2017-04-23, 17:06
Medlem
Jag sökte lite på median inkomst i USA för ofta när de nämner inkomst så tycker jag det låter så högt jämfört med Sverige. I USA är median inkomsten (för vita) ca 80.000 dollar, vilket är ca 720.000kr.
Det var specificerat som mean household income så jag antar att det även kan inräkna 2 personer dock? https://en.wikipedia.org/wiki/Househ...usehold_income

I sverige är medelinkomsten ca 250.000kr och även om vissa hushåll kan ha två personer som drar in pengar så skulle det bara bli 500.000kr i snitt sammanlagt per hushåll.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Reg...ner/?var=17249

Tjänar verkligen folk över 200.000kr mer i USA i snitt än i Sverige? (Eller 100.000kr mer om det är en person)
Citera
2017-04-23, 17:18
Medlem
Det går inte att jämföra löner i olika länder så där pga olika skattesystem. Vi har å ena sidan mycket högre skattetryck men får å andra också mycket "gratis".

Tänk på arbetsgivaravgiften i Sverige som ju är en dold beskattning. En lön på 270 000 motsvarar egentligen en lön på 400 000 före avdrag för arbetsgivaravgifter.

Sedan kan du inte jämföra den vita befolkningens löner i USA med generella löner i Sverige eftersom de vita i USA har högre medianinkomst än snittet.
Citera
2017-04-23, 17:21
Medlem
Itons avatar
Det är svårt att jämföra. Dels är pengarna mer ojämnt fördelade i USA jämfört med Sverige och dels får vi mycket "gratis". Exvis behöver vi inte betala för universitetsutbildningen medans amerikaner behöver göra det. Levnadskostnaden där är också rätt hög, något högre än i Sverige har jag för mig. Samtidigt är det rätt svårt att generalisera på hela USA med tanke på att deras landareal är 20x Sverige.
Citera
2017-04-23, 17:29
Medlem
Stämmer säkert. Vi är ganska jämna över befolkningen i stort men kollar man bara på vita så är de säkert rikare än oss.
Citera
2017-04-23, 17:29
Medlem
Enligt wikipedia är (var) medianlönen i USA 44 510$.
Citera
2017-04-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Det går inte att jämföra löner i olika länder så där pga olika skattesystem. Vi har å ena sidan mycket högre skattetryck men får å andra också mycket "gratis".

Tänk på arbetsgivaravgiften i Sverige som ju är en dold beskattning. En lön på 270 000 motsvarar egentligen en lön på 400 000 före avdrag för arbetsgivaravgifter.

Sedan kan du inte jämföra den vita befolkningens löner i USA med generella löner i Sverige eftersom de vita i USA har högre medianinkomst än snittet.

Fast kommer inte det med ändå på något sätt när det är GDP per capita?
Senast redigerad av bevarass 2017-04-23 kl. 17:53.
Citera
2017-04-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Enligt wikipedia är (var) medianlönen i USA 44 510$.

Det skadar aldrig att posta en källa om man nu ändå hittat lite siffror...

Men jag tycker din siffra låter mer rimlig. I mitt huvud skvalpade siffran 50.000 dollar runt, och det är ju nära din siffra.

Det räcker förmodligen inte särsklt långt, i ett land om man måste betala själv för utbildning och sjukvård. För att inte tala om pension, vilket tvingar många att jobba tills de dör.

Har hört rykten om att många välutbildade i usa tvingats ta stora djävlulska studielån som ska betalas tillbaka betydligt strängare än i smultronlandet Sverige, utan där borta får man snart problem med växande studielån om man inte lyckas få ett välbetalt jobb inom sitt yrke tämligen omgående.
Citera
2017-04-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Det skadar aldrig att posta en källa om man nu ändå hittat lite siffror...

Men jag tycker din siffra låter mer rimlig. I mitt huvud skvalpade siffran 50.000 dollar runt, och det är ju nära din siffra.

Det räcker förmodligen inte särsklt långt, i ett land om man måste betala själv för utbildning och sjukvård. För att inte tala om pension, vilket tvingar många att jobba tills de dör.

Har hört rykten om att många välutbildade i usa tvingats ta stora djävlulska studielån som ska betalas tillbaka betydligt strängare än i smultronlandet Sverige, utan där borta får man snart problem med växande studielån om man inte lyckas få ett välbetalt jobb inom sitt yrke tämligen omgående.

Som sagt, det är genomsnittet för alla amerikaner. TS pratar om vita.
Citera
2017-04-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Som sagt, det är genomsnittet för alla amerikaner. TS pratar om vita.

Och det går inte att jämföra medianlönen för vita i USA med medianlönen i Sverige. I så fall vore det vettigare att jämföra med medianlönen för vita/svenskar i Sverige även om inte ens den jämförelse. skulle vara perfekt.
Citera
2017-04-23, 18:00
Medlem
8bitrages avatar
Min sambo och jag har en gemensam inkomst på ~900k/år före skatt, tycker inte 720k "mean Household income" låter så orimligt?
Citera
2017-04-23, 18:12
Medlem
Drozds avatar
Man får inte glömma en sak heller: Precis allt är mycket billigare i USA än i här. Ta en fika, köpa dator, bil, mat, kläder, mobiler osv kostar ju typ hälften jämfört med i Sverige. I teorin ska såna prisskillnader avspegla sig i växelkursen men i praktiken gör de det inte.

Alla från lägre medelklass och uppåt har det definitivt bättre i USA, materiellt sett. Sen har ju Sverige andra fördelar med fri sjukvård, lång semester osv.
Senast redigerad av Drozd 2017-04-23 kl. 18:30.
Citera
2017-04-23, 18:17
Medlem
För att inte tala om den amerikanska sjukvården. Svindyra premier till de privatta försäkringsbolagen som profiterar på människors hälsa. Obamacare en halvmesssyr genom att republikanerna motsatte sig förslaget och nu tydligen ny hälsovårdsreform på gång som ser ut att drabba Trumps väljare. De fattiga, arbetslösa med bristande utbildning. Alla undersökningar visar att den amerikanska befolkningen lägger ut betydligt mer på hälso och sjukvård än andra länder exempelvis i EU, där sjuk och hälsovård är skattefinansierad.

Dessutom visar sig kvaliten på den amerikanska vården vara sämre än i länder med skattefinansierad hälsovård. Men sen har vi ju den heliga amerikanska friheten. Tafsa bara inte på den amerikanska konstitutionen. Visst det finns en öppenhet och framåtanda i det amerikanska samhället som går att beundra, men vissa delar betraktas som heliga ända sen konstitutionen skrevs. Riktig frihet är att känna sig trygg och inte fastlåst utan möjlighet att ta sig ur en fattigdomsfälla. Rik - fattig. Mycket större inkomstskillnader i USA än exempelvis i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in