2017-04-25, 17:41
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekalle8
Yamaha tillverkar parsun verkar det som
Verkligen inte!
Parsun är en ren kopia av Yamaha. En dålig sådan enligt mig...
Citera
2017-04-25, 22:55
Avslutad
Jag skulle i alla fall behöva någon bra utombordare som är driftsäker, fick min ribb idag så är Sugen på att komma ut i sjön. Någon som skulle komma på förslag motorn får högst väga 50kg. Och helst vara 5hk-15hk
Citera
2017-04-26, 13:26
Medlem
godhetsapostelns avatar
Du vill ha råd om båtmotorer men verkar inte ha någon större ide om hur du skall använda båten.

Båtmotor köper jag efter vikt. För jag har ingen större lust att släpa på idiotiskt otympliga saker (jag har burit rörförstärkare stora delar av mitt liv). Så nu har jag bara segel och åror. :P

2 hk väger 12-15kg, 4-6 25-30kg . En 15 hästars honda väger 46kg. Tänk på det om du måste ta hem motorn.

Har du råd med Honda köp det. Inget annat märke har så god renome att du lätt säljer den igen om du vill. (räkna med att få ge bort parsun).

Skit i kina-kopior parsun, seahorse och liknande. Du får en tohatsu 3,5 för samma pris som en 4 hk parsun. Köp honda, yamaha, suzuki, tohatsu (Mercury och mariner är tohatsu med annan etikett).
Allt som tillverkas i kina är inte skit men motorer är för komplexa. Det finns en anledning till att det inte rullar kinesiska bilar på våra gator.
Citera
2017-04-26, 16:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekalle8
Jag skulle i alla fall behöva någon bra utombordare som är driftsäker, fick min ribb idag så är Sugen på att komma ut i sjön. Någon som skulle komma på förslag motorn får högst väga 50kg. Och helst vara 5hk-15hk
Köp en modern tvåtaktare!
http://www.evinrude.com/en-US/engines/portables/portables.html#tab=0
Citera
2017-04-26, 18:17
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Köp en modern tvåtaktare!
http://www.evinrude.com/en-US/engines/portables/portables.html#tab=0
Fast det där är fyrtaktare tillverkade av Tohatsu
E-Tec börjar på 25 hk och uppåt.
Citera
2017-04-26, 18:22
Medlem
Borhemmas avatar
Till ämnet så ska du absolut satsa på ett välkänt märke och inga kinakopior. Jobbar i branschen och har sett alltför mycket skit genom åren.
I den storleksklassen du letar tycker jag Honda, Yamaha, Tohatsu och Suzuki är likvärdiga. Och vad du än gör, köp 2-cylindrigt
Citera
2017-04-26, 22:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Fast det där är fyrtaktare tillverkade av Tohatsu
E-Tec börjar på 25 hk och uppåt.
Oj, jag får be om tjurfäkt! Tittade inte ordentligt...
Dock verkar det finnas en 15hk E-Tec, men den väger tydligen 82kg...
Citera
2017-04-26, 22:25
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Oj, jag får be om tjurfäkt! Tittade inte ordentligt...
Dock verkar det finnas en 15hk E-Tec, men den väger tydligen 82kg...
Lugna bananer
Den såkallade 15 hk E-tec som finns i dagsläget är just den 25 hk modellen jag menade tidigare. Fast nedklassad.. Finns visst dom som vill ha det så...
Ryktas dock om att det visst finns en "ren" 15 hk på gång
Citera
2017-04-26, 22:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Lugna bananer
Den såkallade 15 hk E-tec som finns i dagsläget är just den 25 hk modellen jag menade tidigare. Fast nedklassad.. Finns visst dom som vill ha det så...
Ryktas dock om att det visst finns en "ren" 15 hk på gång
Där ser man. Vad tycker du förresten om E-Tec överlag?
Själv känner jag mig lite frestad att köpa en när min gamla Johnson VRO 50hk väl har lämnat in.
Såg att de sålde ut 40hk E-Tec, och blev lite sugen. Borde nog visserligen satsa på en större motor, har för mig att båten är specad för max 80hk.
Citera
2017-04-26, 23:15
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Där ser man. Vad tycker du förresten om E-Tec överlag?på di
Själv känner jag mig lite frestad att köpa en när min gamla Johnson VRO 50hk väl har lämnat in.
Såg att de sålde ut 40hk E-Tec, och blev lite sugen. Borde nog visserligen satsa på en större motor, har för mig att båten är specad för max 80hk.
/E-tec är jävligt fina motorer, speciellt i din max-klass. 75/90 är egentligen samma motor, och nån av dessa skulle funka fint på din spegel
Citera
2017-04-26, 23:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
/E-tec är jävligt fina motorer, speciellt i din max-klass. 75/90 är egentligen samma motor, och nån av dessa skulle funka fint på din spegel
Det låter ju bra! Har sett en del filmklipp med E-Tec vs moderna fyrtaktare som liksom talar för sig själva! Men då har det handlat om lite större motorer.
Vet folk som haft över 100hk på samma sorts båt som jag har, men det känns jävligt overkill! 70-80hk hade nog varit perfekt, den går helt OK med den gamla uppskrämda 50-hästaren!
Citera
2017-04-27, 06:10
Medlem
Citat:
Det låter ju bra! Har sett en del filmklipp med E-Tec vs moderna fyrtaktare som liksom talar för sig själva! Men då har det handlat om lite större motorer.
Vet folk som haft över 100hk på samma sorts båt som jag har, men det känns jävligt overkill! 70-80hk hade nog varit perfekt, den går helt OK med den gamla uppskrämda 50-hästaren!

Ingen motor är felfri det är mer eller mindre fel. Jag har kört både yamaha och parsun och båda var nya vid inköpet. Yamahan har medfört mera problem än parsun motorn konstigt nog. Yamahan är tystare och har mindre vibrationer men parsun motorn har hållit bättre konstigt nog. Ca 2000 h på parsun snurran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in