Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-24, 23:09
  #1
Medlem
redhotchilis avatar
Är på väg att köpa min lya för 2.4 miljoner men som har ett marknadsvärde på 3.2 miljoner.

Har fått dessa räntesatser utav banken.

3mån 1,37%
1år 1,39%
2år 1,44%
3år 1,47%
5år 1,90%

Hur hade ni bundit ett lån på 2.4 miljoner om ni fått erbjudande utav dessa räntor? Och varför?

Tacksam med all hjälp med denna fråga då jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska lägga upp mitt lån.
Citera
2017-04-24, 23:15
  #2
Medlem
Om du är intresserad av att binda lånet är de inga problem att få samma ränta som på rörligt/3 mån. lite beroende på vilken ekonomi du har såklart.,.
Men baserat på dina uppgifter ska de absolut inte vara några problem om du förhandlar lite.

personligen valde jag att binda allt på 3 år. Vill inte bida delar osv.
Fick samma rabatt mot rörligt på hela, dvs 1,22% (Swedbank, Göteborg, Nov 16)
Citera
2017-04-24, 23:25
  #3
Medlem
redhotchilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegust
Om du är intresserad av att binda lånet är de inga problem att få samma ränta som på rörligt/3 mån. lite beroende på vilken ekonomi du har såklart.,.
Men baserat på dina uppgifter ska de absolut inte vara några problem om du förhandlar lite.

personligen valde jag att binda allt på 3 år. Vill inte bida delar osv.
Fick samma rabatt mot rörligt på hela, dvs 1,22% (Swedbank, Göteborg, Nov 16)

Jo visst kan jag säkert jobba ned räntan lite. Men var inte riktigt det jag undrade om.

Att binda lånet i 3år betyder ju att jag inte har en chans att kunna flytta (om det nu blir aktuellt) först den tiden har löpt ut. Blir väl rätt rejäla avgifter då om jag inte förstått det hela fel?
Citera
2017-04-24, 23:38
  #4
Medlem
Binder aldrig. Banken som vinner på det.

Du borde kunna få minst 0,9 om du köper en lya för ett sådant underpris och ordnad ekonomi.

Är det i samband ombildning så brukar bankerna passa på att blåsa kunderna för de är så kåta på köpa.
Citera
2017-04-24, 23:38
  #5
Medlem
Du säger ju dock ingenting om vad du vill eller inte vill heller så hur fan ska man gissa sig till det?

Du fråga om upplägg, jag svarade om det. Att "jobba" ner räntan var inget förslag utan en allmän information, därav info om vilken bank, tid och när jag själv tog lån.

Varför jag väljer bunden ränta är att för mig är de mer troligt att rörlig (som är högre en bunden) går upp snarare än mer på 3 år.
Citera
2017-04-24, 23:51
  #6
Medlem
redhotchilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Binder aldrig. Banken som vinner på det.

Du borde kunna få minst 0,9 om du köper en lya för ett sådant underpris och ordnad ekonomi.

Är det i samband ombildning så brukar bankerna passa på att blåsa kunderna för de är så kåta på köpa.


Jösses trodde inte ens att man kunde få så låg ränta om man så slängde in halva summan i kontanter. Ska träffa min bankman senare i veckan imorn så får se vad dom säger.


Citat:
Ursprungligen postat av swegust
Du säger ju dock ingenting om vad du vill eller inte vill heller så hur fan ska man gissa sig till det?

Du fråga om upplägg, jag svarade om det. Att "jobba" ner räntan var inget förslag utan en allmän information, därav info om vilken bank, tid och när jag själv tog lån.

Varför jag väljer bunden ränta är att för mig är de mer troligt att rörlig (som är högre en bunden) går upp snarare än mer på 3 år.

Nej det har du sant i. Jag lär bo kvar i lyan om 3år men OM det dyker upp något bättre så är jag rädd för att inte kunna ta det då pga bunden ränta.

Men ska nog försöka få ner räntan lite och binda ändå. Som sagt så är det ju bara ett OM och 3år går ju fort. Surt om räntan sticker iväg vid rörligt. Vilket det säkert inte gör men det känns som lite gambling speciellt om jag in få ner räntan närmre den rörliga.
Citera
2017-04-24, 23:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redhotchili
Jösses trodde inte ens att man kunde få så låg ränta om man så slängde in halva summan i kontanter. Ska träffa min bankman senare i veckan imorn så får se vad dom säger.

Är du trogen kund och ordnad ekonomi och köper till underpris ska du minst ha 1%. Är det köp till underpris tar de princip ingen risk.
Citera
2017-04-25, 12:01
  #8
Medlem
bind på minst 5 år.

2018 brakar det loss enlig anders borg,

känner själv av att bubblan snart spricker,
Citera
2017-04-25, 12:59
  #9
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhotchili
Är på väg att köpa min lya för 2.4 miljoner men som har ett marknadsvärde på 3.2 miljoner.

Har fått dessa räntesatser utav banken.

3mån 1,37%
1år 1,39%
2år 1,44%
3år 1,47%
5år 1,90%

Hur hade ni bundit ett lån på 2.4 miljoner om ni fått erbjudande utav dessa räntor? Och varför?

Tacksam med all hjälp med denna fråga då jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska lägga upp mitt lån.

1-3 år är rätt meningslöst att binda på tycker jag. Om räntan börjar ticka uppåt kommer den inte vara chockhög om två år ändå, och är den det går din bindningstid ändå ut snart. Det ger ingen vidare säkerhet. Minst fem år skulle jag bundit på, om jag skulle vilja binda. Då måste man dock vara rätt säker på att man ska bo där åtminstone hyfsat länge.

De flesta bundna lån går dock att rulla över till ett eventuellt nytt boende, men det är helt upp till banken. Säger de nej får du vackert betala ränteskillnadsersättning.
Citera
2017-04-25, 16:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Är du trogen kund och ordnad ekonomi och köper till underpris ska du minst ha 1%. Är det köp till underpris tar de princip ingen risk.
Den enskilde bankmannen har ingen möjlighet att avgöra om en bostad är köpt till underpris eller ej.
Citera
2017-04-25, 16:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
bind på minst 5 år.

2018 brakar det loss enlig anders borg,

känner själv av att bubblan snart spricker,

Intressant hur han vet bättre än bankerna som har miljarder att förlora.
Citera
2017-04-25, 17:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Den enskilde bankmannen har ingen möjlighet att avgöra om en bostad är köpt till underpris eller ej.

Dålig ursäkt. Bara kolla vad andra objekt gått på i området på hemnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback