Jag och frugan har en fundering på att kanske flytta till Alingsås. Och idag var vi inne på AlingsåsHem och kollad epå lediga lägenheter, problemet är att vi kommer från Gbg och vet inget om områderna i Alingsås. Någon som bor eller bott där som kan ge lite information?
Självklart vill vi inte bo i något "problemområde" med mycket invandrare och annat skubb... Och gärna lite centralt dvs inte i sollebrunn eller dyl.
Kommer från Göteborg men har bott i Alingsås i nästan 20 år så fråga på. Staden är så liten så det är relativt små sociala skillnader mellan stadsdelarna. De relativt centrala delarna som kanske kan betraktas som mindre trevliga är väl Östlyckan och Stockslycke, men då är man jävligt känslig om man tycker att de platserna är stökiga.
Väljer du att bo utanför "stadskärnan" i t ex Ängabo så är det passande med cykel eller bil med tanke på den begränsade lokaltrafiken.
Jag flyttade nyligen ifrån en central tvåa på 55 m2 som jag betalade runt 3500/mån för. Detta var på Alingsåshem och är möjligtvis en riktlinje om den aktuella prisbilden. Nu vet jag att man bygger en hel del i Alingsås, men hur det påverkar priserna vet jag inte.
Som sagt vi körde runt lite idag och dom områderna vi tyckte verkade bra vi den första anblicken va: Östlyckan, centralt, någorlunda frächt. Stockslycke, lugnt och städat, dock en bit från centrum, frugan gillade burspråken på borgmästarevägen. Hedvigsberg, dock en bit från centrum.
Fast nu har vi bara kollat på AlingsåsHems områden. Har du några tips på andra hyresvärdar?
ack ack, Alingsås tänk den gamla goda tiden på 80talet när man satt på stormen (kineskrog) på lördagarna och kollade tipsextra och drack kir och bärs, eller man tog en tur till "trädet" ute i anten. Det var tider det.
Eller när man var på hotellet förr, där drack man fan inte drinkar där köpte man grogg, vodka i glas med en 33cl flaska brevid! Annat än dagens paraplydrinkar.
Men är det något röj där i dag. För övrigt en vacker stad, med många mysiga fikaställen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!