Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 15:22
  #1
Medlem
konstits avatar
När man klickar fram vinnarodds och ser på de tre mest sannolika (enligt spelarna ?) och jämför med platsoddsen... Så ser det annorlunda ut ? Vad är logiken bakom det ?

De som kan antas ha störst chans att vinna borde väl också vara de tre som har störst chans att komma in bland de tre första... Så vad har jag missat här ?
Citera
2017-04-23, 17:09
  #2
Medlem
En anledning kan vara att det finns en del hästar som har dålig "vinnarinstinkt" eller vad man nu ska kalla det och har massor av plats 2,3 men få eller inga vinster. Sedan spelar även startspåret in, en häst som har innerspår och är lite långsam i starten riskerar att bli instängd och har liten chans på vinst men stor chans att få plats. osv
Citera
2017-04-23, 17:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
När man klickar fram vinnarodds och ser på de tre mest sannolika (enligt spelarna ?) och jämför med platsoddsen... Så ser det annorlunda ut ? Vad är logiken bakom det ?

De som kan antas ha störst chans att vinna borde väl också vara de tre som har störst chans att komma in bland de tre första... Så vad har jag missat här ?

De hästar som är mest spelade som vinnare brukar oftast också vara mest spelade på plats.

Ett plats odds som är 4,15 - 8,11 betyder att plats oddset blir lägst 4,15 och högst 8,11 beroende på vilka andra två hästar i loppet som också kommer på plats.

När det gäller hästar som är lite spelade så påverkas ju oddset mer om någon satsar ett högre belopp. exempel:

I ett lopp med 100.000kr så har 50.000kr satsats på en häst den hästen ger då 2ggr (2x50 000= 100.000) en annan häst som bara 1000kr har satsats på kommer att ge 100ggr i odds (1000x100=100.000)
Om någon i sista stund spelar 1000kr på 2 oddsaren så händer nästan ingenting med oddset men om någon spelar 1000kr på hundraoddsaren så sjunker den hästen ju till 50ggr i odds.

Det som ibland händer är att oddsen gör att det blir mer värt att spela på en häst eller tvärtom och oddsen pendlar lite upp och ner tills dess att tiden går ut för att göra fler insatser och då är det ju inte så konstigt att alla platsodds inte ligger i "fas" med vinnaroddsen på alla hästar i ett lopp.

Edit: Det jag ville få fram är att oddsen ju ändras beroende på insats och att större spel från en enda spelare ibland kan avgöra mycket.
__________________
Senast redigerad av Xuno 2017-04-23 kl. 17:33.
Citera
2017-04-23, 19:17
  #4
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Det som ibland händer är att oddsen gör att det blir mer värt att spela på en häst eller tvärtom och oddsen pendlar lite upp och ner tills dess att tiden går ut för att göra fler insatser och då är det ju inte så konstigt att alla platsodds inte ligger i "fas" med vinnaroddsen på alla hästar i ett lopp.

Edit: Det jag ville få fram är att oddsen ju ändras beroende på insats och att större spel från en enda spelare ibland kan avgöra mycket.

Jag tror jag är med nu...
Citera
2017-04-24, 15:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvlampa
En anledning kan vara att det finns en del hästar som har dålig "vinnarinstinkt" eller vad man nu ska kalla det och har massor av plats 2,3 men få eller inga vinster. Sedan spelar även startspåret in, en häst som har innerspår och är lite långsam i starten riskerar att bli instängd och har liten chans på vinst men stor chans att få plats. osv

Sedan har vi även kategorin "allt eller inget". Det finns hästar som nästan helt säkert vinner när de går felfritt samtidigt som de knappt har någon chans alls att ens bli 3a när de galopperar. Såna hästar brukar folk undvika att spela plats på.
Citera
2018-02-04, 22:24
  #6
Medlem
Rätt Platsodds i trav

Hej! Finns det ngn här inne som är bra på matematik? Min fråga är vad är rätt Platsodds ?, jag ska ge ett exempel här , det är 12 hästar startande nr 1 ger 2ggr som vinnare och nr 2 ger 14ggr som vinnare vad ska nr1 och nr2 ge på plats för att det ska vara spelbart rent matematiskt?
Citera
2018-02-14, 17:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abc123RP
Hej! Finns det ngn här inne som är bra på matematik? Min fråga är vad är rätt Platsodds ?, jag ska ge ett exempel här , det är 12 hästar startande nr 1 ger 2ggr som vinnare och nr 2 ger 14ggr som vinnare vad ska nr1 och nr2 ge på plats för att det ska vara spelbart rent matematiskt?

utifrån hur frågan är ställd så ska platsoddset vara detsamma som vinnaroddset.
Citera
2018-02-14, 23:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abc123RP
Hej! Finns det ngn här inne som är bra på matematik? Min fråga är vad är rätt Platsodds ?, jag ska ge ett exempel här , det är 12 hästar startande nr 1 ger 2ggr som vinnare och nr 2 ger 14ggr som vinnare vad ska nr1 och nr2 ge på plats för att det ska vara spelbart rent matematiskt?
Är det spelvärt att spela dessa två hästar som vinnare ens? Är det korrekta odds eller vad har dessa för sannolikhet att vinna? Vidare får du ju tänka vad är sannolikheten för att de ska vara bland de tre främsta? Går ju inte att bara fråga vad hästar ska stå i på plats för att vara spelvärda. Har en häst 50% chans att komma på plats så ska oddset vara högre än 2.00 helt enkelt!
Citera
2018-02-15, 20:56
  #9
Medlem
RAKET
Inlämnat: 2018-02-15, 20:53
Örebro
Torsdag 2018-02-15
Start: 20:56
Kostnad: 100,00*kr
Vadet gäller startnummer

Lopp
8: Plats 1 Orne As
9: Plats 4 Harkeröds Mimmi

1*x*100,00*kr*=*100,00*kr.
Totalt: 100,00*kr.

eller kan du spela raket, där väljer du vinnare eller plats i 2 eller fler lopp. Det har ju inget med oddssättning och göra, men ett tips.
Citera
2018-02-15, 21:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
När man klickar fram vinnarodds och ser på de tre mest sannolika (enligt spelarna ?) och jämför med platsoddsen... Så ser det annorlunda ut ? Vad är logiken bakom det ?

De som kan antas ha störst chans att vinna borde väl också vara de tre som har störst chans att komma in bland de tre första... Så vad har jag missat här ?

om en häst exempelvis galopperar 2 av 3 starter, men den är mycket kapabel för klassen, antingen vinner den eller galopperar den.

Ett exempel där 2.5 i platsodds inte är bra även om det är den bästa hästen.
Citera
2018-09-21, 18:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abc123RP
Hej! Finns det ngn här inne som är bra på matematik? Min fråga är vad är rätt Platsodds ?, jag ska ge ett exempel här , det är 12 hästar startande nr 1 ger 2ggr som vinnare och nr 2 ger 14ggr som vinnare vad ska nr1 och nr2 ge på plats för att det ska vara spelbart rent matematiskt?


Hur långt är ett snöre?

Chansen att placera sig 1-3 är inte direkt kopplad till chansen att vinna loppet.

Totalisatorspel på plats är mycket problematiskt att bedöma spelvärdesmässigt. Det odds du får om din häst placerar sig 1-3 beror på vilka andra 2 som tar de övriga top-placeringarna. Det gör det hela otroligt svårbedömt ut ett spelvärdesperspektiv då du inte bara behöver bedöma chansen att din häst placerar sig utan även försöka uppskatta vilka andra två som placerar sig. Spännvidden mellan min och max platsodds kan lätt vara 100% eller mer.

Vinnaroddset på en häst beror på andelen av insatserna på hästen av det totala insatserna ( minus spelavdraget ).

Platsoddset beror förutom ovanstående även på vilka andra två hästar som platsar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback