Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Sådana här frågor tycker jag är fantastiskt intressanta. Kommer normalkonsumenten märka av skillnaden i kvalitét på legeringar mellan det japanska originalet och den kinesiska kopian?
Bär det sig ekonomiskt att köpa det tvivelsutan bättre originalet? Eller kommer man sitta som på nålar om huruvida kopian ska fungera när man behöver den som bäst?
Jag är sugen på att köpa en parsun eller maritim mest för att se om de fungerar.
Jag startade en tråd om småmotorer till trädgårdsmaskiner med en liknande frågeställning. Tyvärr har inte min tråd fått luft under vingarna ännu.
Jag tar mig friheten att länka till min tråd
(FB) Motorer till trädgårdsmaskiner, köpråd.
I min familj har vi förbrukat ett exemplar av
denna snurra.
Motorn går fortfarande som den skall, men andra detaljer har gått sönder. Istället för att laga den köpte vi en något större Evinrude till vår Bohus-eka. Det kändes helt enkelt inte värt att laga Parsunen, ganska slamrig gång har jag för mig att den hade. Den hade lätt för att självdö på tomgång, och man fick absolut inte glömma att ta med sig tändstiftnyckeln, eftersom man blev tvungen att torka av stiftet om man glömt att vrida av bränslekranen en stund innan man stannade motorn. Annars var det bara till att ro hem från fisketuren.
Mercury-tvåtaktaren vi hade innan höll bra mycket längre. Och Evinruden har idag avverkat bra många fler timmar utan minsta krångel, köp en sådan! Hittar du en riktigt välhållen, trettio år gammal Yamaha 4hk tvåtaktare så köper du den.