Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-07, 23:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Vilka positioner är de mest rimliga inom retributiv rättvisa? Moderna uppfattningar brukar sällan vara renodlade utan består ofta av en "mix" som är både forward- och backward-looking. Det finns många fler positioner inom den filosofiska litteraturen om retributiv rättvisa än de som presenterats här, men det är inte ovanligt att man förhåller sig till någon av dessa utgångspunkter.

För mer information: https://plato.stanford.edu/entries/justice-retributive/

För att få igång diskussionen: Vad gäller Jeremy Bentham anser jag att all bestraffning av oskyldiga är fel i sig självt, oavsett nyttan. (Individens okränkbarhet samt tilltron till regelverket osv.) Men jag håller med om den rehabiliterande synen och cost/benefit tänkandet i övrigt. Jag tror också på bestraffning för bestraffningens egen skull och håller alltså en mixad syn.

Trots det är jag villig att diskutera det djupare och i mer detalj och kanske tom ändrar mig (inte troligt förvisso) om hur vi ska se på saken. Jag är inte speciellt intresserad av praktisk filosofi i stort eller den här frågan speciellt, men jag gissar att jag liksom de allra flesta vid någon punkt har reflekterat över det. Det här kan bli bra speciellt med tanke på den utmärkta trådstarten.

Vad gäller frågan om bestraffning ska vara normativ eller rehabiliterande eller en mix är jag som sagt flexibel. Jag läser pappret av Materni du gav just nu och det kommer ta tid innan jag svarar. Känner att jag måste läsa på ett tag. Tack för länkarna för övrigt. Snyggt.

Pro.
Citera
2017-05-08, 06:56
  #14
Medlem
MLEs avatar
Jag tycker inte att straff har något värde i sig, utan det har en funktion framförallt som avskräckande. Men att det skulle ha som någon slags automatiskt följd att "oskyldiga" lika gärna kan straffas det känns som någon slags idiotkonstruktion. Men typ, straffa vem som helst, det spelar ingen roll?! Visst, okej, på sätt och vis. Fast det blir inte så avskräckande funktion om man bedömer att man kan begå ett brott och någon annan blir straffad för det. Ska det vara avskräckande så ska ingen "oskyldig " kunna bli straffad.
Citera
2017-05-08, 09:53
  #15
Medlem
Straff som hot för de icke som inte begår brott.. Meningslöst
Straff för de som begår brott utan att ta hänsyn till lagen.. Meningslöst

För vems vackra ögon har vi straff till för?
Citera
2017-05-11, 22:42
  #16
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Fin trådstart. Önskar alla gjorde sig samma besvär. Lås oss se vad som poppar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tycker också att det är en jättebra trådstart. Kanske svår att leva upp till?

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Rättvisa .. vad är det?
Ju fler kockar desto sämre soppa..

Tror att samhällshatet växer iomed att de har lagt sig i .
Men leder iden om hämnd till något posetivt? Det verkar inte vara så.

Jag tror att samhället skapar fienden via sitt agerande..

Tämligen undermålig argumentation. Vi talar om principer för rättvisa, inte emotionella invändningar mot samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Straff som hot för de icke som inte begår brott.. Meningslöst
Straff för de som begår brott utan att ta hänsyn till lagen.. Meningslöst

För vems vackra ögon har vi straff till för?

Varför är det meningslöst? Ser inget argument för dina slutsatser.
Citera
2017-05-11, 22:42
  #17
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tror då att jag själv mest är "forward looking". Vad man gör måste ha konsekvenser. Men jag tycker ändå inte att detta hindrar att man har empati med brottslingen. Jag kan nog tycka att ett hårt straff är rättvist även om jag tror att jag själv skulle ha kunnat begå samma brott om jag var i en liknande situation som brottslingen just då.

Inget perspektiv utesluter empati med någon brottmålspart. Att du själv skulle kunna begå samma brott implicerar ett backward-looking-perspektiv eftersom det tar hänsyn till motivet till brottet. Att stjäla för att kunna ge mat åt sitt sjuka och fattiga barn är brottsligt, men fullt förståeligt.

Backward-looking är fullt förenligt med att gärningar har konsekvenser (att dela ut ett straff pga ett brott är en konsekvens av brottet). Det som backward-looking inte tar moralisk hänsyn till är vilka konsekvenser straffet får för den som straffas, eller att straff delas ut till brottslingar.
__________________
Senast redigerad av Diagoras 2017-05-11 kl. 22:44.
Citera
2017-05-11, 22:46
  #18
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Nästan så matig trådstart att man knappat vågar/orkar svara. Jag hamnar ganska direkt (och även efter några dagars funderande) i att staten, med alla dess institutioner, är så misslyckad, att rättvisa inte gemensamt kan uppnås och därmed bör straff heller inte utmätas av stater.

Både den framåt- och bakåtblickande argumenten som företräds av Bentham och Kant är begripliga och beroende på en mängd variabler rimliga.

På individnivå är straff nödvändigt för rättvisa. Detta för att staten innehåller så många är psykopater, som ej kan rehabiliteras eller där mängden energi som krävs för att "rehabilitera" ej är värd att lägga. Även om man utan stat inte kan uppnå total petimeter-rättvisa, så tror jag det finns en djup och inneboende strävan hos alla mänskor efter någorlunda rättvisa.

Dödsstraff bör inte kunna utdömas av stater. Rimligt välfungerande "demokratier" är en illusion. Att mänskor dödar varandra är ofta en rimlig och acceptabel konsekvens.

Det här är mer en praktisk fråga. Moraliska principer kan gälla även om det inte finns någon stat eller annat organ som kan upprätthålla dem. Det diskussionen handlar om är vilka moraliska principer som straff kan/bör/ska grunda sig på. Vem eller vilka som delar ut straff är en lite mer sekundär fråga inom tillämpad etik.

Att straff på individnivå är nödvändigt för rättvisa är ett förhållande som är oberoende av om något straff kan delas ut i praktiken eller inte. Människor har dödat varandra oavsett om det funnits stater eller inte.
Citera
2017-05-11, 22:47
  #19
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Den första frågan man bör ställa sig är vad man vill med rättssystemet? Ett rimligt svar är att man vill maximera tryggheten, utan att precisera någon exakt formel för hur trygghet skall beräknas.

Jerzy Sarnecki och andra kriminologer tycks käka svamp och har helt förlorat kontakten med verkligheten när de menar att man inte kan få ordning på kriminaliteten med repressiva åtgärder. Lydde inte folk lagen i det forna Östtyskland? Problemet i Östtyskland var snarare att folk var mer rädda för polisen än för brottslingar och då har staten misslyckats med att upprätta maximal trygghet.

Det svenska samhället har sedan 60-talet haft ett backward-looking perspektiv, uppbackat av kriminologer som Sarnecki. Vid djupare analys kan varje handling förklaras av tidigare handlingar och även brottslingar görs till offer. Poliser säger upp sig när tjuvarna de gripit direkt måste släppas då det inte går att fastställa identitet, ålder och nationalitet. Den bakåtblickande rättsstaten drabbas av handlingsförlamning när det inte går att sortera människor i goda och onda.

Rationellt agerande kräver att staten blickar framåt, men inte glömmer bort varför den gör det så att den inte skadar mer än vad den gör nytta.

Det man bör vilja med rättssystemet är att upprätthålla vissa moraliska principer. Problemet i Östtyskland var att det var staten som på många sätt var kriminell.

Sverige är nog ett av de samhällen som lägger mest fokus på forward-looking vid rättsskipning. Att det kallas för "fångvård" är en tydlig signal på att det är rehabilitering som avses. Rent formellt straffar vi inte kriminella i Sverige. Det backward-looking avser är vilka individuella omständigheter som ledde fram till ett specifikt brott. Det har ingenting med socioekonomiska faktorer att göra. Folk som har den utgångspunkten har ett forward-looking-perspektiv eftersom de vill "rätta till" de omständigheter som skapar brottslingar. Då tjänar egenvärdet av straff ingenting till.

Citat:
Forward-looking leder till minskad brottslighet. Backward-looking leder till legitimitet; genom att bara bestraffa de som uppsåtligen brutit mot reglerna så behöver vi själva inte oroa oss för staten så länge vi sköter oss. Kan vi inte identifiera oss med den som straffas så slipper vi också drabbas av medlidande.

Bra poäng, men det uppstår snabbt problem när dessa perspektiv krockar med varandra. Hur ska man kunna avgöra vilket perspektiv som bör väga tyngst?
Citera
2017-05-11, 22:47
  #20
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
För att få igång diskussionen: Vad gäller Jeremy Bentham anser jag att all bestraffning av oskyldiga är fel i sig självt, oavsett nyttan. (Individens okränkbarhet samt tilltron till regelverket osv.) Men jag håller med om den rehabiliterande synen och cost/benefit tänkandet i övrigt. Jag tror också på bestraffning för bestraffningens egen skull och håller alltså en mixad syn.

Trots det är jag villig att diskutera det djupare och i mer detalj och kanske tom ändrar mig (inte troligt förvisso) om hur vi ska se på saken. Jag är inte speciellt intresserad av praktisk filosofi i stort eller den här frågan speciellt, men jag gissar att jag liksom de allra flesta vid någon punkt har reflekterat över det. Det här kan bli bra speciellt med tanke på den utmärkta trådstarten.

Vad gäller frågan om bestraffning ska vara normativ eller rehabiliterande eller en mix är jag som sagt flexibel. Jag läser pappret av Materni du gav just nu och det kommer ta tid innan jag svarar. Känner att jag måste läsa på ett tag. Tack för länkarna för övrigt. Snyggt.

Pro.

När man talar om att straffa "oskyldiga" avses vanligtvis personer som inte begått något brott, men där man med stor sannolikhet kan sluta sig till att det kommer ske inom en snar framtid. Som exempel kan nämnas missbrukare som behöver pengar till knark eller terrorister som sagt sig vilja utföra terrordåd. I dessa fall finns det fullt rationella (om än kanske inte moraliska) skäl att låsa in personer i förebyggande syfte. Detta tillämpas i viss mån redan i de flesta länder. Det finns brottsrubriceringar som förberedelse till rån, mord, terrorbrott, osv. Här straffar vi människor för saker de ännu inte har begått. Är det rimligt?

För den som är intresserad kommer här fler akademiska artiklar om retributiv rättvisa. Jag har inte läst alla, så jag kan inte garantera kvalitén, men jag jobbar på det.

https://www.researchgate.net/publica...rative_Justice
https://kb.osu.edu/dspace/bitstream/...V68N5_1307.pdf
http://www.repository.law.indiana.ed...45&context=ilj
http://scholarship.law.berkeley.edu/...ornialawreview
http://brooklynworks.brooklaw.edu/cg...ontext=faculty
Citera
2017-05-11, 22:48
  #21
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Jag tycker inte att straff har något värde i sig, utan det har en funktion framförallt som avskräckande. Men att det skulle ha som någon slags automatiskt följd att "oskyldiga" lika gärna kan straffas det känns som någon slags idiotkonstruktion. Men typ, straffa vem som helst, det spelar ingen roll?! Visst, okej, på sätt och vis. Fast det blir inte så avskräckande funktion om man bedömer att man kan begå ett brott och någon annan blir straffad för det. Ska det vara avskräckande så ska ingen "oskyldig " kunna bli straffad.

Som jag skrev i mitt föregående inlägg så handlar det framförallt om personer där man kan misstänka att ett brott inom snar framtid kommer begås. Jag var lite otydlig i trådstarten. Det som avses är såklart personer som kan misstänkas begå brott och där det moraliska värdet av att låsa in personerna väger upp den potentiella skada som kan tänkas ske.

Att det skulle finnas något moraliskt värde i att straffa helt oskyldiga personer som aldrig brutit mot lagen och där det inte finns några misstankar att de kommer göra det finns det nog ingen utilitarist som skulle gå med på.
Citera
2017-05-12, 18:25
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Sverige är nog ett av de samhällen som lägger mest fokus på forward-looking vid rättsskipning. Att det kallas för "fångvård" är en tydlig signal på att det är rehabilitering som avses. Rent formellt straffar vi inte kriminella i Sverige. Det backward-looking avser är vilka individuella omständigheter som ledde fram till ett specifikt brott. Det har ingenting med socioekonomiska faktorer att göra. Folk som har den utgångspunkten har ett forward-looking-perspektiv eftersom de vill "rätta till" de omständigheter som skapar brottslingar. Då tjänar egenvärdet av straff ingenting till.
Jag betraktar nog det svenska systemet som irrationellt styrt av naivitet och önsketänkande snarare framåtblickande.

Det finns en allmän tendens att ta använda misslyckade exempel som bevis för att åtgärder inte fungerar. Genom att studera populationen som sitter bakom galler så kommer man till slutsatsen att repressiva åtgärder är verkningslösa, varpå Sarnecki och andra kriminologer viskar försåtligt att straff inte fungerar. Studerar vi grannländer som Finland så blir slutsatsen en annan.

Personligen anser jag att vi skall behandla medborgare som intelligenta individer som förstår sitt eget bästa.

Ett problem är hur man skall hantera de som är uppenbart psykiskt sjuka och inte kan förväntas förstå sitt eget bästa. I de flesta länder betraktas sådana människor som otillförlitliga med konsekvensen att de tvångsvårdas redan innan de har gjort något fel. Sverige har som bekant avskaffat otillförlitlighetsbegreppet och ersatt det med en generösare inhemsk tolkning av vilka som är psykiskt sjuka. Det ger ett annat problem då rationellt tänkande människor som befinner sig i gränslandet kan förutse att de kan begå brott utan att kunna straffas, samtidigt som de är för friska för att tvångsvårdas i förebyggande syfte. Hur skall man då hantera psykiskt sjuka på ett moraliskt försvarbart sätt?

Citat:
Bra poäng, men det uppstår snabbt problem när dessa perspektiv krockar med varandra. Hur ska man kunna avgöra vilket perspektiv som bör väga tyngst?

Min förhoppning är att ett väl fungerande framåtblickande system också skall ge legitimitet. När man blickar framåt så har man ett mål man strävar mot. Målet måste vara att både skapa trygghet och legitimitet. Jag ser inte att det behöver finnas en konflikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback