• 1
  • 2
2017-04-26, 14:20
Medlem
Då jag gillar att skriva om och analysera samhället via lever i, har jag stundtals funderat på att läsa journalistik. Vad som dock alltid avskräckt är den politiska miljö som tycks råda på utbildningarna så väl som på redaktionerna runt om i landet. En väldigt stor andel inom yrkesområdet betraktar sig själva som vänster, medan jag generellt står ganska långt åt höger. Oenighet med arbetsfränder är väl hanterbart, men hur skulle det påverka mina utsikter vad gäller anställning/publikation?

Mina erfarenheter med media som privatperson är tämligen dåliga. Jag skickar då och då in artiklar (det finns ju ofta särskilda sidor avsedda för insändare) när jag upplever mig kunna bredda debatten med nya alternativa perspektiv, men upplever att mottagandet är kallt. Skulle detta måhända förändras med en gedigen utbildning i ryggen?

Självklart skulle jag kunna syssla med områden som inte behandlar politik i yrkesutövandet, men jag kan ju inte totalt dölja mina sympatier. Skulle det funka att å ena sidan skriva neutralt om "Tårtfestival i Byhåla" och parallellt privatblogga om fördelar med Le Pen som fransk president, eller skulle jag bli persona non grata inom hela mediesfären innan grädden hunnit bli vispad?
Citera
2017-04-26, 14:41
Medlem
Jag skulle säga att utbildningen sannolikt blir lite påfrestande men att anställningsmöjligheterna framöver kommer vara lysande.

Hehe
Citera
2017-04-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UranusHertz
Jag skulle säga att utbildningen sannolikt blir lite påfrestande men att anställningsmöjligheterna framöver kommer vara lysande.

Hehe

Du syftar på att vindarna håller på att vända? Media verkar dock vara en svårforcerad bastion. Var väl någon undersökning som visade att typ 90% av journalisterna röstade MP, V eller S och 0% SD.
Citera
2017-04-26, 15:03
Medlem
Vad menar du med höger? Att du är liberal och globalist, och föraktar arbetare i ditt eget land? Eller är du konservativ och nationell som Le Pen?

I dagens judeägda media, kan du inte få ha åsikter privat som inte passar in i judarnas "åsiktskorridor". Då lär de frysa ut dig ur hela judemediavärlden, vilket innebär all etablerad media utom Nya Tider och Avpixlat här i Sverige.

Journalisthögskolan kallas Kommunisthögskolan. Där ska man inte plugga, då de där ägnar sig åt hjärntvätt. Det var först på sossarnas 70-tal som denna hjärntvättsinrättning skapades. Innan dess kunde vem som helst vara journalist, om man bara skrev i en periodisk tidsskrift. Det är dit vi ska återgå!
Senast redigerad av Redwoodmarin 2017-04-26 kl. 15:08.
Citera
2017-04-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Vad menar du med höger? Att du är liberal och globalist, och föraktar arbetare i ditt eget land? Eller är du konservativ och nationell som Le Pen?

Ja, konservativ och nationell som Le Pen så att säga.

Citat:
I dagens judeägda media, kan du inte få ha åsikter privat som inte passar in i judarnas "åsiktskorridor". Då lär de frysa ut dig ur hela judemediavärlden, vilket innebär all etablerad media utom Nya Tider och Avpixlat här i Sverige.

Har "alternativ media" avlönade journalister då? Eller är det mer eller mindre ideellt?

Citat:
Journalisthögskolan kallas Kommunisthögskolan. Där ska man inte plugga, då de där ägnar sig åt hjärntvätt. Det var först på sossarnas 70-tal som denna hjärntvättsinrättning skapades. Innan dess kunde vem som helst vara journalist, om man bara skrev i en periodisk tidsskrift. Det är dit vi ska återgå!

Jag tror jag är någorlunda immun efter att ha läsa humaniora i flera år. Men det betyder ju inte att jag vill plugga flera år för att sedan vända burgare. Frågan är hur man avmarxifierar akademin om alla som går där tycker exakt lika.
Citera
2017-04-26, 15:46
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Var väl någon undersökning som visade att typ 90% av journalisterna röstade MP, V eller S och 0% SD.

Näe. Det finns ingen sådan undersökning. Det är bara hittepå. Och om jag skulle ha missat den kan du väl länka till den eller berätta var du tog del av den?
Citera
2017-04-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Näe. Det finns ingen sådan undersökning. Det är bara hittepå. Och om jag skulle ha missat den kan du väl länka till den eller berätta var du tog del av den?
Enligt en undersökning år 2012 sympatiserade 41 procent av journalisterna med Miljöpartiet, 15 procent med Vänsterpartiet, 14 procent med Socialdemokraterna och 1 procent med F!

http://www.journalisten.se/nyheter/s...r-miljopartiet
http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1...ken-kap-13.pdf

71 procent var alltså rödgrönrosa. 1 procent sympatiserade med SD.

Dessutom:

Citat:
På Sveriges Radio uppger 54 procent av journalisterna att de sympatiserar med Miljöpartiet. På Sveriges Television är den siffran 52 procent. I dagspressen är stödet för Miljöpartiet 40 procent.
http://www.affarsvarlden.se/bors-eko...sterna-6669449

Idag har det nog stuvats om lite, med tanke på MP:s stora ras i opinionen. Gissningsvis har F! och V fler journaliströster idag jämfört med 2012.
Citera
2017-04-26, 16:18
Medlem
Problemet skulle jag tänka mig är studiemiljön.
Lyssna på vänsterpropaganda hela tiden ifrån studiekamrater och lärare
borde vara tröttsamt för den som inte har den rätta värdegrunden.
Citera
2017-04-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77

Nej, du hade rätt. Det var specifikt inom public service de siffrorna gällde. Nebeltag hann före med länkar.
Citera
2017-04-26, 17:04
Medlem
Har du stått ut med att läsa humaniora under flera år trots politiseringen så kan du nog härda ut på Journalisthögskolan också. Däremot undrar jag om du kommer att lära dig så mycket där. Du skriver redan bättre än de flesta journalister.

Om de politiska vindarna vänder i framtiden är nog en examen från Journalisthögskolan inte så mycket att hänga i julgranen heller. Jag skulle hellre satsa på att läsa in ännu fler samhällsrelaterade ämnen om jag vore du. Statsvetenskap, historia, idéhistoria, nationalekonomi o.s.v. Dubbla examina är aldrig fel. Satsa på en master om du inte redan har det eller en forskarutbildning kanske.

Gammelmedia är en döende bransch och det är mycket svårt att få en anställning som journalist. De flesta frilansar. "Rätt" åsikter är också avgörande. Orkar du inte dölja vad du egentligen tycker kan det nog bli svårt.

Tänkande och skrivande människor kommer alltid att behövas, även om det kan vara svårt att försörja sig på det. Alexander Bard har nog rätt i många av sina förutsägelser.

Citat:
Vem ska betala journalisternas löner?
– Ingen. Alltså försvinner de. Det finns ingen naturlag som säger att det ska finnas journalister.

Vem ska sammanställa och verifiera informationen?
– Ingen. Det är därför vi har det kaos vi har i dag, med Donald Trump som president. Och så kommer det att vara fram till dess att efterfrågan dyker upp. Då kommer man att uppfinna nya medier som gör detta genom kuratorer. Återigen: det blir en betygsättning av nyhetsflödet där de bästa och mest faktuella kommer att vinna.

Kommer det att ge sig självt?
– Det brukar ske på det sättet. Vi likställer nämligen inte all information vi får. Förr eller senare börjar du titta på vilken information som är relevant, intressant och korrekt för dig. Då kommer du att söka den hos likasinnade som sorterar bort all buffel och båg. Möjligtvis då kan vi vara villiga att betala för informationen.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...nschen-ar-dod/

Bard tror också att nischade tidningar med tydliga målgrupper är de som har störst chans att överleva. Ekonomitidningar t.ex. Kanske bäst att satsa på något sådant om du tänkt dig en framtid inom traditionell media.

Alternativmedia drivs väl än så länge mest av idealister som inte kan betala ut några egentliga löner. Kanske ändras det framöver.

Det finns ju också en del etablerade samhällstidskrifter som är av det vettigare slaget: Fokus, Axess med flera. Varför inte försöka sälja in artiklar där? För den typen av tidskrifter har du nog större nytta av en forskarutbildning än en journalistexamen.
Citera
2017-04-26, 19:18
Medlem
Jo, tyvärr har du nog rätt. Det känns lite nesligt att inte kunna arbeta med något man brinner för, samtidigt som det finns personer som lever lyxliv på att skriva strunt. Arnstad blev ju nationell expert i politisk historia efter att ha kombinerat journalistexamen med någon/några enskilda kurser i historia. Men det säger nog mest en del om den politiska nepotismen i Sverige.

Skulle jag läsa journalistik så är det först och främst för att kunna slänga fram ett diplom för eventuella arbetsgivare. Om det väger något alls vill säga i dagens klimat. Jag skriver ju redan blogg/på Motpol, men det är ju en ren hobby. Man får väl ha tålamod och se hur saker utvecklar sig helt enkelt.
Citera
2017-04-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Jo, tyvärr har du nog rätt. Det känns lite nesligt att inte kunna arbeta med något man brinner för, samtidigt som det finns personer som lever lyxliv på att skriva strunt. Arnstad blev ju nationell expert i politisk historia efter att ha kombinerat journalistexamen med någon/några enskilda kurser i historia. Men det säger nog mest en del om den politiska nepotismen i Sverige.

Skulle jag läsa journalistik så är det först och främst för att kunna slänga fram ett diplom för eventuella arbetsgivare. Om det väger något alls vill säga i dagens klimat. Jag skriver ju redan blogg/på Motpol, men det är ju en ren hobby. Man får väl ha tålamod och se hur saker utvecklar sig helt enkelt.
Det var inte alls min mening att låta negativ. Ge inte upp! Om du känner att du orkar med Journalisthögskolan kan du säkert göra mycket nytta där genom att stillsamt och vänligt ifrågasätta vad de håller på med.

Vi är många som delar detta dilemma. Själv brinner jag för humaniora, men tycker att vänsterpolitiseringen inom dessa ämnen är helt outhärdlig. Har till och med hoppat av en forskarutbildning (och ett stort antal kurser) av den anledningen. Samtidigt behövs det verkligen folk som står för andra perspektiv. Det enda sättet att ändra på situationen är ju att kämpa emot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in