ska ändå ha fullt pris för dem och förhandlar inte om detta. Puckon. Kan nämna att när jag fick kamremshaveri på en av mina bilar för en 5-6 år sen så sonderade jag marknaden efter en annan motor. De jag hittade i närheten skulle ha 4500,- + frakt och då hade dom flera stycken i lager. Jag köpte en från en skrot i Sthlm och betalade ca 2000,- och då hade jag den hemma på gården. Helt komplett förutom startmotor och generator.

Jag har hört att skrotarna dealar med specifika försäkringsbolag och sen får/måste dom ta allt från detta bolag, även om det handlar om ett uppbränt vrak och dom betalar i snitt runt 10% av vad den löstes in för. Men det var länge sen jag hörde detta så det kan ha ändrats.
Självklart innebär en skrotning att alla vätskor ska samlas upp och hanteras korrekt men det är väl egentligen ingen komplicerad process som renderar i superdyr eller avancerad utrustning? Sen kan jag säga att i den s k auktoriserade skroten här i stan ligger diverse pölar av vätskor överallt blandat med glaskross och lösa delar och jag betvivlar att dom ens skulle klara en mera kritisk granskning men så har det alltid sett ut där. Jag har faktiskt själv lyckats "skrota" bilar på Kuusakoski - och t o m fått betalt för dem! Men det var ingen verksamhet som dom skyltade med och alla vätskor skulle vara väck.

"Får ta upp med min bilskrot"...dom har satt dessa regler av oklara skäl och går inte att resonera med. Samt att dom har monopol på orten. Jag ringde dem och frågade hur komplett en bil skulle vara för att man inte skulle behöva betala 500,-. Helt komplett, inte ens antennen eller en list får saknas blev svaret. 80%-regeln däremot tycker jag verkar vettig och borde vara ett riktmärke som alla går efter för att få kalla sig auktoriserade.

Självklart måste (även) bilskrotarna ta hänsyn till vad saker och ting kostar i andra länder. Global och fri konkurrens har bokstavligt talat suddat ut gränserna och dom aktörer som inte har förstått att man idag agerar på en betydligt större marknad än tidigare kommer att bli akterseglade...se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av key key
Om fler upptäckte vilka fantasipriser skrotarna samt bildelsbutikerna i Sverige tog för sina prylar och handlade från Tyskland istället skulle det nog snart bli svettigt i kostymerna på kontoren hos bildelshandlarna...

Jag handlar alla bildelar från Tyskland numera. Samt oljor. Det är ungefär 1/4 i pris. Finns åtskilliga trådar om detta. Skruvat.se har ju någon slags prisgaranti som även innefattar utländska nätbutiker och när jag ifrågasatte att dom ändå var fyra gånger dyrare så ryckte dom bara på axlarna...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback